Twarożki: Przyjaciel każdej kanapki

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2018 (88)

Serki do smarowania to jedna z najbardziej aktywnych kategorii galanterii mleczarskiej. Producenci prześcigają się w pomysłowych dodatkach mających na celu zadowolić nasze podniebienie. Serki te są wygodne w użyciu i znacznie urozmaicają codzienne kanapkowe menu.

Serki kanapkowe do smarowania

Serki do smarowania z roku na rok zyskują coraz to nowych zwolenników. Do tego stanu w znacznym stopniu przyczynili się aktywni reklamowo producenci oraz dbałość o szeroko zakrojony merchandising. Kategoria serków do smarowania dobrze sprzedaje się w kanale tradycyjnym jak i nowoczesnym. Produkty są łatwo dostępne w większości placówek, a niewielki rozmiar opakowań sprawia, że doskonale wizerunkowo prezentują się na półkach.

Dużą zaletą produktów jest także ich coraz prostszy skład. Wielu producentów pozbyło się ze swoich wyrobów wspomnianych wcześniej konserwantów, zagęstników oraz barwników. Produkty niejednokrotnie oferowane są z mleka uzyskanego od krów wypasanych paszami bez GMO (Hochland Polska, Piątnica OSM).

Serki najczęściej składają się z sera twarogowego, dodatków smakowych (np. rzodkiewki, chrzan, ziół), mleka w proszku, soli, aromatów i regulatorów kwasowości.

Według obserwacji rynku sprzedaż serków do smarowania nie podlega gwałtownym wahaniom. Niemniej, nieco wyższa sprzedaż jest raportowana w okresie wiosenno-letnim (w drugim i  trzecim kwartale), a niższa w okresie zimowym (czwarty kwartał). W 2017 roku widoczna była tendencja wzrostowa sprzedaży całej kategorii, na poziomie +4% (styczeń-maj 2017 vs styczeń-maj 2016). W tym samym okresie wzrost w ujęciu wartościowym osiągnął poziom blisko 7%. Tu niewątpliwie trzeba jednak pamiętać o wzroście cen surowca jako jednym z czynników, które miały na ten wzrost wpływ.


Ciekawy produkt

Serek kanapkowy tej mleczarni może być podstawą każdego dobrego posiłku. Wysoka jakość składników, pomysłowe smaki oraz świetnie wyglądająca grafika, zwracają uwagę konsumentów, których tej mleczarni nie brakuje. To ich rosnące zainteresowanie leży u podstaw rozwijania tej grupy produktowej w zakładzie.

Producent: Radomsko (OSM).

Ciekawy produkt

Mój Ulubiony jest ciekawym przykładem sukcesu produktowego na wielu regionalnych rynkach w kraju. Jest to jednocześnie absolutny nr 1 w sprzedaży dostawcy. Produkt został bardzo szybko doceniony przez krajowych i zagranicznych odbiorców. Jego silną stroną jest czysta etykieta. W składzie nie ma substancji konserwujących, zagęszczających i stabilizatorów.

Producent: Wieluń (SDM).

Produkty wygodne

Serki do smarowania to produkty z kategorii tzw. produktów wygodnych; użytkowo dostępny, w relatywnie niewysokiej cenie (od około 2,5 zł do 3,5 za 150 g). Niewielka gramatura umożliwia jednorazową konsumpcję lub dalsze przechowanie w lodówce. Serki do smarowania są produktami także wygodnymi logistycznie, bowiem większość z nich ma dość długi termin przydatności do spożycia. Serki twarożkowe są też dostępne o dwóch konsystencjach: kremowej oraz puszystej. Produkty te są poddawane bezpiecznej dla zdrowia człowieka termizacji, czyli utrwaleniu za pomocą podwyższonej temperatury, która pozwala wyeliminować ze składu konserwanty. Z kolei serki puszyste dodatkowo są spulchniane azotem, dzięki czemu mają one delikatniejszą, bardziej puszystą konsystencję.

Niewątpliwą zaletą takich produktów jest to, że konsumenci mogą wybrać je z bardzo szerokiej gamy smaków. Oprócz serków naturalnych najbardziej ulubionym smakiem są wersje z dodatkiem ziół, cebulki lub szczypiorku.


