Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Forum Mleczarskie Handel 4/2018 (89)

Joanna Górska

Jogurty z nowymi dodatkami smakowymi:

Nowe smaki jogurtów

Przechadzając się wśród alejek z produktami nabiałowymi trudno oprzeć się wrażeniu, że wybór jest tak szeroki, że czasem trudno się na coś zdecydować. Jest to wynikiem działań producentów, którzy dwoją się i troją, by sprostać naszym podniebieniom. Podaż towaru staje się tak duża, że sprzedać kolejny produkt jest bardzo trudno. O sukcesie produktu decydują: preferencje w stosunku do danej marki, wizerunek oryginalnego i apetycznie stylizowanego opakowania oraz smak. Dlatego też coraz więcej producentów szuka nowych rozwiązań i konceptów marketingowych, chcąc zwrócić uwagę na swoje produkty. Jednym z trendów jest oferowanie produktów z nowymi, oryginalnymi dodatkami smakowymi.


W skrócie: jogurty w naszej diecie

Prawidłowo zróżnicowana dieta powinna zawierać mleczne produkty fermentowane. Jogurty stanowią jedną z grup mlecznych produktów fermentowanych, rekomendowanych do codziennego stosowania. Jogurty są jednymi z cenniejszych produktów, które w znacznym stopniu mogą wzbogacić naszą dietę oraz dostarczyć istotnych składników odżywczych. Jogurty dostarczają składników, tj. białko, witaminy i minerały niezbędne do funkcjonowania organizmu. Są źródłem wapnia i witamin D i B12. Jogurty mają działanie profilaktyczne w terapii wielu chorób układu pokarmowego. Produkty fermentowane zwiększają przyswajalność białek, tłuszczów i witamin.

Jogurty zawierają korzystne dla organizmu probiotyki, które wzmacniają układ immunologiczny oraz korzystnie wpływają na mikroflorę przewodu pokarmowego, poprzez hamowanie wzrostu szkodliwych mikroorganizmów chorobotwórczych i gnilnych. Jogurty, ze względu na zawartość wapnia, są czynnikiem prewencyjnym oraz leczniczym w walce z osteoporozą.

Jogurty smakowe

Jogurty dzielimy na łyżeczkowe i pitne. W obu grupach występują produkty naturalne i smakowe. Jogurty smakowe wybierane są głównie ze względu na ich walory sensoryczne. Jogurty smakowe są wytwarzane w najrozmaitszych kombinacjach smakowo-strukturalnych. Mogą być produkowane z jednym dodatkiem smakowym, miksami dwóch lub więcej smaków lub w wersjach urozmaicających ich strukturę organoleptyczną. Dobór dodatków smakowych ograniczają tylko wyobraźnia i możliwości technologiczne.


Jogurty jednosmakowe

Obecnie najbardziej popularne są jogurty jednosmakowe. Najbardziej zaś popularnym smakiem jest wanilowy, który bardzo pozytywnie kojarzy się konsumentom z domem, z czasami dzieciństwa i beztroski (Grupa Mlekovita, Krasnystaw OSM, Bakoma, Olma Polska). Do jogurtów owocowych najczęściej stosuje się owoce lokalne, popularne i łatwo dostępne w wersji świeżej. Do najczęściej wybieranych smaków należą: truskawkowy (Grupa Mlekovita, Grupa Polmlek, Zott Polska, Krasnystaw OSM, Piątnica OSM, Olma Polska); malinowy (Zott Polska, Grupa Polmlek, Piątnica OSM); wiśniowy (Grupa Mlekovita, Zott Polska, Grupa Polmlek); czereśniowy (Zott Polska); jagodowy (Krasnystaw OSM, Olma Polska); brzoskwiniowy (Krasnystaw OSM); morelowy (Olma Polska); suszona śliwka, pieczone jabłko (Zott Polska). Sporadycznie występuje kawowy. Na świecie do popularnych smaków zaliczyć można także ananasowy (Zott Polska), winogrona, guavę, limonkę, czarną i czerwoną porzeczkę, grejpfrut, mango (Zott Polska), kiwi (Zott Polska), owoce passiflory, papaję i pomarańczę.


Ostatnimi czasy kategoria ta została wzbogacona jogurtami bez laktozy, które proponuje m.in. Grupa Mlekovita. W jej ofercie znajdziemy pod linią jogurt Polski produkty w gramaturach 250 g i 310 g, m.in. jogurt z czarną porzeczką (nowy smak na rynku polskim), gruszką, jabłkiem, truskawką, waniliowy.

