Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Forum Mleczarskie Handel 2/2019 (93)

dr. inż. Marlena Piekut

Mleczne przekąski:

Przekąski dla małych i dużych

Wśród aktywnych nabywców coraz częściej zauważa się zarówno osoby coraz starsze, jak i coraz młodsze. Wcześniejsze osiąganie dojrzałości przez dzieci i ich rosnące wymagania jako konsumentów to poważne wyzwanie dla marketerów. Dzieci dysponują realną siłą nabywczą nie tylko w postaci otrzymywanego kieszonkowego, które zresztą z każdym rokiem wzrasta. Młodzi odbiorcy stanowią poważną część klientów (Chrzan, Widawska-Stanisz; 2018). Dzieci stanowią zyskowną grupę docelową, co widać w zwiększającej się liczbie komunikatów promocyjnych w mediach skierowanych do tej grupy odbiorców. Telewizja i nowe kanały komunikacji, w szczególności internet, stwarzają wiele możliwości oddziaływania na dzieci. W internecie młode pokolenie poszukujące rozrywek, niejednokrotnie trafia na atrakcyjną stronę (na przykład z grami) i tym samym inicjuje kontakt z marką (Jasielska, Maksymiuk; 2010). Wiele z tych działań promocyjnych nie jest odbieranych przez dzieci jako sposób przekonywania do zakupu, ale jako bezinteresowne dostarczanie im rozrywki. Z kolei wcześniejszy kontakt z marką wpływa na sferę poznawczą młodego konsumenta, który podczas dokonywania zakupów chętnie wybiera znane sobie marki (Ostrowska; 2017).

Z badań wynika, że 90% przedszkolaków wywiera wpływ na rodziców, aby kupili im produkty reklamowane (Jasielska, Maksymiuk; 2010).

Marketerzy zauważają dzieci i młodzież jako konsumentów i starają się przenikać swoimi działaniami w codzienne ich życie. Należy zauważyć jednak, że wiele produktów sprzedawanych dzieciom nie jest zdrowych i promuje otyłość. Dzieci, w szczególności te małe, często nie rozumieją perswazyjnej intencji reklam i sięgają po produkty reklamowane, często słodkie, tłuste i wnoszące mało wartości odżywczych. Słodkie przekąski mleczne, choć są dość kaloryczne, to zawierają mleko, które posiada szeroki wachlarz wartości odżywczych.

Elżbieta Szarejko, Analityk w CMR Elżbieta Szarejko, Analityk w CMR

Batony chłodzone wciąż są przekąską kojarzoną głównie z najmłodszymi konsumentami, ponieważ większość dostępnych w sklepach batonów stanowią produkty oferowane pod markami innych typowo dziecięcych specjałów – Kinder i Monte. Coraz częściej jednak w lodówkach można znaleźć chłodzone przekąski adresowane nie tylko do dzieci. Jak pokazują dane CMR, batony chłodzone można znaleźć w około 60% spożywczych sklepów małoformatowych do 300 m2 oraz we wszystkich supermarketach 301-2500 m2. W mniejszych sklepach wybór nie jest zbyt szeroki(zwykle ogranicza się do 2-3 wariantów), ale w supermarketach 301-2500 m2 klienci mogą wybierać spośród około 8 wariantów. Różnego rodzaju mleczne kanapki i oblane czekoladą twarożkowe batoniki są często traktowane jako zdrowszy zamiennik tradycyjnych słodkości – podobnie jak w przypadku zwykłych batonów i innych impulsowych słodyczy najwyższą sprzedaż batonów chłodzonych raportuje się w miesiącach jesiennych i zimowych, najniższą natomiast latem, kiedy apetyt na słodkości konsumenci częściej zaspokajają lodami. Batony z lodówki, tak jak i zwykłe batony, najlepiej sprzedają się w dni powszednie – w sklepach małoformatowych do 300 m2 tylko co piąta transakcja ich zakupu ma miejsce w sobotę lub niedzielę. Z danych CMR wynika jednak, że batony chłodzone rzadziej niż tradycyjne batony są jedynym celem wizyty w sklepie – tylko na 7% paragonów z batonami chłodzonymi nie występują inne produkty, podczas gdy w przypadku zwykłych, czekoladowych batonów odsetek takich transakcji wynosi 17%. W koszykach z batonami chłodzonymi znacznie częściej niż w puli wszystkich transakcji pojawiają się soki i niegazowane napoje, ciastka, batony, wafelki i rogaliki, a także desery mleczne, serki homogenizowane i mleko smakowe, czyli produkty kupowane często z myślą o dzieciach. Zarówno w mniejszych jak i większych sklepach jest firma Ferrero – odpowiada ona za ponad 80% wartości sprzedaży tej kategorii, a jej produkty (Kinder Mleczna Kanapka, Kinder Maxi King i Kinder Pingui) nieustannie zajmują czołowe pozycje w zestawieniu najlepiej sprzedających się batonów chłodzonych. Na pozycji wicelidera w obu analizowanych formatach sklepów plasuje się Zott z marką Monte Snack.

