Millenialsi: Pokolenie Y i C

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2017 (82)

Codziennie poruszając się po ulicach nie zdajemy sobie czasami sprawy, że oto mijamy ludzi, którzy mogą się między sobą różnić wiekiem o 80 lat. W tym swoistym tyglu znajdziemy kilka grup społecznych, które znacznie się od siebie różnią nie tylko wiekiem, ale także doświadczeniem życiowym, poglądami, zwyczajami żywieniowymi i upodobaniami modowymi albo umiejętnością operowania współczesną technologią. Z marketingowo-socjologicznego punktu widzenia to niesamowite wyzwanie dotknięcia najczulszych strun wrażliwości poszczególnych pokoleń pozwalające uzyskać ich zainteresowanie i akceptację. Do tej pory mówiono raczej o grupach docelowych w kontekście wieku lub płci. Produkty kierowano do dzieci, młodzieży, kobiet, mężczyzn oraz seniorów. Dzisiaj na społeczeństwo należy spojrzeć raczej poprzez filtr konkretnego pokolenia, czasów, w których przyszło im żyć i możliwości, jakie dawał im świat. Obecnie na rynku marketingowym możemy spotkać zarówno pokolenie tzw. Baby Boomers, X, Y, C oraz Z.

Pokolenie Y i C (zwane także Millenialsami) to grupa społeczna osób urodzonych na przestrzeni lat 1980-2000. W Polsce to ponad 11 milionów konsumentów, którzy stanowią ogromne wyzwanie, zarówno na płaszczyznach społecznych, biznesowych jak i ekonomicznych. Bliższe przyjrzenie się tej grupie pozwala na poznanie jej rysu charakterologicznego, a tym samym na lepsze dopasowanie się do oczekiwań i potrzeb tej grupy społecznej konsumentów.

Pokolenie „Millennials”

Pokolenie „Millenialsów (ang. Millennials) dzieli się na pokolenie Y oraz pokolenie C. Po raz pierwszy pojęcie to pojawiło się w 1993 r. w tygodniku Advertising Age i dotyczyło dzieci urodzonych w latach 1980-95. Datowanie ludzi z pokolenia Millenialsów nie jest ścisłe i może się nieznacznie różnić w zależności od autora opracowania. Generalnie przyjmuje się, że pokolenie Millenialsów to osoby urodzone między 1980 a 2000 rokiem. Pokolenie to dzieli się na Millenialsów młodszych, czyli osoby urodzone między 1990 a 2000 rokiem (zwane także pokoleniem C) oraz Millenialsów starszych – osoby urodzone między 1980 a 1989 rokiem.

Przedstawiciele Millenialsów to grupa społeczna, która miała możliwość dorastać w czasach względnego pokoju w Europie i USA, rozkwitu wolnego rynku w środowisku, który miał istotny wpływ na wartości, którymi kieruje się to pokolenie. Czynniki te mają bezpośredni wpływ na oczekiwania i wymogi w stosunku do wszystkich aspektów życia. Millenialsi nie znają II wojny światowej, obce są im również problemy czasów zimnej wojny oraz komunizmu w krajach socbloku. Polscy Millenialsi nie pamiętają czasów PRL, które stanowi raczej relikt zamierzchłej przeszłości.


W Polsce generacja Millenialsów to blisko 11 milionów ludzi; 57% to kobiety a 43% to mężczyźni. Wg danych statystycznych jest to grupa osób relatywnie dobrze wykształconych (44% posiada wyższe wykształcenie) i dość silnie nastawionych na własny rozwój psychiczny i zawodowy.

Millenialsów cechuje bardzo duża pewność siebie, która wynika ze sposobu ich wychowania. Od małego byli obdarzani różnego typu komplementami za wszystko co robili i powiedzieli. Od najmłodszych lat dostawali wszystko co najlepsze, najdroższe i najwyższej jakości. Bardzo często wychowywali się w rodzinach partnerskich, w których ojcowie częściej zajmowali się ich wychowaniem. Dlatego w zasadzie trudno się dziwić, że skoro dostawali ciągle pochwały i mogli zrobić znacznie więcej niż ich rodzice w ich wieku, to ich poczucie wartości i pewność siebie przewyższa pokolenie osób z pokolenia baby boom czy X. Co więcej, rodzice pokolenia Millenialsów latami budowali w nich optymistyczne i wysokie przekonanie o posiadanych przez nich kompetencjach, możliwościach oraz otwarciu na świat. Millenialsi wyrastali w przekonaniu, że dosłownie mogą wszystko, pod jednym warunkiem – jeśli tylko chcą! Trudno się zatem dziwić, że Millenialsom niełatwo zachować nutę skromności i dystans do własnych niejednokrotnie ograniczonych jeszcze w tym wieku możliwości i umiejętności.

Strona 1 z 6