Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Joanna Górska, Forum Mleczarskie Handel 3/2015 (70)

Wielka Brytania:

Produkt wyspiarzy

Wielka Brytania, zwana Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, to unitarne państwo wyspiarskie. Stanowi szóstą gospodarkę świata według PKB nominalnego i ósmą gospodarkę świata według parytetu siły nabywczej.

Mleczarstwo w Wielkiej Brytanii

Zbiór mleka w Wielkiej Brytanii to doskonale zorganizowany i wydajny system. Mleko w Wielkiej Brytanii pozyskuje się od około 1,78 mln sztuk bydła (dane za rok 2013). Mleko jest skupowane i przerabiane przez spółdzielnie mleczarskie i firmy prywatne. Według danych statystycznych opublikowanych przez parlament brytyjski mleko miało 16,1% udział w produkcji rolniczej tego kraju w 2013 roku.

Mleczarstwo na przestrzeni lat przeszło ogromną transformacje. Przede wszystkim od lat 80. spadła liczba mlecznych krów. Od 1980 roku pogłowie krów mlecznych spadło z 3,2 mln do 1,8 mln w 2013 (-45%). Cena mleka wzrastała, od18 pensów/litr w 2007 do 34 pensów/litr w 2013. Jednak cena ta w ostatnim okresie spadła do 29 pensów/litr w listopadzie 2014, co przysporzyło wielu problemów angielskim gospodarstwom rolnym.

Przemysł mleczarski na Wyspach Brytyjskich w ostatnich latach przeszedł gruntowną restrukturyzację i otwarty jest na szeroko zakrojone działania o charakterze operacyjno-marketingowym. Wg brytyjskich danych statystycznych w okresie styczeń-listopad 2014 blisko 48% mleka było przerabiane na mleko do picia, a 26% na sery.

Z danych analitycznych wynika, że na przestrzeni ostatnich 5 lat wzrósł import serów, mleka i masła. Eksport z Wielkiej Brytanii zwiększył się o 42% w kategorii sery, 87% w grupie masło oraz 7,8% w kategorii mleko i śmietana.

Na świecie Anglicy są utożsamiani z produkcją tradycyjnych serów  rodzimych tj.: Cheddar, Stilton lub  Wenslydale. Mają też duże doświadczenie w logistyce mleczarskich produktów świeżych na całym świecie. Obecnie najbardziej znanymi eksporterami są firmy Glanbia i Volac. Wadą systemu brytyjskiego eksportu jest koncentrowanie się wyłącznie na znanych markach serów. Brytyjczycy są też postrzegani, jako producenci wyrobów wysokiej jakości, ale po bardzo wysokich cenach, co w wielu przypadkach wyklucza ich z oferty rynkowej.

Konsumpcja wewnętrzna

Brytyjczycy są dobrymi konsumentami produktów mleczarskich. Dlatego też Wielka Brytania jest postrzegana, jako czołowy innowator wdrażania nowych rozwiązań technologicznych w przemyśle spożywczym. Według Dairy Council oraz organizacji DairyCo w UK 98% Brytyjczyków codziennie spożywa produkty mleczarskie, 93% regularnie pije świeże mleko oraz 90% osób konsumuje ser. Produkty mleczarskie znajdują się we wszystkich gospodarstwach domowych i brytyjscy konsumenci wierzą, że są to produkty korzystne dla ich zdrowia. Tego typu stanowisko i zwyczaje żywieniowe poddanych Elżbiety II powodują, że w Wielkiej Brytanii istnieje bardzo głęboka penetracja produktów mleczarskich oraz wzrasta zapotrzebowanie na innowacyjne produkty.

Istotne znaczenie w dystrybucji mleka mają szkoły i przedszkola. W Wielkiej Brytanii instytucje te bardzo silnie włączone są w działania zmierzające do zaszczepienia dzieciom i młodzieży idei regularnej konsumpcji mleka. Mleko jest dostarczane dzieciom za darmo. Inicjatywa jest subsydiowana przez rząd w systemie edukacji od przedszkola do II poziomu angielskiej edukacji.

Kolejnym kanałem gdzie zużytkowywane jest mleko jest przetwórstwo spożywcze. Duże ilości mleka są dedykowane przemysłowi cukierniczemu, ciastkarskiemu oraz coraz bardziej popularnym w UK gotowym posiłkom tzw. ready – made meal.



copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25