Do producentów mlecznych przekąsek należy firma Ferrero Polska z marką Kinder. W ofercie firmy są Kinder Mleczna Kanapka – kanapka biszkoptowa z dużą ilością mlecznego kremu, w której aż 40% stanowi pasteryzowane mleko oraz Kinder Maxi King – chłodzony batonik z czekoladową polewą z kawałkami orzechów laskowych, mlecznym nadzieniem i płynnym karmelem (w tym przypadku zawartość pasteryzowanego mleka sięga 14,5%), a także dwa rodzaje Kinder Pingui: Choco i Cocco – biszkopty pokryte chrupiącą czekoladą z mlecznym kremem w środku, gdzie pasteryzowane mleko stanowi ponad 20%.

Bogatą ofertę mlecznych przekąsek posiada Bakoma: batony wysokoproteinowe Men, Batoniki 7 zbóż oraz Mikuś – mleczna kanapka. Batony wysokoproteinowe to ciasteczkowo-śmietankowy specjał w opakowaniach 60 g, kierowany do mężczyzn. Batony Bakoma 7 Zbóż są produkowane z naturalnych składników tj. suszone owoce, płatki owsiane, chrupki kukurydziano-ryżowe, płatki kukurydziane i ziarna słonecznika, a oblane są polewą jogurtową. Batony występują w kilku wariantach smakowych: brzoskwiniowym, truskawkowym i śliwkowym z musli i w polewie jogurtowej. Natomiast Mikuś mleczna kanapka to produkt przeznaczony głównie dla dzieci, ale zapewne niejeden dorosły też się na nią skusi. Mleczna przekąska występuje w dwóch wariantach: z miodem – kakaowym biszkoptem, porcją mlecznego kremu oraz dodatkiem miodu oraz o smaku waniliowym – biszkopt o smaku waniliowym, mlecznym nadzieniem i polewą kakaową. Mleczne przekąski dostępne są w opakowaniach 28 g.

Obok słodkich przekąsek pojawiają się też przekąski typowo mleczarskie, głównie w postaci serów. Jest to znakomity pomysł na szybką i cenną wartościowo przekąskę. W ofercie Grupy Mlekovita znajdują się Wypasione paluszki serowe 21 g, w trzech wariantach smakowych: naturalne, z czarnuszką oraz z serem wędzonym. Grupa Mlekovita poleca też (z hasłem Zakopiańskie specjały) Mini przysmak Góralski na tackach 160 g oraz Przysmak Góralski na tackach 180 g. Proponowane specjały są odpowiedzią na trendy rynkowe i rosnące oczekiwania konsumentów związane z poszukiwaniem zdrowych przekąsek w wygodnej formie. Miniprzysmak Góralski stanowi ser w formie minikulek, które swój smak i aromat zawdzięczają pochodzeniu oraz procesowi naturalnego wędzenia. Mleczarnia Radomsko (OSM) proponuje Hej! Nitki serowe w opakowaniach 120 g, w wersji tradycyjnej oraz w wariancie smakowym: Hej! Nitki serowe wędzone. W ofercie firmy dostępne są także Hej! Serki wędzone po 120 g. Z kolei Milk Trade Polska pod marką Milkeffekt proponuje warkoczyki serowe wędzone. Jest to produkt na bazie wędzonego oraz parzonego sera typu edamski. W opakowaniu znajduje się 5 warkoczyków.


