Produkty dla dzieci: Nowatorskie produkty dla najmłodszych

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 4/2016 (26)
cheese snack, zott

Dzieci i młodzież są zaliczane do najbardziej intrygujących i ciekawych grup docelowych, jakie stoją przed każdym producentem żywności. Z jednej strony, bowiem jest to grupa mogąca być obiektem wdzięcznych działań marketingowych. Z drugiej zaś jest to wielkie wyzwanie. Grupa ta jest niezmiernie wymagająca, marudna i mało lojalna w dłuższym okresie. W przypadku opracowania produktów dla tej grupy producenci nie tylko muszą zaspokoić wymagania rodziców, ale także zaintrygować na tyle dzieci i młodzież, by z zainteresowaniem sięgnęli po konkretny produkt. Mimo wszystko, grupa jest warta inwestycji finansowych i wdrożenia konkretnych produktów, bowiem z roku na rok rośnie zainteresowanie sprofilowanymi produktami dla najmłodszych i jednoczenie wzrasta liczba miejsc, w których tego typu produkty są sprzedawane.

Wielkie wyzwanie rynku

Wart zauważenia jest fakt, że z roku na rok segment produktów dla dzieci rośnie. W latach 2012-2013 wzrost produkcji żywności tradycyjnej wynosił około 2,9%, a dedykowanej dzieciom i młodzieży o 4,4% (dane z rynku USA). Badania wykonane przez firmę Packaged Facts z USA wskazują, że w roku 2018 sprzedaż tego typu produktów może wzrosnąć nawet do 29,8 mld USD. Głównymi czynnikami wpływającymi na wzrost będą: produkcja żywności kompatybilnej z trendami akceptowanymi przez młodzież oraz pozytywny wpływ tej żywności na zdrowie i samopoczucie.

Co lubią dzieciaki

mia mu, mlekovita

Nim zabierzemy się za projektowanie produktów dla dzieci warto zastanowić się, z kim tak właściwie mamy do czynienia. Co lubią nasze dzieci, a czego nie. Po pierwsze należy określić do jakiej grupy docelowej mówimy. Czy są to małe dzieci czy nastolatki, bowiem co innego lubią dzieci mniejsze, a co innego dzieci starsze. Niefortunne zdefiniowanie tych grup w zasadzie od razu doprowadzi do katastrofy marketingowej. Pochylmy się zatem nad dwoma najczęściej przytaczanymi przedziałami wiekowymi dzieci.

Dzieci w wieku poniżej ośmiu lat podążają za wyborami rodziców, którzy są swoistymi filtrami tego, co dzieci jedzą i piją. To od zakupów rodziców, zależy, co dziecko zje i wypije. Oczywiście nie znaczy to, że w wieku poniżej 8 lat dzieci nie mają swojego gustu i wpływu na to, co jedzą, ale w tej grupie docelowej rodzice jeszcze mają głos i wybór podlega zatwierdzeniu i kontroli rodzica.

Dzieci szczególnie lubią opakowania produktów specjalnie im dedykowanych. Czują się wyróżnione i ważne.

Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja, gdy dziecko kończy 8 lat i zaczyna się usamodzielniać, również w zakresie zakupowym. Z roku na rok rodzice pomału tracą kontrolę, co dziecko kupuje poza domem i co je u kolegów. Co gorsza nastolatkowe chcą mieć coraz większy wpływ na to, co się kupuje do domu. Dobitnie manifestują swoje preferencje, które znacznie mogą odbiegać od preferencji rodziców. Są również bardzo krytyczne w stosunku do wielu oferowanych im produktów i cyniczne w stosunku do osób/firm, które próbują proponować im coś, co jest niezgodne z ich wolą i upodobaniami. Jednocześnie należy pamiętać, że wielu nastolatków swoje wybory uzasadnia wyborami grupy rówieśniczej oraz zapatruje się na dużo starszych kolegów. Również w przypadku dzieci starszych w procesie promocji ważne jest zaangażowanie emocjonalne dzieci, potrzeba rywalizacji oraz sprawdzania się w grupie realnych lub wirtualnych rówieśników. Dlatego dzieci lubią różnego rodzaju gry i konkursy.

W zasadzie dzieci kochają kolory, ale oczywiście nie wszystkie. Jeżeli projektujemy produkty dla dzieci młodszych to kolory powinny być wesołe, zdecydowane, żywe oraz z wyrazistymi różnicami między barwami. Dla dzieci starszych ważne są: kontrast, energia barw odzwierciedlająca w pewnym sensie kolorystyczny bunt.

Dzieciaki lubią też zapachy, ale niestety nie wszystkie. Małe noski są niezwykle wyczulone i czasem bardzo trudno je przekonać do spożycia czegoś o „podejrzanym (czyli nowym) zapachu”. Szczególnie dotyczy to młodszych dzieci. Starsze czasami lubią eksperymentować z różnymi nowościami.

Strona 1 z 4