Produkty familijne: W dużych, czy w małych opakowaniach?

dr inż. Marlena Piekut
Forum Mleczarskie Handel 5/2018 (90)

Rozwój różnych trendów w konsumpcji oraz zmiany demograficzne wpływają na zapotrzebowanie na coraz to inne produkty, także zróżnicowane pod względem wielkości opakowania. Wielkość opakowania po pierwsze może być ważna dla konsumentów ze względów ekonomicznych. Często konsumenci uważają, że w większym opakowaniu można nabyć tańsze produkty. Po drugie, duży odsetek gospodarstw wieloosobowych skłania do nabywania właśnie produktów w większych opakowaniach. W Polsce gospodarstwa wieloosobowe stanowią nadal większość gospodarstw domowych. W 2015 r. gospodarstwa domowe dwóch osób z dziećmi na utrzymaniu stanowiły 27% ogółu gospodarstw domowych a gospodarstwa domowe tworzone przez trzy i więcej osób blisko 22%.

Generalnie w wielu krajach europejskich obserwuje się proces singularyzacji gospodarstw domowych. I tak np. gospodarstwa domowe tworzone przez jedną osobę stanowią 40% i więcej w Szwecji, Finlandii, Niemczech, Danii, a w Holandii 37%. Równocześnie gospodarstwa tworzone przez trzy- lub więcej osób stanowią w tych krajach około 20-25%. Spośród krajów z relatywnie wysokim odsetkiem gospodarstw trzy- i więcej osobowych należy zaś wymienić Słowację i Chorwację, gdzie ponad połowa to gospodarstwa wieloosobowe, a także Słowenię, Maltę i Portugalię, gdzie 45-46% gospodarstw tworzonych jest przynajmniej przez 4 osoby. Nasuwa się jednak pytanie, czy produkty w dużych opakowaniach są przeznaczone tylko dla wieloosobowych gospodarstw? Wydaje się, że część osób z mniejszych gospodarstw też nabywa je ze względów ekonomicznych.

Dobrym rozwiązaniem jest łączenie w wielopakach produktów o różnych smakach, gdyż preferencje smakowe członków rodziny są często zróżnicowane.

Duży udział gospodarstw wieloosobowych w danym społeczeństwie rodzi jednak potrzebę oferowania produktów żywnościowych w większych opakowaniach. Warto zwrócić uwagę na demografię społeczeństwa eksportując swoje produkty.


Tak jak wcześniej wspomniano wielkość opakowania to determinanta o charakterze racjonalnym i manipulacyjnym. W portfolio firmy powinny znaleźć się zarówno produkty w małych opakowaniach dla jedno- i dwuosobowych gospodarstw domowych, jak i duże przeznaczone dla większych rodzin. Na rynku wiele kategorii produktów mleczarskich pakowane jest w większe opakowania. Niektórzy producenci oferują całą gamę takich produktów. Szerokie portfolio produktów rodzinnych posiadają:

  • Łowicz (OSM): sery twarde, mascarpone, serki wiejskie
  • Grupa Mlekovita: sery twarde, serki wiejskie, śmietanki UHT, maślanki, kefiry, serki wiejskie, serki Mleczna Impresja.
  • Piątnica (OSM): serki wiejskie
  • Grupa Polmlek: sery twarde
  • Lactalis Polska: twarogi
  • Włoszczowa (OSM): twarogi
  • Sertop: sery topione (śmietankowe).

Producenci oferując takie produkty często kierują się determinantami promocyjnymi i ekonomicznymi. Oferują sery podpuszczkowe i twarogi w większych opakowaniach, a serki homogenizowane lub jogurty w wielopakach.


Twarogi i sery

Twarogi i sery podpuszczkowe dojrzewające to kategoria bogata w produkty dla gospodarstw wieloosobowych. Wydaje się, że jest to prawidłowy kierunek, gdyż Polacy od początku nowej ery zwiększyli spożycie tych produktów, a więc i w gospodarstwach domowych o mniejszej liczbie domowników są one spożywane w większych ilościach. Od 2000 r. spożycie serów i twarogów sukcesywnie ulegało zwiększaniu. Według danych GUS do 2012 r. w kategorii sery i twarogi znajdowały też serki słodkie, natomiast od 2013 r. wyłączono te produkty z kategorii serów i twarogów. Obecnie miesięczne spożycie serów i twarogów wynosi około 1 kg na osobę, przy czym serki słodkie stanowią około 0,1 kg.


Producenci oferują serki homogenizowane w wiaderkach 1 l. Lactalis Polska proponuje serek waniliowy Président z naturalną wanilią (w kilogramowym wiaderku) i serki homogenizowane marki Jovi w czteropakach (4x150 g lub 4x140 g).


Duże porcje produktu można spotkać w kategorii serów twarogowych, które pakowane są w pergamin lub folię. Garwolin (OSM) oferuje twaróg chudy, półtłusty i tłusty w pergaminie ok. 500 g oraz twaróg tłusty i półtłusty w pergaminie i w folii w trójpakach ok. 1,5 kg. Krasnystaw (OSM) oferuje twarogi półtłuste w blokach w folii o gramaturze 1 kg. Grupa Mlekovita natomiast posiada ser Favita w kostkach, we wiaderku 1 kg, który można uznać za opakowania przeznaczone dla większego gospodarstwa domowego.

Opakowania dla większych gospodarstw domowych znajdują się też w kategorii serów podpuszczkowych dojrzewających i topionych. I tak na przykład, Grupa Mlekovita proponuje ser Chedddar 344 g, 688 g, 1033 g. Grupa Polmlek oferuje ser Gouda z marką Warmia 2x250 g w plastrach.

Opakowania dla większych gospodarstw domowych znajdują się też w kategorii serów podpuszczkowych dojrzewających i topionych. I tak na przykład, Grupa Mlekovita proponuje ser Chedddar 344 g, 688 g, 1033 g. Grupa Polmlek oferuje ser Gouda z marką Warmia 2x250 g w plastrach. Sertop oferuje ser topiony w opakowaniu 280 g (2x140 g).

Przykładem produktów rodzinnych są też serki cottage cheese oferowane na przykład przez firmę Piątnica (OSM) w wersji klasycznej i light w opakowaniach 500 g oraz Łowicz (OSM) serek wiejski klasyczny i light w opakowaniach 500 g.



Strona 1 z 2