Ciekawą propozycją na półce są również: Ser Biralungo marki Gran Biraghi, od niedawna wprowadzany na krajowe półki oraz sery w siatce Vergeer dystrybuowane przez firmę Jansen Kaczorowski Cichocki. Biralungo nie zawiera konserwantów i charakteryzuje się bardzo krótką listą składników: tylko mleko, sól i podpuszczka. Sery Vergeer w siatce to natomiast 6 sztuk serków po 20 g. Znajdziemy tam: dwie Goudy, Edam, Cheddar, Double Gloucester i Gouda z ziołami.

Ciekawy produkt

Naturalna serowa przekąska to świetny wybór dla dzieci, sportowców oraz po prostu – głodnych i wymagających konsumentów. Przekąska ma wygodną formę paska, łatwo otwieranego z jednej strony. Idealny produkt do konsumpcji w dowolnym momencie. Zadowoli zarówno najmłodszych jak i starszych, którzy mogą go użyć do bardziej tradycyjnych receptur. Miąższ sera jest dość twardy i kruchy, barwy słomkowej, nieco słodki w smaku, delikatny w zapachu.

Dystrybutor: Jansen Kaczorowski Cichocki.

Mleczne przekąski to także serki homogenizowane w formie saszetek, które są zdrową alternatywą dla słodyczy. Bakoma oferuje Bakuś do kieszonki – serek w wygodnym opakowaniu o pojemności 80 g. Produkt polecany jest do szkoły i na wycieczkę, gdyż po wyjęciu z lodówki nadaje się do spożycia przez 4 godziny. Według deklaracji producenta Bakuś do kieszonki zawiera Formułę Zrównoważonego Rozwoju+ w skład której wchodzą: witamina D, wapń oraz witaminy B6 i B12. Składniki te potrzebne są do prawidłowego wzrostu i rozwoju kości oraz pomagają w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych. Dostępne są trzy warianty smakowe: waniliowy, truskawkowy i czekoladowy. W ofercie firmy Bakoma znajdują się też musy owocowe, również jako przekąski w formie saszetek.

Na rynku obecne są też batoniki twarogowe. Wartość żywieniową, ze względu na ilość twarogu w poszczególnych batonach trudno porównać, gdyż niektórzy producenci w składzie umieszczają zawartość masy twarogowej (twaróg, masło, cukier itp.), a niektórzy oddzielnie podają zawartość twarogu i pozostałych składników. Ciekawą ofertę batoników twarogowych posiada litewski producent Žemaitijos pienas. Firma oferuje batoniki Magija z masy twarogowej o smaku waniliowym, z kakaowej masy twarogowej z kawałkami czekolady oraz z masy twarogowej z makiem, wszystkie powleczone prawdziwą 67% czekoladą, otrzymaną ze starannie wyselekcjonowanych ziaren kakaowych – z pewnością zachwycą każdego kto ich spróbuje. Batoniki twarogowe Magija – to słodka przekąska z masy twarogowej dla dużych i małych smakoszy.


Žemaitijos pienas jako pierwsza firma na Litwie w 1986 roku zaczęła produkować ten cudowny wyrób twarogowy. Profesjonalny zespół pracujący nad produktem Magija dba nie tylko o piękny wygląd produktu, ale również o jego świeżość.

