Jogurty ze zbożami: Zdrowa przekąska, czyli jogurt w towarzystwie zbóż

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 1/2018 (86)

Od kilku lat w Europie przybiera na sile trend prozdrowotny, który ma znaczące przełożenie na branżę spożywczą. Towarzyszy mu poszukiwanie produktów jak najmniej przetworzonych oraz sprzyjających utrzymaniu organizmu w dobrej kondycji. Do nabiałowych kategorii produktowych, w których ta tendencja jest szczególnie widoczna, należą jogurty. Na fali prozdrowotnego trybu życia zyskują zwłaszcza jogurty naturalne oraz te z wartościowymi dla organizmu dodatkami, jak zboża.

Systematycznie rośnie grono osób, które nie wyobrażają sobie dnia bez zjedzenia porcji jogurtu ze zdrowym dodatkiem. W tej roli najczęściej goszczą otręby i płatki pszenne, jęczmienne i żytnie. Chętnie wybierane są także pełne ziarna pszenicy, jęczmienia, żyta, owsa, prosa, a coraz częściej także amarantusa i ryżu. Część amatorów takich posiłków przygotowuje je samodzielnie, kupując osobno jogurt i dodatek do niego. Tempo życia sprawia jednak, że bardzo chętnie – zwłaszcza w ciągu zapracowanego tygodnia, gdy czas szczególnie goni – sięgają po rozwiązania gotowe. Polski rynek ma w tym względzie wiele do zaoferowania odbiorcom.

Nie ma raczej wątpliwości co do tego, że produkty – w tym przede wszystkim jogurty – z dodatkami korzystnymi dla zdrowia (nasiona, orzechy itp.), zwłaszcza w formie jak najmniej przetworzonej, będą na fali wznoszącej. Z dużą dozą pewności można więc zaryzykować stwierdzenie, że rynek nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. Zwłaszcza że potrzeby niektórych konsumentów poszukujących jogurtów ze zbożami wciąż czekają na zaspokojenie – np. tych, którzy sięgają po produkty bezlaktozowe albo typu greckiego.

Silne grono – mocna oferta

Do potentatów należą prekursorzy tego typu rozwiązań – firmy Bakoma, Zott i Danone. Pierwszy z producentów wykazał się nie lada rozmachem w budowaniu kategorii w Polsce, a gama jego jogurtów 7 zbóż oraz 7 zbóż musli, na których kompozycję składają się ziarna zbóż pszenicy, jęczmienia, żyta, owsa, ryżu, gryki i prosa, od lat cieszy się niesłabnącym powodzeniem wśród rodzimych konsumentów. Tym bardziej że pozwala wybierać z bogatej palety smaków, wśród których pojawiają się rzadko spotykane na rynku warianty, np. orzech lub żurawina. Zott Polska z kolei zaspokaja apetyt polskich odbiorców na jogurty ze zbożami w ramach marki Jogobella w dwóch odsłonach: Jogobella 8 zbóż, w których znalazły się owies, jęczmień, ryż, płatki z pszenicy i z żyta, proso, gryka oraz kasza z pszenicy orkisz oraz Jogobella musli, której elementem są m.in. otręby pszenne, płatki owsiane i pszenica. Wśród oferowanych opcji znaleźć można m.in. ciekawe połączenia smakowe, jak malina-ananas lub śliwka-daktyle. Nazwy komunikujące w sposób niepozostawiający wątpliwości zawartość produktu to strategia – pewniak, ale można ją jeszcze wzmocnić. Tak właśnie jest w przypadku marki Activia koncernu Danone (jogurty Activia z ziarnami zbóż i Activia z musli, do której również dodano elementy zbożowe), gdzie już sam brand buduje odpowiednie skojarzenia. Firma dołączyła także naturalny łagodny jogurt z ziarnami zbóż do portfolio sztandarowej swojej marki – Danone.


