Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Urszula Chojnacka, Forum Mleczarskie Handel 1/2013 (56)

Tłuszcze: Wielkanocne inspiracje

Tłuszcze do pieczenia i smażenia, przede wszystkim margaryny twarde i masła, to kategoria „must have” w okresie zbliżającej się wielkimi krokami Wielkanocy

Okres przedwielkanocny to zawsze ważny punkt na mapie całorocznej strategii sprzedażowej producentów tłuszczów kulinarnych. Koncentrują się oni wówczas na optymalizacji ekspozycji w sklepach i hurtowniach, nierzadko kierując do odbiorców promocje pakietowe. Te ostatnie sprawdzają się wyjątkowo dobrze, ponieważ jedną z polskich tradycji jest to, że przyjęcie lub uroczysty obiad, zwłaszcza świąteczny, nie może obejść się bez deseru, a w tej roli najchętniej widziane są nadal ciasta. Jak pokazały badania TNS Pentor (obecnie TNS Polska), mimo powszechnej dziś dostępności gotowych wypieków, blisko trzy na pięć polskich gospodyń samodzielnie przygotuje słodkości dla rodziny i przyjaciół. Prym na liście wielkanocnych przebojów wiedzie sernik, który gości podczas Wielkanocy w 9 na 10 polskich domów. Niezależnie jednak od tego, na jakie ciasta i świąteczne potrawy postawią Polacy w tym roku, faktem pozostaje, że żadna z nich nie uda się bez dobrego tłuszczu. Tych zaś w polskich sieciach handlowych nie brakuje.

Decydujące zaufanie

Okres świąt to nie czas na eksperymenty, zwłaszcza wiążące się z niesprawdzonym produktem. Dlatego też w tym okresie decyzje zakupowe w szczególnie dużej mierze podyktowane są siłą przyzwyczajenia, przywiązania do marki i zaufania do produktu. Amatorzy domowych wypieków najchętniej sięgają wówczas po margaryny, głównie twarde, a w przypadku rynkowych pewniaków sprzedaż wzrasta nawet o 20-30%. Hitami napędzającymi rynek pozostają Kasia, Palma z Murzynkiem lub Palma z Kruszwicy, ale sklepowe półki bogate są w wiele innych marek.



Kasia, koncernu Unilever, która od lat cieszy się niesłabnącą popularnością, ceniona jest m.in. za to, że – zgodnie z hasłem reklamowym tej marki – „z Kasią ci się upiecze”, niezależnie od tego, czy jest się doświadczonym kuchmistrzem czy stawia się w tej dziedzinie pierwsze kroki. Nic więc dziwnego, że według badań rynkowych Kasia ma najszerszą dostępność na rynku i jest obecna w 4 na 5 sklepów handlu detalicznego.

W portfolio Bielmar (ZT) poza Palmą z Murzynkiem – tradycyjnym produktem polecanym do pieczenia, przygotowania polew i smażenia, a powstającym na bazie oleju palmowego – jest też kilka innych propozycji. Margaryna Bielska produkowana jest według receptury powstałej przy udziale profesjonalnych zakładów cukierniczych. Jej zaletą jest łatwe i szybkie łączenie się z innymi składnikami kremów, mas i ciast. Jak deklaruje producent, odpowiednio wyselekcjonowane oleje i tłuszcze roślinne dobrano w taki sposób, by ilość powietrza, które może być wtłoczone i zatrzymane w kremie podczas jego przygotowywania, była jak największa, co gwarantuje puszystość kremów. Obie wspomniane margaryny mają 80% zawartość tłuszczu. Tym, którzy szukają produktów o niższej zawartości, Bielmar (ZT) proponuje margarynę Mleczną (70%) lub Zwykłą (60%), polecane nie tylko do pieczenia, ale także do gotowania, duszenia mięs, warzyw i grzybów. Ta druga, ze względu na brak dodatku mleka, odpowiednia jest również dla osób uczulonych na białko. Zaletą wszystkich wymienionych produktów jest brak konserwantów, a także zawartość witamin (A, D3) oraz naturalnego przeciwutleniacza, czyli witaminy E, występującej w olejach roślinnych.

Kolejny asortyment z tej kategorii, który musi znaleźć się w sieciach detalicznych w tym okresie to margaryny firmy Kruszwica (ZT). Jednym z odkryć ostatniego roku była linia margaryn specjalistycznych Maestra o 80% zawartości tłuszczu – do ciast drożdżowych, do ciast kruchych oraz do kremów – wprowadzona na rynek wiosną, a przygotowana we współpracy z profesjonalnymi cukiernikami, z zachowaniem właściwości harakterystycznych dla produktów przez nich używanych. Specjalna kompozycja olejów roślinnych i lecytyna słonecznikowa sprzyjają odpowiedniemu wypieczeniu ciast oraz puszystości kremów. Od lat wielką popularnością cieszą się inne marki tego producenta – Palma z Kruszwicy do wypieku ciast, przyrządzania kremów i nadzień oraz różnych potraw, Zwykła z Kruszwicy i margaryna Z mleczną nutą – do duszenia, pieczenia, smażenia oraz wypieku ciast.

Margaryny kulinarne są także m.in. w ofercie Elmilk (ZPT) i Grupy Mlekovita. Pierwsza z firm proponuje margaryny Zwykłą oraz Niezwykłą o uniwersalnym zastosowaniu polecane do pieczenia, duszenia i krótkotrwałego smażenia. Podobne zastosowanie ma inny wyrob firmy – margaryna Palma produkowana z olejów roślinnych. Z kolei marka Mlekovita oferuje kostkę Dobrej Gospodyni do pieczenia i smażenia, kulinarną Palmę z Mlekovity czy też polecaną szczególnie do wypieków Mleczną z Mlekovity.

copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25