Współczesna kuchnia daje szerokie możliwości łączenia smaków i składników, dzięki czemu możemy przyrządzać wiele ciekawych, kulinarnych kombinacji. Nie da się jednak ukryć, że absolutnym hitem produktowym ostatnich miesięcy na rynku są działania ukryte pod tajemniczym hasłem „Foodpairing”. Otóż „Foodpairing” to nowoczesna metoda, która oparta jest na zasadzie, według której poszczególne produkty spożywcze komponują się w przyjemną w naszym odczuciu całość, gdy w swoim składzie mają podobne cząsteczki związków chemicznych. Kucharzem, który zapoczątkował trend foodpairingu jako dziedziny z przełomu nauki i gastronomii, był Heston Blumenthal, Szef Kuchni restauracji „The Fat Duck”. Innymi słowy foodpairing, to sztuka tworzenia zaskakujących i nietypowych połączeń smakowych. Jest to innowacyjny sposób dobierania smaków i składników na podstawie ich wspólnych cech, głównie aromatu lub koloru.

2+ czyli miksy smakowe

Kolejnym pomysłem na urozmaicenie smaków jogurtów są tzw. miksy dwóch lub większej liczby składników. Na Zachodzie wachlarz smaków jest dość szeroki i może obejmować m.in. jabłka z rodzynkami, owoce leśne, jabłka z pomarańczami, morele z malinami, wiśnie z pomarańczami, winogrona z figami, morele i owoc passiflory, gruszki i banany, maliny i migdały. W Polsce tego typu mieszanki dwuskładnikowe obejmują sporą część rynku i do najciekawszych kombinacji należą te proponowane przez firmy Lactalis Polska, Zott Polska, Grupa Mlekovita i Grupa Polmlek).

Połączenia truskawka-poziomka proponują: Zott Polska, Danone; smak jagoda-wiśnia (Jovi), brzoskwinia z marakują (Grupa Mlekovita), malina i granat, cytryna i granat, grejpfrut i malina, marakuja-papaja (Danone). Ciekawą linię dwóch połączeń smakowych wypuścił Zott Polska, który w swojej letniej ofercie w linii Jogobella Owoce Ogrodu proponuje smaki tj. truskawka i rabarbar, truskawka i czarna porzeczka, wiśnia i czerwona porzeczka czy jeżyna i malina. W linii jogurtów dwusmakowych Grupa Mlekovita posiada jogurt Polski bez laktozy, o smaku owoców leśnych, pomarańczy z melisą, w linii HoHo: owoce leśne, brzoskwinie z marakują oraz w linii dla dzieci MiaMu – jogurt nektarynka-pomarańcza. Grupa Polmlek z kolei stawia na odświeżone smaki tj. herbaciana limonka, malinowa porzeczka oraz bzowe liczi. Ciekawą ofertę fortyfikowanych jogurtów ma też Krasnystaw (OSM). Na uwagę zasługują jogurty pod marką Calpro (z morelą, rokitnikiem i witaminą D oraz śliwką, owocami goji oraz magnezem), Joguś (truskawka-kiwi-aloes). Czeski producent Olma w swojej ofercie posiada m.in. jogurt w linii Evita z czarną porzeczką i nasionami z konopii, W linii Florian jogurt śmietankowy z nutą likieru jajecznego czy jogurt śmietankowy z kokosem.


Ciekawe miksy

Firmą, która wiele lat temu postawiła na łączenie i zabawę smakami jest Lactalis Polska. Firma ta zebrała wiele doświadczeń eksperymentując z różnymi połączeniami smakowymi i obecnie marka Jovi Duet proponuje miksy: kokos-migdał, melon-truskawka, truskawka-kiwi, malina-czerwona porzeczka, jagoda-wiśnia, banan-truskawka, jabłko-gruszka, jabłko-cynamon, pomarańcza-cytryna, marakuja-papaja.


Zabawa dodatkami

Obecnie wyraźnie widać, że producenci zaczynają bawić się nie tylko smakiem, ale i strukturą produktu oraz funkcjonalnością użytkową. Wracając myślą kilka lat wstecz warto przypomnieć, że kiedyś zwracano uwagę na delikatność, gładkość i aksamitność struktury jogurtu. Dzisiaj producenci idą krok dalej i starają się nas mile zaskoczyć zmiennością doznań sensorycznych podczas konsumpcji produktu. Wyraźnie widać celowe działania producentów w kierunku zaskoczenia konsumenta. Dodatki zmieniające strukturę produktu mogą być dodawane bezpośrednio do jogurtu, w postaci toppera lub dodatkowego pojemniczka w systemie opakowań typu duopak.

