Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Hiszpan – konsumentem życia

Hiszpanie to jedna z najciekawszych grup w Europie. Można by rzec wieczni imprezowicze, szukający przyjemności spacerowicze oraz zażarci kibice. Madryccy eleganci i bywalcy klubów nocnych. Leniuchujący podczas siesty, której będą bronić niczym polski Rejtan. Hiszpanie to miłośnicy rozrywki i przyjemności. Nic bardziej się nie liczy jak delektowanie się życiem. Hiszpanów cechuje niespożyta siła witalna i pewna nieprzewidywalność w zachowaniu i byciu. Wspólny interes społeczny ma tutaj niewielkie znaczenie, no chyba że chodzi o zatrzymanie tradycyjnych przywilejów. Właściwie jedyną instytucją społeczną, która ma jakąkolwiek wartość dla typowego Hiszpana – jest rodzina, wokół, której kręci się całe życie, czasami nawet 2 czy 3 pokoleń. W zasadzie rodzina jest ważniejsza niż chwilowe materialne powodzenie. Częstym zauważanym zjawiskiem w Hiszpanii jest fakt zamieszkiwania pod jednym dachem wielopokoleniowych rodzin. Dorosłe dzieci opuszczają dom rodzinny z dużym wahaniem i tylko wyłącznie wówczas, gdy same wstępują w związki małżeńskie i potrzebują odrobiny wolności. Szczególnymi względami obdarzone są w Hiszpanii dzieci i osoby starsze – pełniące tutaj funkcję tradycyjnej oznaki ciągłości pokoleń. Stan nieustannego wewnętrznego szczęścia i zaspokojenia swoich codziennych potrzeb Hiszpanie cenią sobie wyżej niż jakiekolwiek bogactwo w dłuższej perspektywie.

W zachowaniach zakupowych hiszpańskich konsumentów można wyróżnić kilka istotnych trendów. Należą do nich m.in.: zwiększenie uwagi na to, co kupują i ile na te dobra wydają (tzw. conscientious consumer), powrót do produktów tradycyjnych lub zawierających elementy tradycyjne, poszukiwanie produktów szybko i wszędzie dostępnych oraz wybór produktów o wysokiej jakości, ale relatywnie niskim koszcie. Hiszpanie chcą nowych produktów, doznawać więcej emocji, przygód i satysfakcji podczas zakupów (Źródło: Deamon Quest April 2010).

Niestety dieta i zakupy spożywcze Hiszpanów mogą nas trochę rozczarować. Okazuje się bowiem, że przeciętny Hiszpan nie jest typowym konsumentem osławionej diety śródziemnomorskiej. Ciekawe badanie przeprowadziła w 2009 roku Mediterranean Diet Foundation. Badania wskazały, iż dieta przeciętnego Hiszpana jest daleka od typowej pełnej warzyw i naturalnych produktów słynnej kuchni śródziemnomorskiej. Współcześni Hiszpanie preferują tzw. dania gotowe do bezpośredniego spożycia ewentualnie półprodukty gotowe do szybkiego przygotowania w domu, jak również preferują żywność na wynos lub dostarczaną bezpośrednio do domu. Klienci hiszpańscy gotowi są na eksperymentowanie z nowymi smakami, nowymi produktami oraz specjalnościami. Hiszpanie preferują też produkty o delikatesowym charakterze. Bardzo cenią sobie wygodę przygotowania i pakowania. W Hiszpanii z roku na rok rośnie ciekawość wobec tzw. kuchni etnicznych, nowych produktów, smaków i tekstur.

Dieta Hiszpanów niestety zawiera także bardzo dużo mięsa i jest coraz bardziej ciężkostrawna. Szacuje się, że blisko 20% hiszpańskich dzieci na nadwagę, co jest rezultatem statycznego stylu życia, braku spożywania zdrowych posiłków przygotowywanych w domu oraz braku dostatecznej ilości snu.

Produkty z gospodarstw ekologicznych stanowią zaledwie 4% areałów uprawnych Hiszpanii. 80% tego typu upraw jest eksportowana za granicę. Krajowe produkty organiczne stanowią zaledwie 1% całkowitego udziału w rynku spożywczym. Produkty ekologiczne nie są popularne, ponieważ postrzegane są przez Hiszpanów jako bardzo drogie, co w czasach kryzysu nie sprzyja rozwojowi tego rynku.



copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25