Opakowania: Opakowania ekologiczne

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Biznes 1/2013 (16)

Według szacunków międzynarodowych, ok. 65% ogólnej produkcji opakowań wykorzystuje właśnie przemysł spożywczy. Dominują wśród nich papier – zwykle jako materiał opakowań zbiorczych, oraz tworzywa sztuczne pod postacią pojemników, butelek i folii. Produkcja tworzyw sztucznych wzrosła w ciągu pół wieku ponad 20-krotnie. Niestety większość opakowań plastikowych w ciągu pół roku trafia na wysypiska. Około 10% podlega spalaniu, a zaledwie 7% przetwarza się w celu ponownego użytku. Nie można liczyć na to, że wszyscy konsumenci uwiedzeni wizją ekologii, zaczną sortować odpady. Zawsze część tworzyw trafi na wysypiska albo, co gorsza, do lasu.


Góry śmieci są problemem na całym świecie – im bardziej rozwinięte społeczeństwo tym więcej produkuje śmieci. Masa zużytych opakowań obciążających środowisko przypadająca rocznie na jednego mieszkańca Polski wynosi ok. 70 kg i jest jeszcze znacznie mniejsza niż w Europie Zachodniej. Na świecie wynosi ok. 150 kg. Problem ten jest jednak u nas coraz bardziej odczuwalny, głównie ze względu na brak sprawnego systemu zbiórki i utylizacji zużytych opakowań, narastające w zastraszającym tempie zaśmiecanie środowiska oraz zaleganie latami odpadów na wysypiskach. Kluczowym zagadnieniem jest obecnie stworzenie rozwiązań systemowych umożliwiających ich odzyskanie z rynku, przetworzenie i przygotowanie do ponownego wykorzystania.

Świadomi nieświadomi

Nie jesteśmy w stanie ani wyraźnie ograniczyć ilości powstających opakowań, ani wyeliminować śmieci ze środowiska naturalnego. W rozwiniętej gospodarce wszystkie przetworzone produkty spożywcze muszą być pakowane. Wymaga tego dbałość o bezpieczeństwo zdrowotne, ale także logistyka i sami konsumenci. Opakowanie jako zabezpieczenie i nośnik informacji o produkcie jest po prostu niezbędne. Nie oznacza to jednak, że stoimy na straconej pozycji i mamy spokojnie patrzeć na rosnące góry śmieci lub budować kolejne spalarnie. Warto zacząć stosować opakowania przyjazne dla środowiska, które przy porównywalnych właściwościach mechanicznych łatwiej niż klasyczne odpowiedniki poddają się recyklingowi. Duże znaczenie we wdrażaniu nowatorskich technologii w produkcji opakowań ma rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów. Polscy konsumenci przestali zwracać uwagę jedynie na cenę, jakość, markę i atrakcyjny wygląd produktu. Jak wynika z badań Gemius, 12% konsumentów zwraca także uwagę na ekologiczne aspekty opakowania produktu. Oznacza to, że opakowanie jako narzędzie marketingu zyskuje dodatkowy wymiar oddziaływania na nabywcę. Efekt marketingowy osiąga się już nie tylko poprzez krzykliwą kolorystykę, oryginalne kształty opakowań, porywające hasła i innowacyjne techniki druku, ale także poprzez zastosowanie tworzyw i materiałów, które ulegają biodegradacji lub są łatwe do przetworzenia i ponownego wykorzystania. Inwestycja w ekologię to w przypadku przedsiębiorstwa okazja do pokazania się w grupie firm traktujących poważnie hasło społecznej odpowiedzialności biznesu. Szczególnie istotne znaczenie ma wdrażanie nowych tworzyw w branży FMCG, gdzie większość stosowanych pojemników to opakowania jednorazowe, które potencjalnie kończą swój żywot na wysypisku. Tworzywa wykorzystywane do produkcji opakowań do artykułów mleczarskich to jedna z gałęzi technologii opakowaniowych, w których w ostatnim czasie pojawiło się kilka istotnych nowości. Jedną z ciekawszych technologii jest zastosowanie dodatków ogólnie określanych mianem „d2w”. Umożliwia to oksy-biodegradację, czyli przyspieszony rozkład plastiku. Tworzywo takie rozpada się na wodę, dwutlenek węgla, biomasę oraz pierwiastki śladowe. Co ciekawe nie zostawia to żadnych szczątków i nie wydziela się metan. d2w to cała paleta specjalistycznych dodatków do tworzyw sztucznych jak domieszki do polietylenu, polipropylenu oraz polistyrenu. Ich przewaga w stosunku do pierwotnie stosowanych rozwiązań to właśnie brak pozostałości.

