Przekąski: Sycące smakołyki

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 3/2018 (88)


Połączenie zalet żywności w wydaniu on-the-go z treściwą przekąską zapewniającą zastrzyk wapnia i białka oraz rozsądny kompromis między podejściem rodziców a zachciankami milusińskich – tak w skrócie można podsumować kategorię przekąsek mlecznych. Zainteresowanie tymi produktami rośnie, wzrasta więc również liczba rynkowych propozycji.

Każdy z nas, nie tylko dzieci, marzy czasem o pysznym małym co nieco. Sztuką jest zaoferowanie konsumentom czegoś, co spełni tę potrzebę, a jednocześnie pozwoli delektować się takim przysmakiem bez wyrzutów sumienia. Takim właśnie złotym środkiem są produkty typu twarogowe batony lub mleczne kanapki.


Produkt na miarę współczesnych wyzwań

Czynników sprawczych, które doprowadziły do powstania tego stosunkowo nowego żywnościowego „wynalazku” jest kilka, chociaż oczywiście za wszystkimi stoją oczekiwania konsumentów.

Spośród bodźców do rozwoju tej młodej kategorii z pewnością należy wymienić błyskawicznie przybierające na sile zjawisko poszukiwania przez odbiorców artykułów spożywczych, które można łatwo i szybko spożyć poza domem – na spacerze, w biurze, podczas wycieczki, jak również w chwili małego głodu nierzadko pojawiającego się między głównymi posiłkami. Ten bardzo silny obecnie trend znajduje odzwierciedlenie także w kategorii nabiałowej.

Produkty on the go są znakiem naszych czasów i współczesnego tempa życia, ale również odpowiedzią na coraz większe upodobanie konsumentów do wygody, któremu sprzyja bogacenie się społeczeństwa i jego coraz bardziej zasobne portfele. Do tego dodać należy, że przekąski typu batony lub kanapki mleczne często kupowane są z myślą o dzieciach, a na nich, jak wiadomo, rodzice raczej nie oszczędzają.

Ciekawy produkt

Bez konserwantów, bez barwników, bez glutenu. Taka przekąska wychodzi naprzeciw oczekiwaniom wszystkich, którzy mogą nieufnie podchodzić do żywności. Warto wykorzystać ten trend, skoro i tak nabiał należy do jednej z najzdrowszych grup żywności na rynku. Przekąski serowe dla dzieci to ciekawa nisza rynkowa. Ponieważ liczy się wygoda, mobilność produktu i łatwość zjedzenia, produkty te są nie do przecenienia dla dzieci i młodych ludzi oczekujących prostych i prawdziwych z punktu widzenia ich filozofii życia, rozwiązań.

Producent proponuje paluszki serowe z wędzonym serem, z czarnuszką, serowe MiaMu pakowane po 4 porcje 21 g oraz te same smaki pakowane pojedynczo pod marką Wypasione. Daje to konsumentom większą elastyczność w doborze ilości produktu i smaków.

Producent: Grupa Mlekovita.


Kategoria coraz bardziej atrakcyjna

Mleko i twaróg są coraz częstszym dodatkiem do batonów i kanapek mlecznych, a grono produktów i marek powoli, ale systematycznie rośnie. Rynek nie ma na razie cech mocnego nasycenia, a to z uwagi na to, że działa na nim stosunkowo wąskie grono producentów. Są to jednak przede wszystkim autorzy bardzo silnej grupy rozpoznawalnych marek. Do pierwszej z nich należy stworzona przez koncern Ferrero marka Kinder, w ramach której firma proponuje wiele smakołyków, a spośród nich m.in. biszkoptową mleczną kanapkę, baton z mlecznym nadzieniem czy biszkopty z mlecznym kremem. Chociaż już sama nazwa sugeruje grupę adresatów i rzeczywiście dzieci należą do zdecydowanej większości odbiorców, nie brakuje również dorosłych, którzy chętnie sięgają po produkty tej marki. W Kinder Mlecznej Kanapce konsumenci znajdą dużo mlecznego kremu; pasteryzowane mleko stanowi 40% przekąski. Wśród innych propozycji firmy jest Kinder Maxi King – chłodzony batonik z czekoladową polewą z kawałkami orzechów laskowych, płynnym karmelem i oczywiście mlecznym nadzieniem. To grono uzupełniają pokryte czekoladą biszkopty z mlecznym kremem Kinder Pingui: Choco, Cocco i Caramel oraz przekąska Kinder Delice – puszysty biszkopt z mleczno-kakaowym nadzieniem.