Przykładem pierwszego kierunku jest bezpośrednie dodawanie do jogurtu mieszanek zbóż i ziaren lub mieszanek zbóż i owoców, które nie tylko zwiększają ilość błonnika w diecie, ale wyraźnie zmieniają sensorykę doznań smakowych konsumowanego jogurtu. Tego typu produkty oferują m.in. firmy Zott Polska, Bakoma, Danone.

Dobrym przykładem w tym zakresie jest firma Zott Polska, która w ostatnim czasie bardzo szeroko rozbudowała linię jogurtów pod marką Jogobella. Tworząc Linie Jogobella Musli wprowadziła do naszego menu nie tylko porcję płatków śniadaniowych, ale także jogurt w ciekawych nutach smakowych (malina-ananas, truskawka-banan, winogrona-figi, jabłko-gruszka). Z kolei Bakoma idąc za marketingowym ciosem i sukcesem na rynku jogurtów profilowanych w dalszym ciągu stawia na linie Bakoma 7 zbóż (7 zbóż, 7 zbóż owoce i zboża oraz 7 zbóż Men). Również Danone spojrzał krytycznie na swój asortyment i w ostatnim okresie wdrożył do swojej oferty pod marką Activia jogurty ze zbożami i siemieniem lnianym w trzech interesujących smakach (mango i ananas, gruszka i kiwi oraz śliwka) oraz kontynuuje sprzedaż linii Activia ze zbożami i owocami (m.in. jagoda, malina, śliwka).

Toppery są dość rozpowszechnioną formą serwowania dodatków. Są one stosowane m.in. przez firmy: Bakoma (jogurt brzoskwiniowy z granolą), Czarnków (OSM) (jogurt z musli), Grupę Polmlek (jogurt z jabłkami, rodzynkami i cynamonem oraz musli kokosowym oraz malinowy z musli kokosowym), Olma Polska (jogurty dla dzieci Olmici z biszkoptami, ciasteczkami, żelkami, a w linii Florian jogurt kremowy z dodatkami czekolady stracciatella lub kuleczkami czekoladowymi oraz śmietankowy z dodatkiem czekolady i kokosu).

W przypadku duopaków mamy do czynienia z działaniami m.in. firmy Danone (linia Fantazja z dodatkami smakowymi) oraz Grupy Polmlek z linią Poezja (jogurt kremowy z gwiazdkami w czekoladzie, kulkami). W nurt opakowań podwójnych, ale tym razem typu korner wpisuje się też niemiecka firma Müller. W swoim portfolio posiada ona m.in. jogurty z dodatkami płatków kukurydzianych, kulek ryżowych lub ciasteczek.

Bardzo ciekawym koncepcyjnie produktem w tej kategorii jest linia firmy Arteta Day Up+Pearls. Zamknięte w niewielkich pojemniczkach z nakrętką jogurtowe desery wyraźnie smakowo i strukturalnie współgrają z odczuciami sensorycznymi konsumenta. Podczas konsumpcji wyraźnie wyczuwalne na języku delikatne perełki tapioki. Desery te są kombinacją jogurtu naturalnego z owocami oraz dodatków: tapioki, kokosa, mango, maliny, jagody i jabłka.

Kompozycja owoców i warzyw

Odpowiedzią na nowy trend w produkcji żywności jest koncepcja łączenia różnych, nieraz wydawałoby się zaskakujących smaków. Jednym z pomysłów jest dobieranie w jogurtach smaków owocowych z elementami warzywnymi. Tym samym jogurty z nutą warzywną stały się potencjalną, nową niszą rynku produktów nabiałowych.

Ponieważ temat jest ciekawy kilku światowych producentów zaczęło przyglądać się możliwościom rozwinięcia nowej niszy rynkowej. Przykładem takich produktów są jogurty amerykańskiej firmy Chobani pod marką Blue Hill. Jogurty te bazują na jogurcie greckim i zawierają 30% warzywnego purée. Warzywne purée tworzą (w zależności od smaku) burak, pomidor, marchew oraz dynia.

Kolejnym przykładem jest brytyjska firma Waitrose, która na rynek wypuściła warzywne jogurty na bazie avocado, buraka, marchwi, dyni piżmowej. Zachęceni sukcesem rozwinęli linię o jogurty zawierające zieloną herbatę, guaranę oraz ostry imbir. Jogurty marki Waitrose zawierają zdecydowanie mniej cukru niż jogurty owocowe. Najbardziej innowacyjne smaki to kiwi, awokado i matcha tea oraz marchew, mango i guarana.

