Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Piotr Leowski, Manager Market Unit w Elopak

Trend związany z dbaniem o środowisko naturalne z roku na rok zyskuje na znaczeniu. Na razie widoczny jest przede wszystkim w zachodniej Europie.

Trend ten jest wyrazem zmieniających się potrzeb konsumentów, którzy coraz większą uwagę przywiązują do ekologii Ekologia staje się również ważną dziedziną działalności zakładów produkujących żywność i sieci handlowych. Bez wątpienia również coraz większa grupa polskich konsumentów, w trakcie dokonywania zakupu zwraca również uwagę na argumentację ekologiczną. Należy się spodziewać, że ta grupa konsumentów będzie również stale rosnąć w naszym kraju, co dalej przełoży się na zwiększone zainteresowanie sieci handlowych i producentów działających na polskim rynku.

Wszyscy wspomniani uczestnicy rynku oczekują od dostawców opakowań innowacyjnych rozwiązań pozwalających na zmniejszanie emisji CO2 w całym łańcuchu wartości (produkcja + logistyka). W tym zakresie producenci opakowań kartonowych, a wśród nich Elopak wykazują wyraźną przewagę nad producentami opakowań innego typu. Przy produkcji jednego litrowego kartonika do mleka w całym cyklu wartości (produkcja + logistyka) wytwarzane jest jedynie ok. 22 gramów CO2. Inne opakowania do płynnej żywności nie mogą się pochwalić tak dobrym wynikiem.

Dodatkowym ważnym czynnikiem wpływającym na środowisko naturalne jest kształt kartoników, co znacząco wpływa na efektywność transportu, w tym pełne wykorzystanie przestrzeni transportowej. Przewaga ta dotyczy transportu kartoników do zakładów rozlewniczych w postaci blankietów lub w rolach, jak również w przypadku logistyki gotowego napełnionego produktu do punktu sprzedaży.

Bardzo ważnym elementem związanym z ekologią opakowań jest możliwość ich recyklingu. W Europie zbieranych jest ok 40% wprowadzonych na rynek kartoników do płynnej żywności, w krajach takich jak Belgia lub Niemcy jest to już ok 70%. W Polsce program Rekarton prowadzi zbiórkę kartoników od 2007 r. i do tej pory może się pochwalić zbiórką 26 tysięcy ton kartoników. Ponieważ kartoniki w ok. 70-88% (w zależności od pakowanego produktu) składają się z wysokiej jakości celulozy, to właśnie odzysk tego surowca jest najpopularniejszą formą recyklingu tego typu opakowań. Kartoniki do płynnej żywności stanowią również surowiec do produkcji płyt wykorzystywanych w przemyśle budowlanym.

Jak już wspomniałem kartony składają się w około 70-88% z papieru – celulozy, która pochodzi z drewna, czyli w pełni odnawialnego surowca naturalnego. Drzewa wykorzystywane do produkcji kartoników pochodzą z certyfikowanych i odpowiednio zarządzanych lasów, czego dowodem jest między innymi stosowanie certyfikatów pochodzenia FSC. Odpowiedni system kontroli pochodzenia surowca zapewnia, że każde ścięte drzewo zastępowane jest nowymi sadzonkami.

Elopak w sposób ciągły prowadzi badania oraz wdraża innowacyjne technologie produkcji, które mają na celu zmniejszanie emisji CO2. Do końca 2008 roku firma Elopak ograniczyła bezwzględną emisję CO2 o 10%, w porównaniu do 2008. Redukcja w przeliczeniu na jeden wyprodukowany kartonik była jeszcze większa, bo wynosiła 18%. Temat emisji CO2 jest poważnie traktowany na różnych szczeblach, nie tylko krajowych ale również branżowych. Dużo o tym dyskutuje się między innymi w ramach współpracy FIL/IDF i FAO. Elopak stawia przed sobą kolejne wyzwania w zakresie zwiększania wykorzystywania odnawialnych źródeł energii, ograniczania emisji CO2, nowych materiałów do powlekania lub recyklingu, czego wynikiem jest strategia zrównoważonego rozwoju firmy na kolejne 8 lat.

Ciekawe rozwiązanie

HeliCap to nakrętka łatwa w użyciu dzięki jednoetapowemu otwieraniu, stosowana w kartonach Tetra Brik, Tetra Gemina i Tetra Prisma. Zamknięcie to jest łatwiejsze do użycia przez osoby starsze i niepełnosprawne.

Nowa nakrętka pozwala użyć o 57% energii mniej podczas odkręcania, poprawia jakość nalewania o 30% i ma o 18% mniejszy wpływ na środowisko naturalne. Jej zielona wersja (Green Cap) weszła na rynek w drugim kwartale 2012 roku.

copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25