Ciekawy produkt

Twarożki extra z ananasem, z rodzynkami i z orzechami posiadają istotny potencjał sprzedażowy, z racji skojarzeń z produktami premium. Są bardzo ciekawymi słodkimi opcjami na półkę z twarożkami, zdominowaną przez smaki wytrawne. Produkty wyróżniają się wysokimi walorami smakowymi. Pakowane w 275 g opakowania, wyróżniają się w asortymencie tej kategorii.

Producent: Grupa Polmlek.

Wady produktów

Szeroka paleta smakowa oraz wizerunek produktu mleczarskiego stanowią ważne zalety tej kategorii. Najbardziej kontrowersyjną rzeczą jest znacznie większa, niż w przypadku tradycyjnego twarogu tłustego, kaloryczność, wynikająca ze znacznie wyższej zawartości tłuszczu oraz niższej zawartości białka. Dla przykładu zwykły twaróg tłusty to 157 kcal, a serek do smarowania (obie wersje) zawiera już około 245 kcal.


W związku z tym, że użytkową cechą charakterystyczną tych produktów jest duża smarowność, do ich produkcji stosuje się zwiększoną ilość tłuszczu. W przypadku serów do smarowania ich ilość kształtuje się na poziomie ok. 22 g/100 g produktu. W przypadku sera białego tłustego jest to około 8 g. Równie niekorzystna jest też ilość białka. W serze białym w 100 g jest to około 18 g, a w serach do smarowania zaledwie 6 g na 100 g.


Opakowania

Rodzaj serków do smarowania determinuje zastosowane opakowanie, które jednocześnie jest dość charakterystyczne dla tej kategorii. Serki kremowe pakowane są w płaskie opakowania lub okrągłe kubeczki. Opakowania te najczęściej chronione są plastikową pokrywką. Ich gramatura waha się w granicach od 100 g do 300 g.

Serki puszyste pakowane są w charakterystyczne wysokie kubeczki – wzorowane na tradycyjnych skopkach. Opakowania te są miniaturowymi wersjami tradycyjnych wiejskich wiaderek w oryginale wykonanych z drewnianych klepek, używanych jako opakowania na mleko, śmietanę lub inny tłuszcz. Skopki zawierają od 140 g do 150 g produktu.

Ciekawy produkt

Bieluch to marka twarożków czystych pod względem składu. Żaden zbędny dodatek nie ma prawa się tu znaleźć. Proste reguły przekładają się na przywiązanie konsumentów i zadowolenie z produktu, który stał się sprzedażową lokomotywą producenta. Pod marką Bieluch znajdziemy m.in. serek kanapkowy śmietankowy, z papryką, pomidorami i chilli, z czosnkiem, naturalny, ze szczypiorkiem, z ziołami, o smaku waniliowym, w pudełkach 135 g i 150 g.

Producent: Bieluch (SM).

Legendarny produkt

Almette jest niezaprzeczalnym liderem kategorii i benchmarkiem na którym zbudowano całą kategorię. Ulubieniec konsumentów i handlowców był jednym z pierwszych, który wdrożył zasady czystej etykiety, czym wywołał ferment, który zmienił sposób patrzenia na skład produktu w wielu firmach. Almette to puszyste serki zamknięte w 150 g opakowaniach typu skopek. Na półkach znajdziemy zarówno wersje wytrawne (z rzodkiewkami, ze szczypiorkiem, śmietankowy, z ziołami, jogurtowy, z ogórkiem, ze szczypiorkiem i czosnkiem, z chrzanem, z czosnkiem, z pomidorami) jak i z nutą owocową (wiśnia z żurawiną, jagoda z maliną, gruszka z jabłkiem). Zaletą takich wyrobów jest ich produkcja z mleka od krów żywionych paszami bez GMO oraz wyłącznie z naturalnych składników.

Producent: Hochland Polska.

Marketing

Serki do smarowania to niezwykle udany obiekt działań marketingowych. Sam produkt jest postrzegany jako nowoczesny i pozwalający na rozwinięcie inwencji koncepcyjnej. Konsument jest zaskakiwany nie tylko delikatnym smakiem, ale i szeroką gamą smaków i zapachów. Produkty pakowane są w niezwykle atrakcyjne wizerunkowo opakowania wykorzystujące wizualizacje użytych dodatków, które zgrabnie wpisane są w design opakowania. Sama kategoria jest szybko rozpoznawalna na półce, ze względu na dopracowany merchandising i charakterystyczne opakowania.