Standardem jest już, że firmy, zwłaszcza te większe, wpisują się w potrzeby współczesnego, wysoce zinformatyzowanego społeczeństwa nie tylko poprzez odpowiednią ofertę produktową, ale również tematyczne witryny. Bakoma, z myślą o wielbicielach zdrowego trybu życia i jogurtów ze zbożami stworzyła stronę http://www.7zboz.com, która umożliwia wszystkim zainteresowanym trzymanie ręki na pulsie innowacji i informacji powiązanych z tą tematyką. Na stronie można bowiem nie tylko znaleźć wiadomości dotyczące oferowanych przez Bakomę produktów lub pobrać aplikację na smartfona, ale również np. zapoznać się z ciekawymi propozycjami ćwiczeń fizycznych sprzyjających utrzymaniu zdrowia, kondycji i zgrabnej sylwetki. Na podobne kroki zdecydowali się również pozostali gracze z mocnej trójki, którzy uruchomili dedykowane i rozbudowane serwisy, powiązane z markami Jogobella i Activia.

Chociaż wspomniana trójka wiedzie bezapelacyjny prym na rynku jogurtów z dodatkiem zbóż, nie brakuje na nim również rodzimych firm, które nierzadko wychodzą z ciekawymi i wyjątkowymi propozycjami. Na uwagę w tym względzie z pewnością zasługują zaproponowane przez Grupę Mlekovita jogurty z owsianką, zawierające płatki owsiane i ziarna owsa. Sukces wprowadzonych jako pierwsze wariantów o smakach truskawkowym, jabłkowym i bananowym sprawił, że spółdzielnia z Wysokiego Mazowieckiego pokusiła się o rozszerzenie asortymentu tego typu wyrobów. Dzięki temu do mocnego trio dołączyły wersje klasyczna oraz deserowa z cukrem trzcinowym. Interesującą propozycją w segmencie produktów ze zbożami wyróżnia się także Krasnystaw (OSM), który postawił na jogurt z miodem i ziarnami zbóż marki Calpro, pod którą mleczarnia oferuje produkty wzbogacone wapniem. Jogurty z ziarnami zbóż są też nieodłącznym elementem portfolio zlokalizowanej w sercu Mazur mleczarni ekologicznej EkoŁukta, która proponuje je w wersji jabłkowej oraz jagodowej.

Atrakcyjność kategorii i jej potencjał sprawiają, że obok marek uznanych dostawców na sklepowych półkach pojawiają się produkty marki własnej sieci handlowych. W tym kierunku poszła m.in. sieć Tesco, która proponuje np. jogurty Tesco z płatkami owsianymi – którym towarzyszą suszone jagody lub liofilizowane truskawki – oraz Tesco Value z ziarnami zbóż, rodzynkami, winogronami i figą.

Pisząc o trendach, warto zauważyć również wzrost zainteresowania w ostatnich dwóch latach produktami z konopi siewnych, których nasiona – z uwagi na bogactwo składników odżywczych, w tym zawartość 10 aminokwasów oraz dobrą proporcję kwasów omega-6 do omega-3 – bywają niekiedy nazywane superskładnikiem diety. W kategorii jogurtów na ten trend odpowiedziała czeska firma Olma, wprowadzając do oferty jogurt Revital z nasionami konopi, w kilku ciekawych wersjach smakowych – agrest, czarna porzeczka, morela i wiśnia. Producent ma także propozycję dla amatorów bardziej tradycyjnych odmian – naturalny jogurt z płatkami zbożowymi i suszonymi jabłkami, również pod marką Revital.

