Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Chłodnik czyli rzadkość

Chłodnik jest dość rzadko spotykanym na półce sklepowej produktem, albowiem (lub w konsekwencji) konsumenci często robią go sami bazując na jogurcie naturalnym albo na maślance. W tej bardzo niewielkiej kategorii produktowej działają mleczarnie Sokołów Podlaski (OSM) oraz Krasnystaw (OSM). Szczególnie ciekawym produktem jest Chłodnik z Krasnegostawu, który dostępny jest w butelce PET owiniętej folią termokurczliwą. To bez wątpienia najlepiej wyglądający tradycyjny produkt w swojej klasie. Chłodnik Litewski z mleczarni Sokołów Podlaski (OSM) to z kolei tradycyjny produkt w kubku. Wartym zauważenia produktem jest także chłodnik bułgarski o nazwie Tarator, oferowany na rynku przez Grupę Lacpol (zakład Mlecz-Wolsztyn) pod marką Mleczne Smaki Świata. Jak mówi Forum Mleczarskiemu Tomasz Barski, Wiceprezes Zarządu ds. Handlu w ZPM Mlecz w Wolsztynie (Grupa Lacpol), tarator to orzeźwiający chłodnik przygotowywany z jogurtu naturalnego, świeżego ogórka, kopru, czosnku i soli, z dodatkiem orzecha włoskiego, którego wielu konsumentów ceni za oryginalny, ciekawy smak. Taratora można podawać również do dań z grilla lub potraktować jako samoistną przystawkę.

Zdaniem Małgorzaty Rucińskiej Marketing Manager w Grupie Polmlek mleko acidofilne jest uznanym przez lekarzy i żywieniowców źródłem cennych składników zdrowotnych i odżywczych. Ułatwia wchłanianie wapnia, fosforu i żelaza, przywraca właściwy stan fizjologiczny mikroflory bakteryjnej jelit poprzez hamowanie rozwoju bakterii chorobotwórczych, regeneruje organizm po przewlekłym leczeniu antybiotykami.

Zapomniane mleko acidofilne i polkrem

Innym napojem fermentowanym, cenionym ze względu na łagodny smak jest mleko acidofilne. Ten dość rzadko (a szkoda) obecny na półkach sklepowych produkt otrzymywany jest w wyniku ukwaszania mleka szczepem bakterii Lactobacillus acidophilus. Jak twierdzą przedstawiciele mleczarni Jogo (ŁSM) bakterie te hamują rozwój mikroflory chorobotwórczej w przewodzie pokarmowym. Zdaniem reprezentantów mleczarni Jogo (ŁSM) mleko acidofilne charakteryzuje się szczególnymi walorami odżywczymi i dietetycznymi: jest lekkostrawne, zawiera łatwo przyswajalny przez organizm wapń, stanowi bogate źródło białka, tłuszczu, węglowodanów, związków mineralnych i witamin. Spożywane regularnie przyczynia się do wytwarzania prawidłowej mikroflory jelitowej. Mleko acidofilne ma przeciętnie wartość energetyczną w 100 g na poziomie 47 kcal. Może być stosowane do bezpośredniego spożycia lub jako baza koktajli mlecznych.

Jogo (ŁSM) dostarcza mleko acidofilne w kubeczkach 400 g i butelce 430 g. W gronie dużych producentów tego napoju wyróżnia się Łowicz (OSM) oraz Grupa Polmlek ZM Maćkowy. Według Małgorzaty Rucińskiej, Marketing Manager w Grupie Polmlek mleko acidofilne to lekko musujący napój, który doskonale gasi pragnienie. Produkowany jest na bazie wyselekcjonowanego mleka najwyższej jakości, zaszczepionego czystymi kulturami bakteryjnymi Lactobacillus acidophilus, należącymi do naturalnej flory jelitowej występującej w przewodzie pokarmowym człowieka. Grupa Polmlek oferuje mleko acidofilne marki Acido w kubeczkach (500 g) i butelkach PET (380 g) w wersji naturalnej i owocowej (truskawka, malina, grejpfrut, żurawina). To jedyna tak duża firma, która w ostatnim roku zwróciła uwagę na ten zapomniany segment rynku. Mleczarnia Łowicz (OSM) wytwarza i oferuje mleko acidofilne od dłuższego czasu. Ma w ofercie mleko acidofilne naturalne i truskawkowe w kubeczkach 250 ml. To druga tak duża firma mleczarska, która ma mleko acidofilne w swojej ofercie.