Polscy konsumenci są tradycjonalistami. Ich ulubiony smak twarożku lub serka do smarowania to wariant naturalny i śmietankowy. Konsumenci często sięgają po nie na śniadanie, kolację oraz do posmarowania pieczywa pomiędzy głównymi posiłkami. Produkty te mogą być bazą pod przekąski koktajlowe, sosy, dipy lub zapiekanki.

Serki do smarowania stały się też wdzięcznym obiektem reklam i pozytywnego przekazu marketingowego (prorodzinny Lactalis Polska/rodzinny Twaróg delikatny i Mleczarnia Turek – Ach jak przyjemnie) oraz spełnianie marzeń (o podróżach lub własnym domu) realizowanym przez Hochland Polska.

Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Sery kremowe twarogowe „rosną” rok do roku wartościowo i wolumenowo wśród serów kremowych twarogowych. Hochland pozostaje wyraźnym liderem tej kategorii, Almette notuje wzrost dwucyfrowy, zarówno wartościowo i wolumenowo, także w przypadku Kanapkowego w ostatnich miesiącach widać wzrosty sprzedaży i udziałów. Naszą perłą w koronie jest Almette. Dzięki połączeniu twarogu z warzywami, przyprawami oraz ziołami, Almette kusi delikatną konsystencją i wyjątkowymi kompozycjami smakowymi. Miłośnicy serków Almette mogą wybierać z bogatej oferty słonych wariantów z ziołami, warzywami i przyprawami oraz spośród 4 owocowych smaków. W maju wystartowała najnowsza kampania marki Almette pod hasłem Smaki sezonu Almette. Akcja koncentruje się na promocji 3 wariantów smakowych; Almette z rzodkiewkami, Almette z pomidorami dojrzewającymi w słońcu oraz Almette z ogórkiem i ziołami, podkreślając ich główne walory – 100% naturalnych składników i 100% przyjemności. Kampania wpisuje się w coraz popularniejszy trend „ogrodniczy”, czyli modę na naturalne, najlepiej samodzielnie wysiane i wyhodowane warzywa. Do współtworzenia programu zaproszono blogerów, którzy w maju, czerwcu i lipcu wraz z ambasadorem marki – Davidem Gaboriaud oraz Panem Ziółko, będą uprawiać warzywa w „Ogródku Almette” i gotować w plenerze. Idealnie w aktualne trendy konsumenckie wpisuje się również Hochland Kanapkowy. W ofercie można wybierać spośród sześciu wariantów, wśród których znalazły się najbardziej ulubione smaki: śmietankowy, z czosnkiem i ziołami, z ogórkiem i koperkiem, z prażoną cebulką, z szynką, ze szczypiorkiem. Kremowy serek twarogowy o niezwykle wyrazistym smaku oferowany jest także w wersji Mini. Podzielony na 4 porcje jest gotowy, aby wyskoczyć na spacer, do pracy czy na wycieczkę. Nowy Hochland Kanapkowy Mini dostępny jest w trzech wariantach: w wersji ze smakiem Śmietankowym oraz miksem smaków – Śmietankowy i Ze szczypiorkiem oraz Śmietankowy i Z ogórkiem i koperkiem. Ten kremowy serek twarogowy zachwyca intensywnymi składnikami, wyrazistym smakiem i wspaniałą konsystencją. To odpowiedź Hochland Polska na potrzeby współczesnych konsumentów – aktywnych, wymagających i ceniących praktyczne rozwiązania. Produkt skierowany jest do rodzin, w których często każdy z domowników ma ochotę na inny smak serka na kanapce. To również doskonałe rozwiązanie dla singli, którzy nie potrzebują otwierać większego opakowania naraz, a także osób często spożywających posiłki poza domem, pracujących, żyjących szybko i dynamicznie.


Producenci

Według analiz rynkowych rynek serków kanapkowych jest rynkiem konkurencyjnym. Działa na nim duża liczna producentów zarówno polskich jak i zagranicznych. W podziale rynku bierze udział kilku znanych graczy rynkowych, a najmocniejszą pozycję mają zwłaszcza: Hochland Polska, Mlekpol (SM), Mleczarnia Turek, Piątnica (OSM), dalej Grupa Mlekovita, Lactalis Polska, Arla Foods, Bieluch (SM). Liderem wśród producentów serków do smarowania jest Hochland Polska z udziałem rynkowym w ujęciu wartościowym na poziomie około 36%. Trzy najsilniejsze marki na rynku to: Almette, Łaciaty i Hochland Kanapkowy.