Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Janusz Górski, Forum Mleczarskie Handel 2/2012 (51)

Jogurty: W poszukiwaniu własnej drogi

 

Ogromna gama dostępnego asortymentu oraz silna pozycja kilku firm każą innym dostawcom szukać nowej formuły i nowej postaci jogurtu. Czasem jest to coś rzeczywiście nowego jak jogurty deserowe, a czasem coś dobrze znanego, ale trochę zapomnianego jak jogurty bałkańskie.


Najbardziej intrygujące smaki jogurtów
  • pomarańczowo-imbirowy (Grupa Polmlek)
  • jabłkowy z biszkoptami (Mlekovita GK, linia MiaMu)
  • brzoskwinia z acerolą (Zott Polska)
  • malina-czerwona porzeczka (Lactalis Polska w linii Jovi Duet)
  • tiramisu, rokitnik (Mlekpol SM)

Choć wielcy producenci odżegnują się od tego, to jak najmniejsza liczba smaków i bardzo ostrożne wchodzenie w nowe nisze, stanowią receptę na ochronę zysków. Po inwestycji w Actimel i Activię, nie widać dalszego forsowania nowych, ciekawych innowacji (poza Actimelem z acerolą i magnezem), co powinno być obowiązkiem lidera rynkowego. Danacol rzadko jest już przedmiotem edukacji lub promocji w sklepach podobnie jak Jogobella Light. Efektem tego są próby krajowych dostawców tworzenia nowych produktów; Grupa Polmlek (jogurty funkcjonalne z Q10 i kolagenem oraz jogurty deserowe), Mlekovita (GK) (jogurty Polskie probiotyczne z kwasami Omega, żeń-szeniem, melisą, zieloną herbatą, guaraną).

Szajba i odlot

Jogurt przebył drogę od bezkształtnego, gęstego płynu o nieokreślonym, owocowym smaku do jogurtu słodzonego owocami albo z dodatkiem musu lub syropu owocowego, czasem z żelkami owocowymi w oddzielnym pojemniczku lub z efektem chłodzenia zapewnianym przez ananasy, melony lub zieloną herbatę. I choć na rynku wciąż sprzedają się jogurty bez wyodrębnionej tkanki owocowej wytwarzane przez małe mleczarnie, to takie jogurty są w coraz większym stopniu wypychane z rynku przez jogurty z kawałkami owoców.

Równolegle firmy inwestują w przezroczyste kubeczki, dzięki czemu każdy może naocznie przekonać się o ilości wsadu owocowego (produkty ale Owoc!) albo piętrowo układają warstwy produktu. Inni preferują bajecznie bogate pod względem graficznym pudełka, np. 7 Zbóż lub Premium jako przeciwwagę dla ciągle obecnych, konserwatywnych opakowań wciąż występujących na rynku.

Zmienia się formuła sposobu komunikowania. Zamiast filmu pokazującego soczyste owoce wpadające do czystego, białego jogurtu, oraz uśmiechniętą, szczęśliwą rodzinę, producenci zaczynają mówić: nasze jogurty są dla tych, „którym nie wystarczą zwyczajne i gęste od nudy jogurty (…) Owocowa szajba i soczyste, niebanalne smaki wypełnią każdą butelkę!” (jogurty Fruciaki). Kategoria nabiera rumieńców, bo nowi, młodzi konsumenci nie chcą jeść jogurtów, jakie jedzą ich rodzice.

Megakategoria jogurtów różnicuje się w szybkim tempie każdego roku. Kwitnie grupa jogurtów o rzadkiej konsystencji i jogurtów pitnych, wybieranych przez osoby młode do szybkiej konsumpcji w przenośnym opakowaniu wielokrotnego zamykania (butelki PET, butelki kartonowe Tetra Top). Z drugiej strony mamy jogurty spełniające funkcje przekąski dla osób młodych i zapracowanych (kubeczki jogurtu z musli) oraz przekąski z kolorowymi drażetkami dla dzieci. Osoby starsze częściej sięgną po jogurty kremowe albo typu greckiego, wyróżniające się gładką, gęstą konsystencją. Osoby spragnione oryginalnych smaków mogą spróbować importowanych wprost z Grecji jogurtów (Temar PPH) lub nabyć w kraju jogurty tureckie (Candia Polska). Osoby obawiające się laktozy znajdą dla siebie jogurty pochodzenia koziego (Agro-Danmis). Firmy tworzą produkty markowe skierowane do konkretnych grup docelowych (7 Zbóż Men, MiaMu, Bakuś, Fruciaki).

Mleczarnie z determinacją budują także segmenty cenowe: Gratka lub Serduszko to siłacze z niskiej półki, Jogobella i Ale Owoc walczy o półkę średnią, a produkty firmy Bakoma walczą o wyższą półkę pozycjonując się wyżej niż mass-marketowa konkurencja.

Na rynku dominują smaki truskawkowy, waniliowy, owoce leśne, brzoskwiniowy, wiśniowy, ale firmy eksperymentują z różnymi innymi smakami tj. gruszkowy, brzoskwinia z marakują (Garwolin OSM), jogurt z biszkoptami, jabłkowy z biszkoptami, nektarynka-pomarańcza (Mlekovita GK, linia MiaMu), brzoskwinia z acerolą, kiwi, mango, jagoda, pieczone jabłko (Zott Polska), śliwkowy, jabłko-gruszka, ananasowy, pomarańczowy i wiele innych.


copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25