Euro 2012: Euro 2012 na półce

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2012 (52)

Dla kobiet czerwiec 2012 roku to miesiąc, w którym panów trudno było oderwać od telewizora i zaangażować ich do jakiejkolwiek partycypacji w domowych obowiązkach, rodzinnych spacerach z dzieckiem lub na wypad do kina. Co chwila było za to słychać obłędnie głośne Gooooool lub jęki zawodu. Półki sklepowe uginały się od stosownych gadżetów, produktów i maskotek, a licznik odliczał kolejne dni. Do Euro przygotowało się wiele firm, ale tylko nielicznymi były firmy mleczarskie lub handlowe.

Kobiety, które tak kochają zakupy, mogły odnieść wrażenie, że Euro 2012 dotarło prawie wszędzie. Symbole Euro są na ubraniach, gadżetach, pomocach szkolnych oraz produktach spożywczych. Na wielu półkach już od tygodni królują narodowe biało-czerwone lub typowo sportowe akcenty. Wielu producentów przygotowało specjalne limitowane oferty Euro 2012 skierowane dla pełnych wrażeń kibiców. Ale skąd to szaleństwo się wzięło?

Historia Mistrzostw Europy

Euro to 52 lata tradycji, 16 drużyn i 1 cel – Puchar Mistrzostw Europy. Pierwsze Mistrzostwa Europy odbyły się we Francji w roku 1960 pod nazwą Puchar Narodów Europy. Od turnieju we Włoszech w 1968 roku – zawody te odbywają się pod nazwą: Mistrzostwa Europy. W latach 1960-1976 turniej finałowy odbywał się z udziałem 4 drużyn. W latach 1980-1992 brało w nim udział już 8 zespołów, zaś od 1996 r. do 2012 – 16 reprezentacji. Od 2016 r. w finałach piłkarskich Mistrzostw Europy będą występować 24 zespoły narodowe. W Polsce i na Ukrainie ME odbywają się po raz pierwszy. Mecz otwarcia odbył się 8 czerwca 2012 roku w Warszawie, natomiast mecz finałowy Mistrzostw Europy został rozegrany 1 lipca w Kijowie. W Polsce do dyspozycji piłkarzy i kibiców oddano cztery nowe obiekty w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu. Ćwierćfinały Euro 2012 odbyły się w Warszawie, Gdańsku, Doniecku i Kijowie. Półfinały rozegrane zostały w Warszawie i Doniecku. A finał w Kijowie.



Co nam da Euro

Na zlecenie Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz spółki PL.2012 przygotowano specjalny raport, który szczegółowo opisuje wpływ organizacji Euro 2012 na polską gospodarkę. Z badań wynika, że do pośrednich efektów organizacji Mistrzostw Europy zaliczyć można zwiększenie atrakcyjności turystycznej kraju oraz związany z tym długookresowy wzrost liczby turystów i konsumpcji turystycznej, wzrost produktywności gospodarki, będący wynikiem ilościowej i jakościowej poprawy stanu infrastruktury transportowej, zwiększenie prywatnych inwestycji krajowych czy wzrost atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Organizatorzy Euro 2012 w Polsce szacowali, że z okazji Mistrzostw Europy, przyjedzie do naszego kraju 422,3 tys. kibiców z zagranicy. Polaków na stadionach będzie według tych szacunków znacznie mniej, bo 149,3 tys. W sumie mecze na żywo powinno obejrzeć 677,3 tys. osób.

Do tego jak podają autorzy raportu należy doliczyć tych, którzy przyjadą do nas z okazji mistrzostw, ale na stadion już nie wejdą. Będą też kibice, którzy będą mieli bilety na część meczów, a pozostałe obejrzą tylko na telebimach. Do takich przeznaczonych dla piłkarskich kibiców stref, zaglądali też licznie sami mieszkańcy. Jak szacuje spółka PL.2012, wszystkie strefy miało odwiedzić 2,2 miliona osób.

Jednocześnie szacuje się, że wszyscy kibice i goście w trakcie Mistrzostw Europy w piłce nożnej wydadzą w Polsce blisko 870 mln złotych. Najwięcej zarobi Warszawa, a najmniej Wrocław.

Strona 1 z 6