Produkty z topperami i wielokomorowe: Osobne żywoty wsadu i jogurtu

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 6/2017 (85)

Rośnie grupa osób poszukujących naturalnych produktów. Wraz z nią wzrasta zainteresowanie, a jednocześnie podaż artykułów nabiałowych, dzięki którym konsument ma możliwość samodzielnego mieszania produktu bazowego, np. jogurtu, z dodatkiem, np. wsadem owocowym. Innowacyjna formuła produktu w innowacyjnym opakowaniu – tak można najkrócej skwitować rozwijający się rynek artykułów nabiałowych, w których produkt wyjściowy i dodatek do niego wiodą osobne żywoty, dopóki nie trafią w ręce konsumenta.


Potencjał zaklęty w opakowaniu

Ten nowatorski format ma dwa oblicza: pierwszym z nich są opakowania dwukomorowe, drugim – z topperami, czyli nakładkami umieszczonymi na górze opakowania. Drugi wariant jest znacznie młodszy i wciąż rzadko spotykany na rynku, aczkolwiek cechuje się dużym potencjałem marketingowym. Ta opcja, dzięki transparentnej nakładce, pozwala lepiej wyeksponować dodatek. Jednocześnie górna część opakowania z topperem, a konkretnie platynka zabezpieczająca produkt bazowy, może być doskonałym elementem przekazu marketingowego, stanowiąc atrakcyjną powierzchnię reklamową i jednocześnie informacyjną dla klienta. Opakowanie z topperem ma w sobie jeszcze inny potencjał – zmieniając tylko górną część opakowania producent może wielokrotnie przyciągnąć uwagę konsumenta nową zawartością toppera albo nowym elementem – np. graficznym – umieszczonym na topperze lub na platynce. Dzięki temu można np. doskonale promować nawet krótkie serie tematyczne albo uwypuklać określone trendy, zmieniając – w zależności od grupy docelowej i celu akcji – dodatki do produktu wyjściowego. Przykładowo w przypadku chęci zwrócenia uwagi na trend prozdrowotny doskonale sprawdzą się ziarna zbóż, komosa ryżowa lub jagody goji.

Na razie potencjał topperów wykorzystuje niewielu producentów i dystrybutorów na polskim rynku, ale systematycznie pojawiają się kolejni gracze w tej kategorii. Obecnie należą do nich Danone, Czarnków (OSM), Olma Polska oraz Grupa Polmlek. Ostatnia z tych firm niedawno weszła na rynek z jogurtami malinowym oraz z jabłkami, rodzynkami i cynamonem, a do obu produktów dodano w topperach musli kokosowe i migdały.

Od owoców po ziarna

Patentem na sukces jest często przyciągnięcie uwagi konsumenta, a tu opakowania dwukomorowe i z topperami sprawdzają się niezawodnie, bo już forma podania sama w sobie odróżnia produkt na półce spośród wielu innych. Ta forma zapewnia konsumentowi możliwość zmieszania dwóch (lub więcej) elementów posiłku bezpośrednio przed nim i spożycie go bezpośrednio po wymieszaniu, a co równie istotne – dowolne dozowanie produktu dodatkowego. Opakowania z dodatkowymi pojemniczkami zawierającymi dodatek do produktu wyjściowego, cechują się też zwykle cennym ułatwieniem – dodatkową komorę można łatwo odłamać albo wystarczy zgiąć, aby przesypać bądź przelać jej zawartość do głównej części pojemnika.

Jednocześnie trzeba zauważyć, że podczas gdy toppery najlepiej sprawdzają się w odniesieniu do dodatków suchych, w przypadku mokrych lepiej odnajduje się dodatkowa komora umieszczona obok wyjściowego produktu i taki właśnie podział znajduje odzwierciedlenie w ofercie rynkowej. Oczywiście zdarzają się wyjątki od tej reguły – np. firma Müller z zasady swoje dodatki „zamyka” w dodatkowej komorze, nie zaś w topperze, nawet gdy są to np. wafelki lub czekoladowe kulki.


Królestwo jogurtów

Spopularyzowanie produktów oferowanych w opakowaniach dwukomorowych lub z topperami ma swoje korzenie m.in. w rosnącym zainteresowaniu konsumentów produktami naturalnymi i jak najmniej przetworzonymi.

Na wzrastającą popularność produktów w takich opakowaniach najszybciej i najprężniej zareagował rynek jogurtów – to w tej kategorii od początku notowana była najbogatsza oferta tego typu wariantów. Tak pozostaje do dziś. Ma to głębokie uzasadnienie. Producenci i dystrybutorzy działający w tym segmencie wykazują bardzo dużą pomysłowość w przewidywaniu trendów, odpowiadaniu na rynkowe mody oraz zaspokajania potrzeb konsumenckich. Co warto podkreślić, jogurt jest produktem, który konsument najchętniej łączy z różnymi dodatkami.