Ligia Ziomek

Marketing & Communication Coordinator w SIG Combibloc

Opakowania kartonowe oferują znacznie lepszą efektywność środowiskową niż konkurencyjne systemy. W SIG Combibloc stale pracujemy nad tym, żeby nadal były jednym z najbardziej przyjaznych dla środowiska rozwiązań opakowaniowych na świecie. Firma SIG Combibloc proponuje swoim klientom rewolucyjne rozwiązanie, fuzję ekorozwoju i wygody: opakowanie combibloc EcoPlus z lekką, ekologiczną zakrętką combiCap.

W combibloc EcoPlus głównym czynnikiem ograniczenia emisji CO2 jest nowego rodzaju struktura kompozytowa. W strukturze tej zawartość surowca drzewnego – materiału odnawialnego i całkowicie biologicznego – wynosi ponad 80%. Ponadto znak FSC® na wszystkich opakowaniach EcoPlus daje konsumentom pewność, że masa drzewna użyta do produkcji kartonu pochodzi z lasów certyfikowanych przez FSC lub innych kontrolowanych źródeł. Dzięki specjalnemu składowi materiałowemu combibloc EcoPlus generuje o 28% mniej CO2, w porównaniu z konwencjonalnym jednolitrowym opakowaniem kartonowym SIG Combibloc tego samego formatu.

W związku z rosnącą świadomością potrzeby ochrony środowiska naturalnego, zarówno producentów jak i konsumentów, możemy spodziewać się wzrostu zainteresowania opakowaniami ekologicznymi.

W całym cyklu życia każdy produkt wyraźnie wpływa na środowisko – opakowania również. W ostatnio opracowanej przez Instytut Badań nad Energią i Środowiskiem IFEU w Heidelbergu ocenie cyklu życia wszystkich występujących obecnie na rynku rozwiązań opakowaniowych dla mleka UHT oceniono kluczowe czynniki i procesy, które są istotne dla efektywności środowiskowej produktu. Wyniki obecnego badania wyraźnie pokazują, że wpływ środowiskowy generowany przez opakowania do mleka UHT w cyklu życia opakowania jest determinowany przede wszystkim materiałem, z którego opakowanie jest wytworzone, oraz jego ilością. Jeśli chodzi o ocenę środowiskowego cyklu życia, opakowanie kartonowe w swojej obecnej strukturze kompozytowej ma wyraźną przewagę nad innymi rozwiązaniami opakowaniowymi dla mleka UHT. W porównaniu z jednolitrowymi butelkami wielowarstwowymi HDPE (które są najbardziej po opakowaniach kartonowych istotne dla rynku europejskiego) opakowania kartonowe generują o 34% mniej CO2, zużywają o 56% mniej zasobów kopalnych i 30% mniej energii pierwotnej niż wielowarstwowe butelki HDPE; w zestawieniu z jednorazowymi butelkami PET jest to o 45% mniej CO2, 57% mniej zasobów kopalnych i 36% mniej energii pierwotnej.

Opakowanie kartonowe od lat jest opakowaniem dominującym w kategorii mleka UHT (w roku 2012 jego udział wyniósł 99%).

Jak wynika z badań Gemius, 12% konsumentów zwraca uwagę na ekologiczne aspekty opakowania produktu.
Strona 1 z 3