Božena Stacevičiūtė, Head of Polish Market w Žemaitijos pienas Božena Stacevičiūtė, Head of Polish Market w Žemaitijos pienas

Firma Žemaitijos pienas posiada w swojej ofercie dwie marki z kategorii przekąsek nabiałowych: batoniki twarogowe Magija i paluszki serowe Pik-Nik. Obrót na obu markach nadal rośnie. Średni obrót 2019 vs 2018 na batonikach Magija jest o 38% wyższy, a na paluszkach Pik-Nik o 50%.

Serowe paluszki do rwania Pik-Nik, dzięki swoim walorom smakowym i możliwości tworzenia różnych kształtów z paluszków, są szczególnie lubiane przez dzieci. Jest to smaczna i zdrowa przekąska. Jeden paluszek serowy to tyle co jedna szklanka mleka. Paluszki serowe Pik-Nik są produkowane bez konserwantów, barwników i wzmacniaczy smaku. Jest to zdrowy, naturalny produkt, bogaty w minerały, białka i witaminy. Paluszki są produkowane na bazie świeżego sera Mozarella. Jeden paluszek serowy dostarcza 20% zalecanej dziennej dawki wapnia, 11% białka, 10% fosforu. Firma w swojej ofercie na rynku polskim ma dotychczas dostępne dwa warianty paluszków: Pik-Nik Kids Orginal z mniejszą zawartością soli oraz Pik-Nik Twiller wzbogacony w witaminę A i D3. Kolejna marka z kategorii przekąsek to batonik twarogowy Magija, który jest produkowany ze świeżego odtłuszczonego twarogu. Zawiera mnóstwo wartościowego białka mlecznego. Batonik oblany jest czekoladą. Polewa zawiera 67% suchej masy kakaowej, dzięki temu ma mało cukru. Batoniki produkowane są bez dodatku konserwantów i zagęszczaczy. To wyjątkowo smaczna przekąska na rano i południe dla osób żyjących w pośpiechu lub też pragnących chwili relaksu przy filiżance kawy.

Niezależnie od tego czy jemy śniadanie, obiad, kolację, czy sięgamy po przekąskę, najważniejsze to wybór smacznych produktów wysokiej jakości. Zawsze warto sięgać po produkty, które zawierają niezbędne substancje odżywcze dla organizmu. Rosnąca popularność batoników twarogowych świadczy o tym, że konsumenci polubili te smaczne produkty.

Do produkcji batoników twarogowych nie są używane zagęszczacze, stabilizatory ani konserwanty. Istotę smaku tworzą wyłącznie naturalne składniki: prawdziwa czekolada, świeży puszysty twaróg, mleko skondensowane o smaku dzieciństwa, wanilia z Madagaskaru, egzotyczny kokos, słodki karmel. Batony twarogowe obecne są też w sieciach handlowych Biedronka – Tutti zawierają 85% masy twarogowej oraz Lidl – Pilos Batonik z orzechami laskowymi, zawierający około 54% sera twarogowego oraz 3,6% siekanych orzechów laskowych oraz Pilos Batonik z malinami, który zawiera 55% sera twarogowego i 15% polewy tłuszczowej z malinami.

Serowe przekąski stanowią wartościowe produkty żywnościowe zarówno dla młodszych, jak i starszych. Generalnie mleczne przekąski, zarówno słodkie, jak i pozostałe wpisują się w trendy panujące na rynku żywności. Nowe zachowania konsumentów na rynku wiążą się z chęcią odczuwania przez nich przyjemności, dbaniem o zdrowie, wygodą i komfortem. Potrzeby te mogą być zaspokojone przez mleczne przekąski.


Literatura

  1. Chrzan, E., & Widawska-Stanisz, A. (2018). Wpływ reklamy i rówieśników na wolność wyboru przy zakupach dla dzieci. Studia Ekonomiczne, 349, 47-56
  2. Jasielska A., Maksymiuk R.A. (2010), Dorośli reklamują, dzieci kupują. Wyd. Scholar, W-wa
  3. Ostrowska, I. (2017). Etyczne aspekty promocji adresowanych do dzieci. Studia Ekonomiczne, 328, 83-92
copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25