Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Trendy w mleczarstwie nowozelandzkim

Mleczarstwo Nowej Zelandii jest obecnie synonimem najwyższej jakości. Cechuje je przede wszystkim wysoka efektywność produkcji, ponadprzeciętna jakość surowca będąca następstwem wyśrubowanych standardów higienicznych oraz wysoka innowacyjność wynikająca z zaszczepionej kreatywności Nowozelandczyków.

Mleko otrzymywane dzięki wypasowi na trawie odznacza się wysoką jakością. Mleczarstwo nowozelandzkie wspierane jest poprzez regularnie doinwestowany oraz kreatywny marketing.

country soft

Na nowozelandzkim rynku mleczarskim dużą uwagę przykłada się do innowacyjności i wartości funkcjonalnych oferowanych dodatków/produktów. Na rynku konsumenckim popularne są produkty o niższej zawartości tłuszczu, wysokiej ilości wapnia czy białka. Jednak coraz częściej do produktów mleczarskich dodaje się dodatki biomedyczne lub prozdrowotne. Na rynku coraz częstej pojawiają się wyspecjalizowane produkty tj.: proteiny w suchym spray’u, hydrolizaty białkowe czy biologicznie aktywne białka. Coraz bardziej popularne są też produkty produkowane metodami organicznymi.

Nowa Zelandia jest największym światowym eksporterem masła (44%), a także ważnym eksporterem pełnego (38%) i odtłuszczonego mleka w proszku (27%). Głównym odbiorcą masła są Wielka Brytania oraz kraje Unii Europejskiej, natomiast mleko w proszku sprzedawane jest głównie na rynki Ameryki Środkowej i Południowej oraz Azji Południowo-Wschodniej. Kazeina i sery eksportowane są do Stanów Zjednoczonych, Japonii i Unii Europejskiej. W ostatnich latach bardzo dobrze rozwija się produkcja wysokiej jakości serów, a także rynek produktów funkcjonalnych i organicznych.

Nowa Zelandia w obliczu kryzysu

Mimo dość pragmatycznego zarządzania mleczarstwem Nowej Zelandii w minionych miesiącach 2015/16 roku nie obeszło się też bez większych perturbacji. Podobnie jak inne wielkie światowe potęgi mleczarskie Nowa Zelandia ucierpiała na skutek kryzysu. Za czynniki negatywne tego okresu uważa się m.in. nadprodukcję, ceny surowca mlecznego, oraz embargo na produkty sprzedawane do Rosji. Dla Nowej Zelandii problemem może być też spadający okresowo – na skutek spowolnienia gospodarczego – popyt na mleko w proszku w Chinach, kupowane przez chińską klasę średnią.

Chcąc utrzymać się na rynku nowozelandzcy producenci zaklinali rynek i walczyli w 2015 roku o swoje przetrwanie. Główny gracz Fonterra – bazujący na eksporcie zastosował drastyczne obniżki cen skupu na surowiec kupowany od farmerów i nadal anonsuje nieznaczny spadek produkcji. Wszyscy są świadomi trudnych czasów, które w Nowej Zelandii są traktowane bardzo poważnie – aczkolwiek nie jako kryzys, ale jako okres pewnej niestabilności. Oczywiście farmerzy nowozelandzcy sami musieli zmagać się z powstałym problemem, bowiem rząd nie przewidywał żadnej konstruktywnej pomocy. Obecnie także oni cieszą się z podwyżki cen surowca mlecznego.

Fonterra Co-operative Group

Fonterra zrzesza blisko 10 500 farmerów, którzy prowadzą hodowle krów na rdzennych ziemiach Nowej Zelandii. Cechą charakterystyczną przetwórstwa Fonterry jest szczególna dbałość o środowisko. Firma przykłada niezwykłą uwagę do zachowania najwyższej czystości mleka począwszy od udoju, a skończywszy na dostawie produktów do placówek handlowych. 25% eksportu Nowej Zelandii pochodzi od firmy Fonterra. Firma posiada ponad 30 zakładów przetwórczych na terenie całego kraju, które przerabiają 16 mld litrów mleka każdego roku. Firma eksportuje blisko 95% lokalnej produkcji do ponad 100 krajów świata. Posiada swoje odziały m.in. w Australii, Brazylii, Chile, Chinach czy Indonezji.

Produkty Fonterry sprzedawane są blisko 140 krajach. Firma posiada zarówno marki lokalne jak i globalne. Do marek lokalnych należą m.in. Anchor (jogurty greckie, jogurty z owocami w tubkach – Anchor Uno, Anchor Fast Start – płynne śniadania, De Winkel – produkty naturalne, Fresh’nFruity (jogurty owocowe), Kapiti (sery i lody), Mainland (masło), Mammoth (ice coffe), Symbio (jogurty probiotyczne).

Fonterra jest największym przetwórcą mleka w Nowej Zelandii. Firma ta przerabia blisko 95% mleka oferowanego na rynku. Innymi firmami są Tatua Co-operative Dairy Company, Westland Milk Products oraz Synlait.

Tatua Co-operative Dairy Company

To niewielka spółdzielnia mleczarska, w powiecie Matamata-Piako regionu Waikato, w północnej wyspy Nowej Zelandii. Spółdzielnia została zalożona 1914 roku. Roczny dochód firmy kształtuje się na poziomie 204 mln NZD. Spółdzielnia jest własnością 112 rolników. Firma oferuje produkty mleczarskie, dodatki do żywności oraz biokomponenty. Firma zatrudnia ponad 15 600 pracowników. Tatua produkuje produkty tradycyjne, mass-marketowe, mleko w proszku, masło i sery. Do najbardziej znanych marek należą Dairy Whip, Cheese Sauce, Chef de Can (desery).

copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25