Nitki serowe to udany pomysł na zaspokojenie małego głodu podczas wakacji. Atrakcyjne w smaku i wyglądzie nitki serowe są coraz bardziej popularne wśród młodych i najmłodszych.

Na rynku tego typu przekąsek obecna jest również firma Zott Polska z batonem Monte Snack – produkt będący połączeniem biszkoptu z mlecznym i czekoladowo-orzechowym kremem, o 22% zawartości mleka. Ciekawą propozycją tego wytwórcy są też paluszki serowe Cheese Tiger w wariantach Original i Pizza. Z kolei Bakoma stworzyła w tej kategorii kanapkę mleczną Mikuś – kakaowy biszkopt z porcją mlecznego kremu i dodatkiem miodu. Ofertę uzupełniają propozycje dla starszych konsumentów, w tym adresowane do mężczyzn – batony 7 Zbóż oblane jogurtową polewą oraz batony wysokoproteinowe Men. To przykład tego, jak szerokie grono odbiorców może zdobyć ta kategoria i jaki tkwi w niej potencjał, zważywszy na coraz większe zapotrzebowanie na produkty spersonalizowane, jak również modę na aktywny tryb życia. Nic więc dziwnego, że krąg działających na nim producentów i dostawców systematycznie się powiększa.

Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Rośnie odsetek konsumentów, którzy sięgają po ser, jako alternatywę dla mięsa. Jesteśmy ciągle w biegu i cierpimy na permanentny niedoczas, potrzebujemy wygodnych i szybkich rozwiązań, stąd potrzeba poszukiwania przekąsek. Z drugiej strony oczekujemy, aby to, co jemy było naturalne, zdrowe, prawie jak z ogródka i jednocześnie smaczne. Pogodzenie tych rzeczy jest wielkim wyzwaniem. Najbliżej tej definicji są sery białe, które są zdrowe i smaczne, jednak brakuje im wygody. Mamy też sery żółte, które są wygodne, smaczne i bez konserwantów. Obserwujemy większą popularyzację zdrowego trybu życia. Zdrowe, odżywcze produkty żywnościowe są komplementarnym elementem tego trendu. Przy budowaniu oferty produktowej staramy się reagować na oczekiwania rynku. Staramy się na bieżąco dostosowywać i rozbudowywać obecną ofertę o produkty z kategorii sera, które z jednej strony wpasują się w nasze możliwości produkcyjne, a drugiej dadzą możliwość na rozwój rynku. Nasza pogoń za naturalnością i zdrowym trybem życia wpływa na wybór jednych kategorii produktowych,a eliminowanie innych. Idealną propozycją na przekąskę mleczarską może być Kremowy serek twarogowy o niezwykle wyrazistym smaku oferowany w wersji Mini. Podzielony na 4 porcje jest gotowy, aby wyskoczyć na spacer, do pracy lub na wycieczkę. Hochland przygotował także całą gamę nowych produktów na sezon grillowo-sałatkowy, do wykorzystania także jako przekąski, które idealnie wpasowują się w oczekiwania konsumentów. W ofercie proponowanyjest Hochland Grillowy – sery pleśniowe – cztery warianty dwupaków z serem Camembert w różnych smakach oraz Hochland Grillowy – ser typu greckiego – dwa rodzaje sera z przyprawami w aluminiowych tackach, gotowych do położenia na grillu. Kolejnym elementem przygotowanej oferty jest doskonały HochlandSałatkowy – ser typu greckiego – trzy różne odsłony uwielbianego przez wszystkich sera, najchętniej wykorzystywanego do sałatek, tak często towarzyszących potrawom grillowanym.

W ofercie Euroser Dairy Group znalazły się batony mleczne Woow! z twarogowego chudego sera, w wariantach o smaku truskawkowym w polewie mlecznej oraz o smaku waniliowym lub z orzechami laskowymi – te dwa rodzaje w polewie kakaowej. Inna propozycja tej firmy to Svalya – batonik twarogowy w belgijskiej czekoladzie o smaku waniliowym. Firma Bel Polska weszła z kolei do gry z batonem Kiri, na który składają się topiony twaróg i śmietanka z paluszkami chlebowymi. Coraz głośniej jest również o litewskiej firmie Žemaitijos pienas, która ma ofercie batoniki twarogowe Magija, m.in. o smakach waniliowym, czekoladowym i kokosowym, gdzie aż do 85% produktu stanowi naturalny mleczny twarożek. Atrakcyjność kategorii zaowocowała też rozszerzeniem przez firmę Müller Dairy Polska portfolio marki Müllermilch o mleczną przekąskę Müllermilch Snack. Produkt łączy w sobie czekoladowy biszkopt oraz mleczne nadzienie i jest dostępny w trzech smakowych wersjach: orzech laskowy-czekolada, kokos-pistacja oraz czekolada.