Ciekawe produkty, tym razem skierowane na rynek dziecięcy, wypuściła firma Arla Foods. Celem propozycji tych produktów było zachęcenia małych konsumentów do konsumpcji większej porcji warzyw. Produkty były wzbogacone w witaminy i składniki mineralne, w celu zapewnienia optymalnego wzrostu dzieci. Produkty zostały wdrożone pod marką Big Yogs i oferowane w smacznych wariantach: malina, burak, słodkie ziemniaki i mango oraz borówki, dynia, truskawki i marchewka.

Ciekawym przykładem są też jogurty firmy Dreaming Cow pod marką Lush. Jogurty są bogate w antyoksydanty, witaminę A, żelazo, wapń, potas oraz witaminy z grupy B. W ofercie firma ma cztery innowacyjne smaki: truskawka-malina z marchewką i burakiem; borówka amerykańska-malinojeżyna z marchewką i burakiem; cytryna-marakuja z marchewką i dynią; brzoskwinia-imbir z dynią i marchewką.

Polskie eksperymenty

Również na polskim rynku nieśmiało rozpoczęto eksperymenty z nowymi zaskakującymi smakami wspomaganymi nutami warzywnymi. Do walki o rynek przystąpiły m.in. mleczarnia Łowicz (OSM), Mlekpol (SM), Piątnica (OSM) oraz sieci handlowe Biedronka i Lidl, które pomału promują napoje fermentowane o nowych smakach warzywnych.

W ramach swoich prac badawczych mleczarnia Łowicz (OSM) stworzyła specjalną nową linię jogurtów LaVita o smakach marchwiowo-pomarańczowym i zboża oraz jogurt LaVita jabłkowy z burakiem ćwikłowym i zbożami. W swoim portfolio dla dzieci produkty z dodatkiem warzyw i owoców miała także Piątnica (OSM) (Vitaminki). Również pewną odmianę napojów fermentowanych z dodatkiem warzyw znajdziemy w ofercie Mlekpol (SM) i Krasnystaw (OSM); chłodnik.

Wyższa szkoła tworzenia jogurtu – tak można powiedzieć o jogurtach LaVita z mleczarni Łowicz (OSM). Nie konkurują one w głównym nurcie, ale wychodzą naprzeciw coraz śmielszym trendom idącym w kierunku wykorzystania warzyw, zbóż i owoców. Wyższa komplementarność, większe korzyści dla świadomego konsumenta oczekującego bardziej zbilansowanego pożywienia.

Swego czasu do walki o klienta „warzywnego” próbowała przystąpić sieć handlowa Biedronka, która zaproponowała konsumentom (w ramach linii Mleczna Dolina) m.in. kefir warzywny; chrzanowy ze szczypiorkiem, ogórkowo-czosnkowy, paprykowo-pomidorowy z ogórkiem, pomidorowy z papryką Jalapeno. Niestety produkty zniknęły z rynku. Obecnie można spróbować innych „warzywnych” mlecznych specjałów, które znajdują się w ofercie sieci Lidl pod marką Pilos. Na sklepowych półkach znalazły się cztery warianty smakowe jogurtu: pomidor i wiśnia, jabłko i burak, marchew i pomarańcza oraz papryka i truskawka. Na polskim rynku dostępne są także produkty czeskiej firmy Olma wpisujące się w trend napojów z nutą warzywną. Należą do nich m.in. jogurtowe smoothie marchew, jabłko, brzoskwinia (40% owoców i warzyw) oraz pomańcza, mango, marchew, jabłko.

Niestety proces wdrażania produktów z warzywami jest trudny i wymaga określonej komunikacji, bowiem produkty te są bardzo często postrzegane przez konsumentów i niektórych producentów jako zbyt innowacyjne. Co ciekawe: z badań marketingowych wynika, że o sukcesie tego typu produktów decydują głównie ich akceptowany przez konsumenta smak, optymalny poziom słodyczy, a nie potencjalne korzyści zdrowotne! Z analiz preferencji konsumentów wynika że jogurty warzywne powinny bazować na dodatkach warzywnych, ale z przeważającą, wyraźną nutą owocową. Wskazuje się, że w pierwszym rzucie produkty te powinny być usytuowane raczej w segmencie produktów z kategorii zdrowa żywność niż na półce jogurtowej.


copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25