Razem, ale osobno

Z uwagi na to, że jogurt z dodatkiem jest bardziej sycący, jogurty ze zbożami często wcielają się w rolę śniadania bądź drugiego śniadania. Niektórzy producenci zdecydowali się nawet na pozycjonowanie produktu ze z góry określonym takim właśnie przeznaczeniem – przykładem jest wprowadzona przez firmę Zott Polska marka Jogobella Breakfast. Produkt, którego najważniejszą część dodatku stanowi musli, a jego elementem składowym są płatki owsiane, wyróżnia się także formą podania – jogurt jest oferowany w opakowaniach dwukomorowych. Tu przechodzimy do kolejnego trendu: rosnącego w ostatnich latach zainteresowania produktami pozwalającymi na samodzielne połączenie składnika bazowego z dodatkiem. Ta opcja zyskuje coraz szersze grono amatorów; po pierwsze z uwagi na rosnący popyt na innowacyjne rozwiązania, zaś po drugie – ponieważ pozwala konsumentowi cieszyć się walorami świeżo przygotowanego posiłku. Pozostawia mu również wybór w zakresie dozowania produktu dodatkowego, który można wykorzystać w całości lub tylko w części. Gwarantują to właśnie opakowania dwukomorowe oraz z topperami. Kategoria jogurtów wiedzie prym wśród tych, które najszybciej zareagowały na ten trend, co jest oczywiście w dużej mierze wynikiem innej tendencji – faktu, że to właśnie jogurty konsumenci najchętniej mieszają z różnymi dodatkowymi składnikami. Potrzeby amatorów jogurtów ze zbożami podanych w takiej formie zaspokajają m.in. wspomniana wcześniej gama jogurtów spod znaku Jogobella Breakfast, a także produkty mleczarni Czarnków (OSM) – jogurt z płatkami śniadaniowymi w opakowaniu z topperem i koncernu Müller – Mix Maroko z dodatkiem zbożowych płatków z migdałami.

Joanna Kołodyńska, Kierownik Działu Marketingu w Łowicz (OSM)

Joanna Kołodyńska

Kierownik Działu Marketingu w Łowicz (OSM)

W ofercie łowickiej mleczarni mamy jogurty naturalne, typu greckiego a także trzy wyjątkowe smaki jogurtów do picia – w wygodnych butelkach w sam raz do zabrania na spacer, do szkoły lub do pracy. Zaskakujące i nietypowe są smaki i dodatki. Jogurty LaVita to połączenie zbóż, warzyw i owoców. Absolutnym hitem jest jogurt z burakiem ćwikłowym i jabłkiem oraz z orkiszem i otrębami żytnimi. Równie pyszny jest jogurt marchwiowo-pomarańczowy. Dodatek zbóż to porcja błonnika. Warzywa i owoce w połączeniu z jogurtem to zdrowa porcja energii w lekkiej i smacznej formie. Wiosna i lato to czas, kiedy szukamy właśnie takich przekąsek, a nawet zastępujemy jeden z posiłków jogurtem. LaVita od Łowicz (OSM) to doskonały wybór.

Z potencjałem i nieszablonowo

Wśród jogurtów z dodatkiem zbóż dominują na rynku produkty łyżeczkowe – w formie gęstej lub półpłynnej. Zdarzają się jednak „rodzynki”, których autorami są zwykle firmy wiodące prym w tej podkategorii. Autorem jednego z nich jest koncern Danone, który proponuje jogurt pitny Activia ze zbożami w ciekawej odsłonie – o smaku maliny i jagody.

Stosunkowo świeżym trendem na skalę nie tylko polską, ale i europejską, jest profilowanie oferty z myślą o potrzebach konkretnej płci. Z taką inicjatywą na naszym rynku wystąpiła m.in. firma Bakoma, rozbudowując markę 7 zbóż o wariant 7 zbóż Men. Kilka wersji smakowych oferowanych pod tą marką, zawierających ziarna zbóż oraz nasiona dyni i słonecznika, zostało przygotowanych przede wszystkim z myślą o zapewnieniu siły i witalności.

Ciekawy produkt

Każdy handlowiec powinien sięgać w hurtowni nie tylko po produkty dawno sprawdzone. Musi iść z duchem czasu, aby nadążać za klientem i jego potrzebami. Trendy się bowiem zmieniają i dziś nie wystarczy mieć jogurtu o czterech smakach owocowych. Europejscy konsumenci coraz chętniej wybierają produkty łączące warzywa ze zbożami i jogurtem. Taki mix jest bezsprzecznie zdrowym posiłkiem, który zawsze można mieć przy sobie. Marka LaVita wyznacza pod tym względem nowy trend w Polsce.

Producent: Łowicz (OSM).