Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Szata zdobi nie tylko człowieka

Ostatnie lata stały nie tylko pod znakiem wprowadzania na rynek kolejnych wariantów tłuszczów kulinarnych, ale również metamorfozy opakowań tych produktów. Zmiany dotyczą zarówno wizualizacji, formy, jak i samego materiału, z którego są wytwarzane opakowania. Siermiężne, mało wygodne i niefunkcjonalne opakowania sprawiające zarówno detalistom, jak i konsumentom różne problemy – np. związane z łatwym przetłuszczaniem się papieru, w który opakowano margarynę lub masło i który mógł być łatwą pożywką dla drobnoustrojów – odeszły do lamusa wiele lat temu. Dziś, w dobie kupowania oczami, opakowanie to wyzwanie. Nic dziwnego, zważywszy że musi ono spełniać coraz więcej funkcji – od ochronnej dla produktu, poprzez informacyjną, promocyjną i reklamową, po ekologiczną. Co więcej, część funkcji, jakie pełni opakowanie – zwłaszcza wygoda użytkowania oraz atrakcyjny wygląd, w tym kształt i nadruk – wpływa na sprzedaż.


W przypadku opakowań margaryn i maseł najchętniej widziane są jasne kolory: biele, beże, żółcie, złoto oraz zieleń symbolizująca naturalne pochodzenie składników produktów, zaś mocniejsze kolory – jak np. intensywne czerwienie czy granaty – mają zwykle jedynie charakter symboliczny. Przykładem może być irlandzkie masło Greeners, w którego opakowaniu duża ilość zieleni, wizerunek koniczyny i zielonego pastwiska podkreślają dodatkowo powiązania produktu z Zieloną Wyspą. W nowych szatach występuje od kilku lat margaryna Słoneczna Bielmar (ZT), która w 2008 r. pojawiła się na rynku w prostokątnym kubku wyróżniającym się żywymi barwami i wizerunkiem pola słoneczników.

Coraz bardziej wymagający i świadomy konsument kupując produkt lubi też znaleźć wartość dodaną. Dla amatorów eksperymentowania w kuchni będą to przepisy drukowane na opakowaniu, jak to ma miejsce np. w przypadku margaryny Kasia, a dla innych, ceniących styl slow food i ekologię – świadomość, że kupują produkt w opakowaniu przyjaznym środowisku zamiast w tradycyjnym laminacie. Przykładem dbałości o środowisko była nieistniejąca już spółdzielnia Starogard Gdański (OSM), która cztery lata temu jako pierwsza wprowadziła na rynek produkt – Masło Kociewskie – w opakowaniu całkowicie biodegradowalnym zastępując folię aluminiową folią biodegradowalną i kompostowalną. Również kleje i farby do nadruku użyte w opakowaniu mają te cechy. Kolejny przykład połączenia ekologicznego wyglądu z przyjaznym dla środowiska składem samego opakowania to opakowanie masła Zielone Warlubie firmy Masmal Dairy. Wizualizacja symbolizuje czyste, naturalne tereny z których pochodzi mleko stosowane w produkcji, zaś samo opakowanie jest w całości wykonane z materiału biodegradowalnego, którego produkcja i utylizacja nie oddziałują szkodliwie na środowisko.



Wprowadzane zmiany nie mogą być jednak zbyt gwałtowne, by nie utrudniały klientowi znalezienia ulubionego wariantu na półce. Każdą z nich dobrze jest też zasygnalizować, a jednym ze skuteczniejszych sposobów jest zorganizowanie w takim przypadku konkursu. Przykładem tego typu działań mogą być akcje firmy Kruszwica (ZT): gdy pod koniec 2011 r. margaryny Palma z Kruszwicy, Mleczna z Kruszwicy oraz Zwykła z Kruszwicy przeszły metamorfozę opakowań, z tej okazji zorganizowana została promocja konsumencka pod hasłem „Wygraj wypieczone prezenty”, w której raz w tygodniu można było wygrać 10 000 zł, a dodatkowo zestawy do pieczenia.

Wyjątków od reguły, jaką jest wprowadzanie zmian w szatach graficznych produktów, jest niewiele. Jednym z nich może być opakowanie margaryny Kasia. Zmieniło się ono znacząco na początku lat 90., gdy koncern Unilever przejął produkujące wcześniej Kasię Śląskie Zakłady Przemysłu Tłuszczowego w Katowicach i przekształcił brand z lokalnego w ogólnopolski. Od tego czasu szata graficzna nie uległa zmianie, a charakterystyczne złote opakowanie jest symbolem produktu.

Opakowania do margaryn lub maseł wykonywane są dziś nie tylko w różnej kolorystyce, kształcie bądź pojemnościach, ale także w różnych technikach druku, etykietowania czy foliowania, w tym również w nowoczesnej technologii sleeve. Jeśli oprzeć się na tendencjach światowych – wszystko wskazuje na to, że będą szły one w stronę coraz większej ascetyczności. Czasy, kiedy opakowania były wręcz przeładowane informacjami zaczynają przemijać.

Zmiany widoczne są także w gramaturze. Nieśmiertelna wydawałoby się kostka 250 g ma dziś w wielu przypadkach konkurentów, w postaci kostek o gramaturach 100 g lub 200 g albo 225 g lub osełek o podobnych lub nieco wyższych gramaturach. Część producentów ma ponadto w ofercie ekonomiczne opakowania, np.: Elmilk proponuje margarynę 500 g, a Grupa Mlekovita – Masło Klarowane 500 g i 1 kg.

Magdalena Figurna, Rzecznik Prasowy w Makro Cash & Carry

Produkty z grupy tłuszczów do pieczenia i smażenia cechuje spora różnorodność oraz szybki rozwój kategorii. Każdego miesiąca pojawiają się na rynku nowe rozwiązania funkcjonalne. Polacy wykazują ogromne przywiązanie do znanych im marek, które będą równocześnie gwarancją najwyższej jakości. Mimo iż na rynku dominuje kilku dużych graczy, wśród produktów do pieczenia i smażenia (szczególne w segmencie maseł) widoczna jest znaczna regionalizacja i rosnąca pozycja mniejszych producentów, po których wyroby konsumenci sięgają bardzo chętnie.

Eksponując produkty na półkach w okresie przedświątecznym należy pamiętać o ich odpowiednim doborze, który dopasować trzeba przede wszystkim do upodobań klientów sklepu. Dobrze, żeby margaryny dostępne w asortymencie sklepu obejmowały trzy podstawowe kategorie: pieczenie, smarowanie i smażenie, a oferta maseł i miksów dawała możliwość wyboru, również spośród produktów typu osełki, które są coraz popularniejsze wśród Polaków.

Wśród trendów rynkowych najbardziej widoczne jest preferowanie przez konsumentów asortymentu pro- zdrowotnego. Polacy coraz bardziej zwracają uwagę na to, co jedzą; czytają etykiety, wybierają produkty o mniejszej liczbie kalorii. Rosnące zapotrzebowanie konsumentów na tego typu produkty, powoduje wprowadzanie na rynek coraz to nowych rozwiązań – czy to margaryn z zawartością różnych olejów roślinnych, witamin, czy kwasów Omega-3 i Omega-6.

copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25