Rynki Międzynarodowe: Biznes mleczarski w Chinach

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 3/2016 (25)

Chiny są nie tylko największym na świecie producentem żywności, ale też jej największym konsumentem ilościowym. Ponieważ mieszka tam ponad 1,3 mld osób, czyni to Chiny najludniejszym państwem świata, z przeogromnym potencjałem absorpcyjnym żywności. Pod względem wielkości gospodarki państwo to jest drugie po USA. PKB Chin wynosił w 2015 roku 7989 USD na osobę. Rolnictwo w Chinach jest zaliczane do 10 głównych branż napędzających gospodarkę. Mleczarstwo podlega wielu zmianom strukturalno-organizacyjnym i stanowi jeden z najprężniej rozwijających się sektorów branży rolniczej. Mimo czynionych starań Chiny nie są samowystarczalne i stanowią interesujący kierunek eksportowy dla wielu państw.

Rolnictwo i sektor spożywczy

Poziom technologiczny chińskiego rolnictwa nie jest jeszcze wysoki, mimo czynionych w tym zakresie wielu nakładów finansowych i organizacyjnych. Niemniej jednak w Chinach jesteśmy świadkiem znacznego postępu w zakresie mechanizacji, rozbudowy systemów irygacyjnych. Najbardziej rolniczymi terenami są prowincje wschodniego wybrzeża. W Chinach grunty orne zajmują tylko około 10% kraju, a łąki i pastwiska 42%. Obecnie w Chinach hoduje się blisko 115 mln sztuk bydła, co stanowi 8,4% bydła hodowanego na świecie. W Zachodnich i Północnych Chinach rozwija się hodowla owiec (113 mln sztuk) oraz kóz (97 mln sztuk). Według UK Agriculture & Horticulture Development Board Chiny są trzecim największym na świecie (po USA i Indiach) producentem mleka na świecie.

W ciągu ostatnich kilku lat na oczach całego świata dokonuje się przeogromna transformacja chińskiej hodowli bydła mlecznego, a tym samym i przetwórstwa mleczarskiego. Reforma tej branży trwa od lat. Jej celem jest stworzenie profesjonalnie działających farm o efektywnej produkcji surowca o najwyższej jakości. Coraz większą wagę przykłada się do poprawienia techniki hodowli oraz zapewnienia zwierzętom bardziej humanitarnych warunków egzystencji.

Przegląd sytuacji rynkowej

W Chinach obserwuje się – intensywny w porównaniu z innymi branżami – wzrost sprzedaży artykułów spożywczych, co jest niewątpliwym efektem dynamicznego rozwoju gospodarczego Chin oraz rosnącej siły nabywczej mieszkańców tego kraju. Istotne znaczenie mają także urbanizacja kraju i migracje ludności ze wsi do miast. Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad sprzedaż artykułów spożywczych w Chinach rosła w tempie ponad 10% rocznie. Innymi czynnikami wpływającymi na wzrost produkcji i rozwój kategorii są m.in. wzmocnienie świadomości żywienia oraz wpływu poszczególnych produktów na stan zdrowia.

W 2015 roku Chiny dotknęło spowolnienie makroekonomiczne, co w delikatny sposób dotknęło także branżę mleczarską, która odnotowała, jak podają źródła rządowe, bardzo umiarkowany wzrost. Mimo przejściowych problemów rynek chiński rozwija się, a jego siłą napędową są różnego typu innowacje produktowe. Tego typu czynniki powodują, że dochodzi do szybszego wzrostu w kategoriach takich jak: wysokiej jakości mleko UHT, napoje fermentowane, napoje probiotyczne oraz mleko w proszku.

Według danych opublikowanych przez oficjalne źródła rządowe w 2016 roku produkcja mleka w tym kraju powinna osiągnąć poziom 38 mln ton (37,5 mln ton w 2015 r).

W Chinach nadal istnieje duży potencjał rozwojowy konsumpcji produktów mleczarskich. Średnie światowe spożycie nabiału to 270 g na dzień na osobę, w Azji jest to około 140 g na dzień na osobę, a w Chinach zaledwie 42 g na dzień na osobę. Jest to wynikiem braku tradycji picia mleka i konsumpcji produktów mleczarskich w Chinach. Niemniej jednak – jak podkreślają eksperci – do rozwoju sektora mleczarskiego mogą przyczynić się presja polityczno-gospodarcza oraz rozluźnienie polityki prorodzinnej poprzez dopuszczenie do funkcjonowania w modelu 2+2 dzieci w rodzinie. Należy się spodziewać, że tego typu działanie przyczyni się do wzrostu produkcji i konsumpcji produktów mleczarskich w Chinach.



Strona 1 z 6