Nieco innym, jeszcze mniej znanym, a wartym zapamiętania produktem jest polkrem, naturalny napój mleczny niskotłuszczowy typu chuda śmietana. Jedynym producentem tego napoju jest Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM), wytwarzająca produkt Miss Talia 6% tł. Producent opisuje produkt jako wyrób zaprojektowany dla osób aktywnych i świadomych racjonalnego żywienia. To, co zaskakuje w produkcie to idealne połączenie niskiej zawartości tłuszczu z jego kremowością. Pod względem odżywczym produkt nie zawodzi pokładanych w nim nadziei: jest w pełni naturalny, zawiera wszystkie białka mleka.

Zsiadłe mleko to produkt zachowujący trwałość 13-21 dni od chwili produkcji. W okresie wiosennym jego sprzedaż w zależności od producenta zwielokrotnia się, ale mniejsi producenci produkują go tylko w szczytowym okresie. Ponad 95% sprzedanych produktów pakowanych jest w kubki, reszta w butelki. Ponad połowę sprzedaży stanowią gramatury 370-400 g.

W każdym z wymienionych przypadków mleko zsiadłe dostępne jest w dużych (350-400 g, rzadko 1000 g) kubkach o tradycyjnej, błękitnoniebieskiej stylistyce, która uznawana jest za bezpieczną i kojarzącą się z tradycją. Jedynym odstępstwem jest śmielsza i wyróżniająca się na półce stylistyka produktu firmy Dr. Oetker, która przełamuje bardzo konserwatywną szatę graficzną innych polskich dostawców.

Inaczej do kategorii mleka zsiadłego podchodzi mleczarnia Krasnystaw (OSM). Tu mleko zsiadłe dostępne jest zarówno w kubeczku z intensywną zieloną kolorystyką i w butelce plastikowej. Dalej poszła mleczarnia Miechów (OSM), która bogato ilustruje swój kubek z mlekiem zsiadłym obrazem domku na wsi i wielkim napisem Ugaś pragnienie! Butelkę PET wybrała obok mleczarni Krasnystaw (OSM) także mleczarnia Opole Lubelskie (OSM).

Co ważne, mimo że konotacje ze zsiadłym mlekiem przynoszą skojarzenia z bezpieczeństwem, to są produkty, które poszerzają te skojarzenia. Przykładem może być Zsiadłe mleko z mleka ekologicznego, jakie posiada w swojej ofercie mleczarnia Ekołukta.

Barbara Cimaszewska, Kierownik Biura Obsługi Klienta Grupa Polmlek

Takie produkty jak np. mleko zsiadłe, acidofilne czy kefir, oprócz tego, że zaliczane są do wyrobów o dużym wzroście sprzedaży w sezonie letnim to mogą być polecane do spożycia przez cały rok przy odrobinie edukacji konsumentów o ich dobroczynnych działaniach.

Produkty te są łatwiej strawne niż mleko. Poza tym zawierają cenne bakterie kwasu mlekowego oraz sporo witamin potrzebnych dorosłym i dzieciom. Mogą je także pić niektóre osoby z nietolerancją laktozy.

Z powodzeniem możemy polecić i zachęcać do spożycia przez cały rok mleka acydofilnego. Jest to nadal jeszcze produkt niszowy, ale tak cenny ze względu na swoje walory odżywcze. Oprócz tego, że gasi pragnienie to regeneruje organizm po przewlekłym leczeniu antybiotykami, ponieważ mleko acidofilne zawiera przebadany naukowo szczep probiotyczny Lactobacillus acidophillus NCFM.

Poziom konkurencji w przypadku tych produktów bardziej odzwierciedla lokalność, ponieważ są to produkty o krótkim terminie przydatności i każdy bardziej jest związany z marką lokalną.

copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2018
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25