Produkty wysokobiałkowe: Czas na proteiny

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2017 (83)

Produkty wysokobiałkowe wpisują się w trend tzw. żywności funkcjonalnej, która dedykowana jest osobom o podwyższonym zapotrzebowaniu na białko. Jak wyraźnie widać z rysujących się trendów – obecnie obserwujemy intensywny wzrost zainteresowania żywnością wysokobiałkową (ze strony konsumentów) i jak wskazują dostępne analizy będzie to jeden z najdynamiczniej rozwijanych segmentów w ciągu najbliższych 5 lat.

Koło napędowe globalnego rynku żywności

Dzisiaj na Zachodzie już nie kupuje się żywności, ale produkty, które wnoszą do życia konsumentów jakieś określone wartości. I co ciekawe tych wyzwań dla producentów by sprostać potrzebom konsumentów jest coraz więcej. Standardowo mówi się o poszukiwaniu przez konsumentów tzw. zdrowej i korzystnej dla zdrowia żywności. Chcemy się dobrze odżywiać, dobrze czuć i długo żyć, a żywność ma nam w tym pomóc. Z analizy trendów wynika, że najczęściej poszukujemy produktów wartościowych wykonanych z zaledwie kilku składników, najlepiej naturalnych. Nie należy zapominać, że coraz więcej konsumentów zainteresowanych jest źródłem pozyskiwania takiej żywości, sposobem traktowania zwierząt oraz ekologią. Konsumenci poszukują innowacyjnych produktów najczęściej z jakąś szczególną wartością dodaną, która spełni ich wymogi odnośnie do sposobu żywienia i stylu życia.

Wszechobecny dostęp do wiedzy generuje intensywny wzrost świadomości konsumentów. Coraz więcej osób idąc do sklepu ma określone oczekiwania, sprawdza etykiety i poszukuje bardzo konkretnych produktów. Białko jest jednym z tych składników, które „idzie” pod lupę konsumentów jako pierwsze. Szał zakupów produktów wysokobiałkowych dotknął już chyba większość kategorii spożywczych. Chcemy wysokobiałkowych mięs, dań gotowych, ryb lubprzekąsek. Począwszy od używek dla sportowców i żywności dla niemowląt, biznes dodatków białkowych do żywności swoje kroki kieruje w kierunku produktów mleczarskich, cukierniczych, przekąskowych, piekarniczych lub zbożowych. Na rynku spotkamy wysokobiałkowe pieczywo, płatki śniadaniowe, batoniki i ciastka, produkty mleczarskie, napoje funkcjonalne, serki, przekąski albo przetwory mięsne. Według danych rynkowych wartość dodatków proteinowych wyniesie w 2022 roku blisko 58,49 mld USD (roczny wzrost o 6%, w stosunku do roku obecnego).

Jesteśmy obecnie świadkiem pewnej ewolucji rynkowej. Początkowo głównym źródłem białka były produkty zwierzęce (białka jaj, mleka, żelatyna). Mimo że rynek dodatków białkowych skupiony jest głównie wokół białka zwierzęcego, to obecnie zauważa się wzrost zainteresowania produktami roślinnymi mającymi spory potencjał, jeżeli chodzi o zasoby białka (soja, pszenica, groch, ryż, ziemniaki, canola). Warto wspomnieć, że produkty białkowe nie są nowym rozwiązaniem na rynku produktów spożywczych. Bardzo często stosuje się je jako elementy poprawiające teksturę i konsystencję produktu. Używano ich do stabilizacji produktu oraz wiązania produktu. Bardzo często obniżają one końcowy koszt produktu.

Oprócz sportowców i osób wyczynowo uprawiających sport produkty wysokobiałkowe mogą też być kierowane do osób po wyniszczających chorobach lub mających problemy z żywieniem, np. seniorów.

Dla kogo?

Idea opracowywania tych produktów jest niejako rozwinięciem koncepcji produktów wysokobiałkowych dla osób potrzebujących większej podaży białka w diecie. Jedną z takich grup są sportowcy i osoby wyczynowo uprawiające sport. Coraz więcej osób zainteresowanych jest swoim zdrowiem, polepszeniem kondycji psychicznej i fizycznej oraz włączaniem do codziennej rutyny oprócz porcji aktywnego stylu życia, także porcji specjalnie opracowanej żywności wspierającej organizm w regeneracji.

W grupie osób zainteresowanych produktami wysokobiałkowymi mogą też znaleźć się osoby po wyniszczających chorobach lub mający problemy z żywieniem seniorzy. Tego typu produkty mogą też być brane pod uwagę przez osoby, które potrzebują szybkich i łatwych rozwiązań żywieniowych, nielubiących gotować lub żyjących w pojedynkę i nieprzywiązujących wagi do domowego jedzenia.

Strona 1 z 5