Rynek międzynarodowy: Rumunia: Rumuńskie meandry handlu

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2012 (52)

Rumunia to państwo w południowo-wschodniej części Europy graniczące z Węgrami, Serbią, Bułgarią, Ukrainą oraz Mołdawią. Od grudnia 1955 roku Rumunia jest członkiem ONZ, od marca 2004 roku – NATO. W styczniu 2007 przystąpiła do UE i jest siódmym co do wielkości krajem UE. Stolicą Rumunii jest blisko 2 milionowy Bukareszt. Rumunia ze względu na swoje niezwykłe walory turystyczne uznawana jest za „Perłę Karpat”.


Rumunia fakty

  • PKB: 192,22 mln USD
  • Średni roczny wzrost PKB w latach 2011-2015 szacuje się na +3,8%
  • Wg szacunków Rumuńskiego GUS – liczba ludności w latach 2011-2015 r. zmniejszy się z 21,4 do 21,2 mln osób

Demografia Rumunii

Rumunia ma 21,4 mln mieszkańców, z czego około 55% społeczeństwa zamieszkuje miasta. W wyniku burzliwej historii struktura narodowościowa kraju jest zróżnicowana. Zgodnie z ostatnim spisem powszechnym rdzenni Rumuni stanowią ok. 90% wszystkich mieszkańców kraju. Największe mniejszości etniczne to Węgrzy i Romowie. Według danych UN Population Division – w 2010 roku blisko 41,1% populacji stanowiły osoby w wieku 20-44 lat. 10% populacji Rumunii mieszka i pracuje w Bukareszcie.

Rozwój gospodarki

Gospodarka Rumunii w dalszym ciągu uznawana jest za pozostającą w okresie przejściowym, od centralnie planowanej do rynkowej. Proces prywatyzacji w Rumunii zaczął się w 1991 roku. Obecnie w sektorze prywatnym wytwarza się blisko 70% rumuńskiego PKB. Bezrobocie liczone dla całego kraju nie przekracza 10%, niemniej jednak w niektórych regionach sięga nawet 60%. Najważniejszymi gałęziami gospodarki Rumunii są górnictwo, hutnictwo, przemysł maszynowy oraz turystyka.

W ciągu ostatnich kilku lat, konsumenci stali się też bardziej ostrożni, jeżeli chodzi o tematykę bezpieczeństwa żywności, kraju pochodzenia oraz wartości odżywczych nabywanych produktów. Dzisiaj już w Rumunii nie sprzeda się produktów słabej jakości.

Skutki ostatniego kryzysku ekonomicznego nie ominęły też Rumunii. Pierwsze symptomy recesji gospodarczej pojawiły się pod koniec 2008 roku i początkowo dotyczyły wpływów z eksportu. W 2009 roku kryzys stopniowo rozprzestrzeniał się na inne sektory gospodarki. W związku z wysokim deficytem rząd Rumunii podjął w 2010 roku kilka niepopularnych działań mających zabezpieczyć gospodarkę, m.in. obniżył wynagrodzenia w sektorze publicznym, zredukował część stanowisk w budżetówce, wprowadził reformę emerytalną oraz drastycznie ograniczył przywileje społeczne. W celu zabezpieczenia środków budżetowych podwyższył akcyzę i podatek VAT z 19% do 24%.

Charakterystyka klienta

Rumuńscy klienci coraz częściej zwracają uwagę na poziom cenowy oferowanych artykułów, jakość i zakres promocji. Z roku na rok są coraz bardziej świadomi mechanizmów rządzących polityką cenowo-asortymentową. Pomału stają się dojrzałymi i coraz bardziej wymagającymi klientami. Coraz częściej skłaniają się do zakupów w placówkach usytuowanych w „bardziej wygodnych” dla nich miejscach, posiadających szerokie portfolio produktowe, liczne promocje oraz oferujących produkty z kategorii „value for money”. Oczekują od sklepów przyjaznej atmosfery, nowoczesnego wystroju wnętrz oraz stworzenia warunków do przyjemnego robienia zakupów i przy okazji spędzenia miło czasu.

Według raportu Shopper Trends 2012 – Rumuni przyzwyczaili się do całego systemu promocji. Z zapałem śledzą wszelkie poczynania sieci handlowych i punktów sprzedaży. Aktywne korzystanie z promocji uważane jest za jeden z najsilniej rozwijanych trendów na tym rynku, determinujących zachowania zakupowe rumuńskich klientów. Dlatego też wszyscy detaliści bardzo aktywnie wykorzystują ten element gry strategicznej z klientami w celu pobudzenia ich do robienia zakupów.

Najbardziej popularnym wśród Rumunów mechanizmem promocyjnym jest budowanie pozytywnych „okazyjnych” skojarzeń z konkretną marką. Kolejnym akceptowanym mechanizmem są promocje gdzie wyraźnie widoczne jest cięcie cen oraz promocje typu: „kup jeden drugi dostaniesz gratis”. Popularnością cieszą się także wszelkie promocje, w których można dostać większą ilość produktów w tej samej cenie (Dane pochodzą z raportu The Shopper Trends 2012).

Kolejną widoczną zmianą, jaka zachodzi w mentalności zakupowej Rumunów jest miejsce i czas dokonywania zakupów. Nawyki konsumenckie zmieniają się i coraz więcej klientów preferuje zakupy raz w tygodniu, niż każdego dnia w małym i drogim sklepie osiedlowym. Na podstawie danych z raportu Nielsen Romania prowadzonych na przestrzeni lat 2009-2011 wynika, iż zwiększa się liczba osób dokonujących zakupy raz w tygodniu. Wzrosty zauważono w placówkach typu hipermarketów oraz dyskontów. Na przestrzeni ostatniego roku zauważano, że spadło zainteresowanie zakupami w sklepach typu supermarketów, sklepów tradycyjnych oraz Cash & Carry.

Strona 1 z 5