Kategorię cechuje w tym zakresie bogactwo oferty – zarówno jogurtów z dodatkami płynnymi, typu mus owocowy, jak i stałymi, np. takimi jak czekoladowe groszki. Jednym z wiodących graczy na tym rynku pozostaje firma, która była wśród prekursorów kategorii. Müller, bo o niej mowa, proponuje jogurty Müller Mix aż w kilkunastu wersjach. Dziś w portfolio firmy gości cała plejada jogurtów z dodatkami stałymi, w tym „cudzoziemców”, np. Mix Greece, Mix Maroco czy Mix New York z dodatkiem chrupek w czekoladzie z orzeszkami ziemnymi albo zbożowych płatków z migdałami. Produkty te mają duży potencjał i trafiają na podatny grunt.

Spośród firm oferujących jogurty w opakowaniach dwukomorowych wyróżniają się na rodzimym rynku także Zott Polska i Grupa Polmlek. Oferta drugiego z producentów, który wykreował w tym segmencie markę Poezja, wyróżnia się m.in. tym, że firma z Pułtuska postawiła na asortyment rzadziej spotykany w takich opakowaniach – jogurty typu greckiego (z jeżynami, jagodami albo truskawkami), a także jogurty kremowe (z gwiazdkami w czekoladzie albo z kulkami w czekoladzie). Z kolei Zott Polska może pochwalić się bezsprzecznie najbogatszym portfolio marek produktów oferowanych w opcji dwukomorowej – Monte, Jogobella i Primo.

Na śniadanie lub na deser

W zależności od oferowanego dodatku, produkty w opakowaniach dwukomorowych lub z topperami można potraktować w kategoriach śniadania albo przekąski w ciągu dnia albo deseru. Do tych pierwszych zalicza się np. produkt mleczarni Czarnków (OSM) – jogurt z płatkami śniadaniowymi w opakowaniu z topperem lub oferowany przez firmę Zott Polska jogurt Jogobella Breakast, który już samą nazwą sugeruje swoje przeznaczenie. Z kolei te, które pełnią rolę posiłku połączonego z deserem, nierzadko są dodatkowo adresowane do określonej grupy wiekowej – tak jest np. w przypadku oferowanego przez czeską firmę Olma Polska jogurtu waniliowego z biszkoptami, którego szata graficzna (z zabawną myszką) na opakowaniu pozycjonuje produkt wśród specjałów adresowanych przede wszystkim do milusińskich. Bardzo prężnie, z ofertą produktów z nałożonymi na kubeczek topperami, adresowanych zwłaszcza do dzieci, wkroczyła na rynek także Grupa Mlekovita – Grupa z Wysokiego Mazowieckiego proponuje jogurty HOHO z drażami kakaowymi w kilku cieszących się największą popularnością smakach, jak wanilia, truskawka, owoce leśne oraz brzoskwinia z marakują.


Opakowania dwukomorowe i z topperami, właśnie dzięki temu, że produkty nie są wcześniej ze sobą połączone, dają duże pole do popisu producentom. W górnej nakładce lub dodatkowej komorze bocznej można umieścić wiele różnego typu dodatków, jak owocowa lub warzywna pulpa, suszone owoce, pestki, orzechy, płatki lub ziarna albo ekstrudowane cukierki bądź ciastka.

Nie tylko jogurt

Nie ulega wątpliwości, że to segment jogurtów jest głównym beneficjentem popularności produktów w opakowaniach dwukomorowych i z topperami. Na rynku pojawiają się jednak również zwiastuny ożywienia tym tematem w innych kategoriach. Do prekursorów w tych względzie należą m.in. Mlekpol (SM), Piątnica (OSM) i Grupa Polmlek. Pierwsze dwie firmy pokusiły się o rozszerzenie oferty serków wiejskich o wersje łączone. Z kolei Grupa Polmlek ugruntowuje rynkową pozycję marki Poezja, dzięki kaszce mannie z oferowanymi w osobnych komorach dodatkami truskawkowym, wiśniowym albo jabłkowo-rodzynkowym. To przykłady propozycji rynkowych spoza kategorii jogurtów w wersji dwukomorowej. Pojawiają się jednak także propozycje z topperami – np. wprowadzony przez Czarnków (OSM) serek o smaku waniliowym z drażami.

Ciekawy produkt

Doskonały pomysł na śniadanie – tak można nazwać nowe jogurty z topperami tej firmy. Dołączona łyżeczka ułatwia łączenie składników oraz daje atrybut wygody – konieczny w czasach mobilności. Dla osób, które nie jedzą śniadania, nic straconego. Drugie śniadanie to kolejna okazja do spożycia zdrowej przekąski. Za zdrową można ja uznać dlatego, że nie zawiera substancji konserwujących oraz wzmacniaczy smaku. Owoce stanowią aż 19% produktu. To powinni docenić konsumenci, a handlowcy – mieć odwagę, by wstawić nowy produkt na półki.

Dostępne smaki: jogurt z jabłkami, rodzynkami i cynamonem z musli kokosowym i migdałami oraz jogurt malinowy z musli kokosowym i migdałami.

Producent: Grupa Polmlek.