Szczególnie ciekawy asortyment produktów przekąskowych z mleka przygotowała litewska firma Žemaitijos pienas. W jej ofercie znajdują się bowiem przekąski twarogowe i przekąski serowe, (w tym takie o smaku cebuli i szynki). To propozycja w sam raz dla osób lubiących ruch i chętnie podróżujących. To zdrowa alternatywa dla słodyczy i słonych przekąsek.
Božena Stacevičiūtė, Head of Polish Market w Žemaitijos pienas, AB

Božena Stacevičiūtė

Head of Polish Market w Žemaitijos pienas

Popularność przekąsek stale wzrasta w miarę jak rośnie tempo naszego życia. Wszyscy staramy się odżywiać zdrowo, lecz nie zawsze mamy czas na gotowanie i szukamy przekąsek dla zaspokojenia uczucia głodu. Najtrudniejsza pora – popołudnie w pracy: wówczas często pijemy kawę i wrzucamy coś na ząb. Po powrocie z podwórka dzieci również mają ochotę na coś do zjedzenia. W każdym wypadku batonik twarogowy jest pyszną i wygodną alternatywą.

Czekoladowy baton twarogowy Magija jest produkowany ze świeżego twarogu, który zawiera mnóstwo wartościowego białka mlecznego. Batonik oblany jest czekoladą. Polewa zawiera 67% suchej masy kakaowej, co znaczy, że ma mało cukru. Batoniki twarogowe są produkowane bez jakichkolwiek konserwantów i zagęszczaczy. To wyjątkowa przekąska na rano i popołudnie, dla osób żyjących w pośpiechu czy też pragnących chwili relaksu przy filiżance kawy z batonikiem o ulubionym smaku.

Twarogowy baton waniliowy Magija już od dziewięciu lat jest wybierany jako najpopularniejszy wśród litewskich konsumentów – to najlepszy dowód na to, że produkt przypadł do gustu młodym i starszym smakoszom. Niezależnie od tego czy jemy śniadanie, obiad, kolację, czy sięgamy po przekąskę, najważniejsze to wybór smacznych produktów wysokiej jakości. Zawsze warto sięgać po produkty, które zawierają niezbędne substancje odżywcze dla organizmu. Rosnąca popularność batoników twarogowych świadczy o tym, że konsumenci lubią te smaczne produkty.

Batoniki twarogowe w polewie czekoladowej Magija – produkty z kategorii świeżego mleka, które wymagają odpowiednich warunków transportowania i przechowywania (wyłącznie w lodówkach, w których temperatura nie może przekraczać +6°C).


Forma podania na miarę sukcesu

Zasadą w oferowaniu takich produktów, jak batony i kanapki mleczne, jest wprowadzanie poręcznych, wygodnych do trzymania w dłoni opakowań, a także mniejszych gramatur, zgodnie z założeniem, że produkt będzie spożyty naraz. Uwagę zwraca trend rozwoju tzw. elastycznych opakowań, w których oferowane są przeważnie produkty półpłynne – są to opakowania miękkie, wykonane najczęściej z wielowarstwowej folii i zwykle wyposażone w zakrętki. Taki wariant, pozwalający na wyciśnięcie zawartości wprost do ust, ułatwia spożycie zwłaszcza maluchom, ale cenią go również osoby prowadzące aktywny tryb życia, które chcą np. w trakcie biegania posilać się na raty. Wśród produktów w takiej formie podania jest np. kilka propozycji firmy Bakoma, która postawiła na asortyment adresowany do najmłodszych – serek Bakuś do kieszonki (waniliowy, truskawkowy i czekoladowy) oraz Bakuś w saszetce (waniliowy, czekoladowo-orzechowy, karmelowy i bananowy).

Rynek batonów i kanapek mlecznych, mimo iż coraz bogatszy w asortyment, wciąż trudno uznać za nasycony, a co za tym idzie; można być raczej pewnym, że producenci nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa.

Firmy aktywne na rynku przekąsek serowych, batonów i kanapek mlecznych:

  • Bakoma
  • Euroser Dairy Group
  • Ferrero
  • Grupa Mlekovita
  • Müller Dairy Polska
  • Zott Polska
  • Žemaitijos pienas