Serki homogenizowane: Mały apetyt na...

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2012 (51)

Serki homogenizowane zaliczane są do niedojrzewających serów twarogowo-kwasowych. Skrzep kwasowy jest wynikiem wydzielania się czystej kazeiny ze związku wapniowego, na skutek wzrostu kwasowości mleka dzięki rozwojowi bakterii kwasu mlekowego. Powstający z laktozy kwas mlekowy wiąże się z wapniem w mleczan, wydzielając wolną kazeinę. Wydzielona kazeina porywa ze sobą tłuszcz mleka, podczas gdy w serwatce pozostają tylko sole mineralne, witaminy rozpuszczalne w wodzie, laktoza, rozpuszczalne białka (albuminy i globuliny) i niewielka ilość tłuszczu. Ścięta jednolicie galaretowata substancja po podgrzaniu do temperatury 28-32°C wydziela serwatkę. Po oddzieleniu większości serwatki za pomocą cedzenia pozostała masa zawiera prawie całą kazeinę oraz tłuszcz mleka i służy do spożycia jako twaróg lub kwaśny ser twarogowy.

Serki twarogowe kwasowo-podpuszczkowe są wyrabiane przez zadanie pasteryzowanego mleka wzbogaconego w chlorek wapnia, zakwasem czystych kultur bakterii fermentacji mlekowej i niewielką ilością preparatu podpuszczki. Najpopularniejsze sery kwasowo-podpuszczkowe to tzw. serki homogenizowane i serki ziarniste typu cottage. Otrzymywanie serków homogenizowanych polega na wirówkowej metodzie oddzielania skrzepu od serwatki. Powstaje w ten sposób rozbita masa twarogowa, która mieszana jest z pasteryzowaną śmietanką i różnymi dodatkami smakowymi. W wyniku procesu homogenizacji powstaje jednolita mieszanina. Ideą procesu homogenizacji jest rozbicie dużych cząstek tłuszczów zawartych w mleku, co przeciwdziała zbieraniu się tłuszczu na powierzchni. Homogenizację przeprowadza się w homogenizatorach, gdzie produkt jest przeciskany przez wąskie szczeliny pod zwiększonym ciśnieniem. Powstaje wówczas delikatny, aksamitny produkt w sam raz na mały apetyt dla dużego i małego głodomora.

Konsumenci

Patrząc na działania liderów tego segmentu rynku serki homogenizowane skierowane są głównie do osób poszukujących nowoczesnych, smacznych, aczkolwiek szybkich do spożycia produktów. Analizując ten segment rynku wyraźnie widać, iż jest on skierowany do osób dorosłych (Danio, Bieluch, Homek, Łowicz, Bakoma), młodzieży szkolnej (Danio) oraz młodszych dzieci (Danonek, MiaMu, Bakuś, Gucio, Seruś, Scooby Doo).

Rośnie też wyraźnie zainteresowanie producentów klientami dbającymi o zdrowie i utrzymanie smukłej sylwetki. Zauważa się rozwój rynku w kierunku wprowadzania na rynek produktów 0% tłuszczu i składników sprzyjających perystaltyce jelit, takich jak śliwki suszone, jabłka, gruszki, jeżyny czy głóg. Przykładem takiej strategii jest Mlekovita (GK) z serią ciekawych koncepcyjnie i marketingowo produktów pod marką MenuB. W swej koncepcji marketingowej Mlekovita (GK) postawiła na dietę o wysokiej zawartości białka, które jak wiadomo jest podstawowym budulcem tkanki mięśniowej, decyduje o prawidłowej strukturze i napięciu mięśni, wpływa na wygląd skóry, a także zapewnia ciału smukły i młody wygląd. W koncepcji  firmy Mlekovita (GK) wysokobiałkowa dieta może pomóc w zgubieniu zbędnych kilogramów, bowiem białko sprzyja przemianie materii i skuteczniejszemu spalaniu kalorii. Nie od dzisiaj wiadomo że zwiększony udział białka w diecie potrafi „podkręcić” przemianę materii nawet o kilkanaście procent i dlatego białko odgrywa decydującą rolę w diecie osób pragnących utrzymać szczupłą i jędrną sylwetkę. Przemyślaną marketingowo decyzją firmy Mlekovita (GK) jest budowanie szerszego spektrum produktów z linii MenuB, tj. jogurty, kefiry, mleko, sery, co niewątpliwie powinno zwrócić uwagę klientów na tę nową markę. W najbliższej przyszłości należy się spodziewać rozwoju tego segmentu rynku,  bowiem w ofercie galanterii serków homogenizowanych pojawił się też pierwszy z tego typu produktów: serek homogenizowany 0% tłuszczu, z firmy Bakoma. Czekamy na rozszerzenie inii i wariantów smakowych.

Ciekawy produkt:

Zdecydowanie gęstszy w konsystencji od swoich odpowiedników, co zwraca uwagę konsumentów – taki jest nowy serek homogenizowany Mu! Wybijające się logo marki Mu! zwraca uwagę konsumentów szukających produktu dobrego jakościowo. Produkt dostępny jest o trzech smakach: naturalnym, waniliowym (kubek 150 g, wiaderko 500 g) i truskawkowym (kubek 150 g). Charakteryzuje się wyższą zawartością tłuszczu: serek o smaku naturalnym 10%, waniliowym i truskawkowym 8%.


Strona 1 z 3