Twarogi: Podstawa rotacji sklepu

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 6/2017 (85)

Twarogi pod różnymi postaciami to grupa produktów, która czerpie z wizerunku czystego, naturalnego produktu, obecnego w naszym życiu od narodzin aż po starość. W każdej chwili kojarzy nam się z wiejskim domem, w którym jedni dorastali, a inni przebywali na wakacjach. Po latach to, co najlepsze, podajemy także naszym dzieciom, a dziadkowie – wnukom. Pod tym względem twarogi to wyjątkowy produkt tradycyjny.

Czy ktoś widział sklep spożywczy bez twarogu na półce? To retoryczne pytanie pozwala nam uzmysłowić sobie z jak ogromną kategorią pod względem wolumenowym i wartościowym mamy do czynienia. Klinki, krajanka, w pergaminie lub folii, w wytłoczce, z zamknięciem „otwórz/zamknij”. Każda mleczarnia ma swój pomysł na zapakowanie i sprzedaż. Każda ma swój własny dopracowany proces technologiczny, który sprawia, że produkt finalny smakuje inaczej.


Od strony technologicznej twaróg jest produktem, który pochodzi z mleka pasteryzowanego poddanego działaniu kultur bakterii fermentacji mlekowej. Sery twarogowe dzielą się na: kwasowe i kwasowo-podpuszczkowe. Sery kwasowe dalej dzielą się na krajanki i klinki oraz mogą występować w wersjach chudej, półtłustej oraz tłustej. Z kolei twarogi kwasowo-podpuszczkowe dzieli się na otrzymane metodą tradycyjną i wirówkową. W obu tych podgrupach wskazać można sery śmietankowe, pełnotłuste, tłuste i chude. Wszystkie wyróżniają się krótkim – do 3 tygodni – terminem przydatności do spożycia, co czyni go produktem wymagającym od strony logistycznej.

Podstawą otrzymania wysokiej jakości twarogów jest powtarzalna, wysoka jakość surowca. Bez tego mleczarnia nie ma co marzyć o dobrym produkcie finalnym. W Polsce produkuje się ponad 420 tys. ton serów twarogowych i grupa ta wyróżnia się dodatnią dynamiką. Wartość sprzedaży twarogów to blisko 4 mln zł (dane za 2015 r.; źródło: Piotr Szajner IERGiŻ-PIB). Konsumpcja wynosi 10 kg na osobę rocznie. Średnioroczna dynamika konsumpcji sięga nawet 3%.

Nieskomplikowany proces produkcyjny sprawia, że twarogi znajdują się w ofercie wszystkich zakładów mleczarskich z wyjątkiem wielkich serowni i zakładów specjalistycznych. To powoduje bardzo poważny kłopot w wyborze twarogów na półkę u partnerów. Czasy, kiedy dostępne były twarogi tylko z okolicznych zakładów odszedł w zapomnienie. Dlatego wybór detalisty lub hurtownika wcale nie jest prosty, a powinien być potraktowany poważnie – konsumenci oczekują wyrobów wysokiej jakości. Wystarczy posłuchać pań domu, aby zrozumieć jakie szczegóły jakościowe są dla nich ważne. Pod względem wielkości opakowania najważniejszą grupę stanowią produkty 200-250 g.


Wymogi handlu i przyzwyczajenia konsumentów sprawiają, że w kanale nowoczesnym dominują klinki i twarogi formowane o stałej wadze. W kanale tradycyjnym wyższy udział ma krajanka, zwłaszcza poza dużymi ośrodkami miejskimi, gdzie duże znaczenie ma cena.

Warto zwrócić uwagę na źródła popularności twarogów:

  • skład: 100 g twarogu półtłustego to bowiem ok. 116 kcal, 4 g tłuszczu, 3,4 g węglowodanów oraz 17 g białka. Twarogi zawierają też istotne poziomy witamin A, D, B2 i B12 oraz składników mineralnych: magnezu i potasu oraz cynku,
  • twarogi są sycącym i tanim źródłem białka,
  • wizerunek zdrowego produktu dzięki bardzo krótkiej liście składników, co pozwala spełniać wysokie oczekiwania nawet najbardziej podejrzliwych i wybrednych konsumentów, którzy tropią konserwanty i polepszacze w żywności,
  • silne skojarzenie z tradycją i regionalnością, co przekłada się na szansę zaistnienia w koszyku zakupowym także produktom mniej znanych marek,
  • doświadczenie własne i opinie znanych sobie użytkowników mocno wpływają na decyzję o zakupie,
  • lekkostrawność (ważne zwłaszcza w żywieniu osób starszych i dzieci).


Powyższe cechy sprawiają, że twarogi to rozwijająca się nieustannie baza do przygotowania nawet bardziej wyszukanych dań, oprócz prozaicznych zastosowań. Ich owocem jest zarówno znany wszystkim Polakom sernik jak i naleśniki, pierogi, pasty, czy zwykły plaster twarogu z dżemem lub miodem z pieczywem na śniadanie. Nowe możliwości wykorzystania twarogów jako dodatków do potraw stanowią jednak dodatkowy bodziec dla wzrostu kategorii. Nie bez znaczenia dla rozwoju kategorii jest rosnący patriotyzm zakupowy. Działa również efekt regionalizmu i skojarzeń geograficznych, które producenci powinni wykorzystywać jeszcze bardziej.

