Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Robert Zawadzki, Forum Mleczarskie Handel 3/2012 (52)

Internet: Wyklikane zakupy

Rynek e-commerce (w wolnym tłumaczeniu: handlu internetowego), zarówno w Polsce jak i na świecie dynamicznie rośnie, a perspektywy wzrostu są ogromne. W Polsce sprzedaż, za pośrednictwem internetu prowadzą lub planują wdrożyć wszystkie wiodące sieci super- i hipermarketów. Zwiększa się wartość wirtualnego koszyka zakupowego, a model zamawiania cotygodniowych zakupów spożywczych przez internet staje się normalnym zwyczajem polskich konsumentów, a nie tylko fanaberią mieszkańców willowych dzielnic. Postaramy się przybliżyć Państwu podstawowe fakty dotyczące handlu internetowego i obecnej sytuacji na tym rynku.



Dlaczego warto kupować on-line?

Zakupy przez internet to kolejny etap rozwoju zachowań konsumenckich. Na początku lat 90. na polski rynek wkroczyły sieci handlowe, które „odwróciły” klientów od sklepów tradycyjnych, kusząc bogactwem asortymentu i nowoczesnym wyglądem placówek. Polacy masowo odwiedzali hipermarkety, w których po prostu lubili spędzać swój wolny czas. Z biegiem lat klienci stopniowo „odwracali się” od obiektów wielkopowierzchniowych, w których panował tłok, a zakupy oznaczały godziny spędzone na krążeniu między półkami i męczące oczekiwanie przy kasie. Wzrosła rola mniejszych supermarketów i tanich dyskontów, zlokalizowanych bliżej domu.

Obecnie coraz bardziej cenimy swój wolny czas i wygodę. Coraz więcej osób ma dostęp do internetu i to tam spędza czas i tam robi zakupy. Początkowo w sieci kupowaliśmy elektronikę, z czasem książki, odzież i inne artykuły. Nadszedł czas na internetowe zakupy żywności. Nawet nieco wyższy koszt zakupów jest rekompensowany oszczędnością na kosztach dojazdu. Ważną zaletą zakupów w sklepie internetowym jest zmniejszenie wpływu impulsu na decyzję o wyborze produktu. Podsumowując listę zakupów, zawsze mamy czas na wykreślenie zbędnych artykułów, które dodaliśmy do koszyka bez namysłu. Mamy też czas na sprawdzenie w domu, czego nam brakuje i unikamy sytuacji, w której zapomnieliśmy o czymś istotnym. Niebagatelne znaczenie ma też możliwość dokładnego określenia pory i miejsca dostawy. Dzięki temu możemy zamawiać zakupy, które odbiorą inni domownicy oraz zaopatrywać nie tylko siebie, ale także bliskich – np. babcię, która nie musi dźwigać toreb z kilku sklepów, bo całe zakupy kurier dostarczy wprost do jej kuchni.



copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25