Handel międzynarodowy: Hiszpania: Gdzie robią zakupy Mistrzowie Euro(py) 2012?
Królestwo Hiszpanii znane bardziej, jako po prostu Hiszpania najczęściej kojarzy nam się z błękitną wodą i żółtymi piaskami plaż, kontrowersyjną walką byków – corridą oraz piłką nożną w wykonaniu takich klubów jak FC Barcelona lub Real Madryt. Spowita w czerwono-żółte barwy Hiszpania jest największym z trzech państw położonych na Półwyspie Iberyjskim. Graniczy z Portugalią, Gibraltarem oraz Marokiem. Na północy, przez łańcuch malowniczych Pirenejów, sąsiaduje z Francją i maleńką Andorą. W skład Hiszpanii wchodzą także typowo wakacyjne miejsca (tj. Baleary, Wyspy Kanaryjskie) oraz tzw. terytoria suwerenne, a także liczne wysepki po śródziemnomorskiej stronie Cieśniny Gibraltarskiej.
Hiszpania ma powierzchnię 505 tys. km2 i jest trzecim, co do wielkości krajem w UE. Obecnie jest krajem silnie zurbanizowanym. W miastach zamieszkuje 75% ludności. Ogółem czynnych zawodowo jest prawie 17 mln osób, z czego w handlu i usługach pracuje aż 64%, przemyśle i budownictwie 28% a w rolnictwie zaledwie 8%. Hiszpania to kraj, który ma około 46,7 mln mieszkańców, gdzie średnia wieku wynosi 40,5 roku. Od kilku lat zauważa się wzrost populacji Hiszpanii.
Największe miasta Hiszpanii to: Madryt – stolica kraju, Barcelona, Walencja i Sewilla. Językiem urzędowym jest hiszpański, ale w regionach autonomicznych (Katalonia, Kraj Basków, Galicja, Walencja, Baleary, Navarra) obowiązuje jeszcze drugi język urzędowy danego obszaru. W Hiszpanii panuje tzw. monarchia parlamentarna. Kraj dzieli się na 17 regionów autonomicznych i dwa autonomiczne miasta (Ceuta i Mellila). Każdy z regionów ma swój własny rząd, izbę ustawodawczą oraz sąd wyższej instancji.
Demografia Hiszpanii:
- Populacja: 46,7 mln
- Struktura wiekowa: (2011) 0-14 lat: 15,1%, 15-64 lat: 67,7% 65 lat i więcej: 17,1%
- Średnia wieku: ogólna: 40,5 roku, mężczyźni: 39,3 roku, kobiety: 41,9 roku wskaźnik przyrostu naturalnego: 0,57%
Czynniki zakupowe Hiszpanów:
- bliskość placówki
- jakość produktów
- ceny
- bogactwo wariantów
- programy lojalnościowe
- promocje sprzedażowe
- urozmaicenie marek
- szybkie zakupy
- parking w sklepach
wg Danych z Raportu FRS/USDA 2010