Tłuszcze do pieczenia: Rynek ustabilizowany

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 5/2012 (54)

Tłuszcze roślinne do smażenia i pieczenia, to kategoria, w przypadku której nie ma już raczej mowy o spektakularnych wzrostach sprzedaży i która okres najbardziej dynamicznego rozwoju ma raczej za sobą. Pozostaje jednak kategorią z potencjałem, zwłaszcza gdy wziąć pod uwagę trend proekologiczny i modę na zdrowe odżywianie się.

W ostatnich latach szybko rósł udział tłuszczów roślinnych w diecie Polaków, systematycznie ograniczając udział tłuszczów zwierzęcych. Polski rynek tłuszczów roślinnych jest dość nasycony, a producenci w tej sytuacji starają się przyciągnąć uwagę konsumenta przede wszystkim innowacjami i atrakcyjnymi, nierzadko funkcjonalnymi opakowaniami. Tłuszcze roślinne używane do smażenia, pieczenia, gotowania, duszenia itp. występują w formie stałej lub płynnej. Wśród nich znajdziemy oleje, oliwy, margaryny. Od lat niesłabnącym powodzeniem cieszą się oleje, jako produkty o wysokich walorach smakowych połączonych z przydatnością kulinarną. Zdaniem detalistów, m.in. przedstawicieli sieci Carrefour, nowy model konsumpcji tłuszczów w Polsce ukształtował się np. pod wpływem nowego, atrakcyjnego asortymentu, rosnącej świadomości żywieniowej Polaków, a także zmiany preferencji konsumentów w wyniku licznych kampanii na rzecz zdrowego odżywiania się. Potencjał polskiego rynku zachęcił producentów zagranicznych, co wraz z rosnącym popytem na wysokiej jakości oleje importowane skutkuje relatywnie niższymi cenami. Struktura polskiego rynku tłuszczów roślinnych jest zbliżona do tej, którą można zaobserwować w wielu innych krajach europejskich – dominuje spożycie oleju rzepakowego. Na dalszych pozycjach wśród olejów i oliw plasują się oliwa z oliwek i olej słonecznikowy. Nic dziwnego, że olej rzepakowy jako tłuszcz do obróbki termicznej wciąż cieszy się taką atencją – jest nie tylko zdrowszy i bardziej dietetyczny od używanego dawniej powszechnie smalcu wieprzowego, ale co istotne, ma także wysoki punkt dymienia, a więc w porównaniu z innymi olejami pali się w wyższej temperaturze, dzięki czemu nawet w przypadku dłuższego smażenia bądź pieczenia nie jest tak szkodliwy, jak niektórzy jego bracia i siostry z tej kategorii. Stałą tendencją ostatnich lat jest trend prozdrowotny i eko, za którym poszły zmiany w ofercie producentów chcących nadążyć za rosnącymi oczekiwaniami Polaków coraz bardziej wyedukowanych kulinarnie i zdrowotnie. Przykładowo, margaryny do pieczenia coraz częściej produkowane są z oleju palmowego – taki produkt ma przewagę, jeśli chodzi o walory zdrowotne, nad innymi tłuszczami używanymi w obróbce termicznej, ponieważ ze względu na skład chemiczny i stałą konsystencję nie musi być wcześniej poddawany uwodornieniu.

Robert Ochal

Specjalista ds. Handlowych w sieci Groszek

Kategoria tłuszczów roślinnych rozwija się bardzo szybko. Trend ten dotyczy zarówno grupy margaryn i miksów, jak też grupy olejów. Pojawia się też coraz więcej produktów funkcjonalnych, które w połączeniu z rosnącym trendem prozdrowotnym napędzają wzrost tej kategorii. Konsumenci wykazują wysokie przywiązanie do znanych przez siebie marek, jednak gdy pojawiają się nowości bardzo często sięgają również po nie – jest to efekt ciekawości lub innowacyjnej funkcjonalności nowego produktu. Jeśli chodzi o pojemność/wielkość opakowań, nadal największą popularnością cieszą się opakowania mniejsze. Jednak od pewnego czasu zauważamy wzrost zainteresowania opakowaniami większymi – po przeliczeniu oferują one lepszą cenę w stosunku do opakowań mniejszych. Polscy konsumenci szukają produktów dobrych jakościowo, o uznanej marce. Klienci bardziej dbają też o zdrowie, więc częściej również wybierają produkty prozdrowotne akceptując ich wyższą cenę. Dlatego też sprzedaż ilościowa produktów w naszej sieci jest na podobnym poziomie, jak przed rokiem, natomiast notujemy wzrost wartości sprzedaży tej kategorii. Jeśli mówimy o ekspozycji produktów na półkach sklepowych, to dobór produktów w tej kategorii powinien być dostosowany do powierzchni sklepu oraz potrzeb konsumentów. Tłuszcze twarde eksponowane są w ladzie chłodniczej. Asortyment tej kategorii sprzedawany jest w samoobsłudze, więc ważna jest odpowiednia lokalizacja. Zazwyczaj odnajdziemy je w sąsiedztwie produktów nabiałowych – bywa, że w tym samym ciągu chłodniczym. Tłuszcze płynne – oleje i oliwy – umieszczane są w sklepie przy majonezach, ketchupach.

Preferencje polskiego konsumenta w codziennym żywieniu – gotowanie w domu, kierowanie się składem przy zakupie wyrobów cukierniczych i pieczywa – w naturalny sposób są coraz bardziej widoczne w handlu. Patrząc na sprzedaż w hipermarketach i supermarketach sieci Carrefour, jej reprezentanci od lat zauważają rosnącą sprzedaż produktów z kategorii tłuszczów roślinnych. Szczególnie widoczne jest to w coraz częstszym stosowaniu przez Polaków oliwy z oliwek, względem bardziej tradycyjnego w polskiej kuchni oleju. Następny przykład to masła o wysokiej zawartości tłuszczu, np. Sobik osełka górska. Kolejnym przykładem jest kategoria margaryn prozdrowotnych. Na polskim rynku obserwuje się bardzo dynamiczny wzrost sprzedaży obniżających cholesterol margaryn prozdrowotnych takich marek, jak Benecol lub Flora Proactiv. W placówkach Carrefour na terenie całego kraju widoczny jest dwucyfrowy wzrost sprzedaży w tej kategorii, w skali rocznej. Zdaniem przedstawicieli Carrefour Polska, sprzedaż wszystkich tych produktów rośnie dynamicznie, gdyż polscy konsumenci zwracają coraz większą uwagę na skład produktów spożywczych.

Strona 1 z 3