Ważnym zjawiskiem jest uniwersalność konsumpcji. Po twarogi sięgają zarówno ludzie młodzi, jak i młode rodziny, osoby dojrzałe oraz emeryci. Rosnąca liczba gospodarstw 1-osobowych rzutuje na większą popularność małych opakowań.



Obserwatorzy przyznają, że nowe możliwości dla kategorii nabiału przyniosło wprowadzenie na rynek twarogów bezlaktozowych. W społeczeństwie, w którym rośnie liczba nierozpoznanych dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, zaproponowanie produktów bez laktozy jest strzałem w dziesiątkę. Daje to też możliwość zbudowania nieco wyższej marży dla producenta i handlu. Dla kategorii dojrzałej jaką są twarogi, otwarcie nowego segmentu ma poważne znaczenie.

Ciekawy produkt

Twarogi sypkie to prawdziwa twarogowa innowacja. Innowacja, której użycia w kuchni trzeba się nauczyć, aby docenić. Wcześniej trzeba twaróg kupić. To ostatnie – jak to z nowościami bywa – wymaga zrozumienia produktu przez samych handlowców. Warto postawić na coś nowego i umieć – jako handlowiec – sprzedać konsumentowi tak, aby po niego wrócił. Produkt oferuje bowiem zastosowanie do past i dipów, przekąsek, kanapek, sałatek, pierogów, naleśników, makaronów, ciast i ciasteczek. Zaletą produktu jest naturalność i wysoka zawartość białka – czego dowiemy studiując etykietę.

Producent: Grupa Mlekovita.

W okresach przedświątecznych wyraźnie rośnie sprzedaż twarogów sernikowych. Tu decydujące znaczenie ma gotowość produktu do szybkiego przygotowania i opinia innych pań domu o produkcie. Panie domu zwracają uwagę na to, aby w ferworze świątecznych przygotowań sernik nie wymagał dużego nakładu pracy i czasu, a także doświadczenia w przygotowywaniu wypieków. W ich koszyku zakupowym przeważają twarogi pakowane w wiaderka 500 g-1 kg.

Długoletnia obserwacja rynku wskazuje, że w grupie twarogów tradycyjnych nie występuje sezonowość sprzedaży. Zmiany w strukturze sprzedaży determinuje temperatura na zewnątrz: w ciepłych miesiącach konsumenci chętniej wybierają produkty chude, w miesiącach zimowych – częściej półtłuste i tłuste. W sumie preferencje konsumentów wskazują, że najbardziej popularne są twarogi półtłuste.


Mirosław Domański, Prezes Zarządu w Piaski (OSM)

Mirosław Domański

Prezes Zarządu w Piaski (OSM)

Twarogi cieszą się wśród konsumentów dużą popularnością, ze względu na swoje wysokie walory odżywcze i smakowe. Twaróg jest źródłem łatwo przyswajalnego białka oraz witamin. Nic dziwnego, że stanowi on idealne uzupełnienie codziennej zbilansowanej diety zarówno dzieci, jak i dorosłych. Klienci chętnie sięgają po twarogi wytwarzane tradycyjnie z wysokiej jakości mleka, bez zawartości konserwantów oraz ulepszaczy. Dużą uwagę przywiązują także do opakowania produktów, żeby poza funkcją ochronną było funkcjonalne i ułatwiało przechowywanie i użytkowanie produktu.

Mleczarnia Piaski (OSM) specjalizuje się w produkcji twarogów, które stanowią aż 60% całego asortymentu. Wytwarzamy twarogi śmietankowe, tłuste, półtłuste i chude w różnych formach opakowań m.in. w pergaminie lub pakowane w próżni. Nasze twarogi są produkowane z wysokiej jakości surowca, pochodzącego z najlepszych, sprawdzonych gospodarstw. Posiadają wysokie walory smakowe i odżywcze. Nie zawierają sztucznych substancji konserwujących. Produkowane są wyłącznie na bazie naturalnych surowców, dzięki czemu są bogactwem wielu składników odżywczych.

Sztandarowym produktem w naszej ofercie jest wielokrotnie nagradzany Twaróg Śmietankowy Premium, który zachwyca delikatnym smakiem i swoją lekką, kremową konsystencją. Znakomicie sprawdza się w kuchni podczas wypieków, jak również jako idealny dodatek do naleśników, ciast, past i dipów.

Wybrani producenci twarogów konfekcjonowanych:

  • Bieluch (SM)
  • Czarnków (OSM)
  • Garwolin (OSM)
  • Jana (ŚSM)
  • Łapy (OSM)
  • Łowicz (OSM)
  • Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM)
  • Milkpol
  • Mlecz (ZPM) Wolsztyn/Grupa Lacpol
  • Grupa Mlekovita
  • Piaski (OSM)
  • Siedlce (SM)
  • Wart Milk (OSM)
  • Wieluń (SDM)

Wybrani producenci twarogów na wagę:

  • Cuiavia (OSM)
  • Czarnków (OSM)
  • Garwolin (OSM)
  • Głuchów (OSM)
  • Jana (ŚSM)
  • Kosów Lacki (OSM)
  • Łapy (OSM)
  • Łask (OSM)
  • Łowicz (OSM)
  • Michowianka (SM)
  • Milkpol
  • Mlecz (ZPM) Wolsztyn / Grupa Lacpol
  • Ozorków (OSM)
  • Piaski (OSM)
  • Radomsko (OSM)
  • Siedlce (SM)
  • Wieluń (SDM)