Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Joanna Górska, Forum Mleczarskie Handel 2/2012 (51)

Media społecznościowe:

Mój nowy przyjaciel...

czyli Social Media w akcji

Jeszcze kilka lat temu trudno było sobie wyobrazić, iż pojawią się pojęcia tj. „lajkować”. Obecnie wydaje się, iż dla większości z młodych ludzi życie przeniosło się jakby do innej rzeczywistości – wirtualnej. Dzisiaj mnożą się grupy społecznościowe na Facebooku, LinkedIn, GoldenLine, Twitterze itd. Nie ma cię na Facebooku to znaczy, że nie żyjesz – głosi słynne powiedzenie. Wielu z nas zaczyna dzień najpierw od sprawdzenia, co ciekawego na fejsie lub wita się: gremialnie z szeregiem osób wiszących na jego ścianie.

Social media bo o tym to mówimy – uważane są za tzw. nowoczesne media komunikacyjne. Ich prototypem było pojęcie Web 2.0. a obecna forma jest czystym wynikiem rozwoju internetu i należących do nich technologii takich jak: blogi, fora, grupy dyskusyjne, podcasty, emaile, komunikatory itd.

Media społecznościowe, czyli co?

Definicja Social Media: Media społecznościowe to media, dostępne w Internecie i urządzeniach mobilnych, umożliwiające wymianę różnego typu informacji między użytkownikami.

Media społecznościowe, z angielskiego tzw. „Social media”, to według przyjętej definicji „media, dostępne w Internecie i poprzez urządzenia mobilne, umożliwiające wymianę informacji między użytkownikami”. Obecnie uważa się, że są to szeroko rozumiane media, które łączą technologię, telekomunikację, interakcje społeczne z obrazem, tekstem i dźwiękiem. Niewątpliwie jest to unikatowy sposób interakcji i prezentowania informacji. Ciekawym aspektem tego kanału komunikacji jest włączenie do jego tworzenia samych użytkowników mediów – przy czym treści i obrazy, którymi się wymieniają, stanowią wartość dodatkową dla tematu, firmy lub usługi, której dotyczą. Zatem można przyjąć, iż ludzie poprzez wzajemną wymianę informacji tworzą swoistą kartotekę zapisów dotyczącą zarówno akceptacji jak i negacji danego tematu. Bez wątpienia dla wielu firm media społecznościowe mogą stanowić bardzo cenne źródło informacji o użytkownikach, produkcie i jego postrzeganiu na rynku. Narzędzie to ma wiele plusów, ale także i minusów, ale o tym za chwilę. Najpierw prześledźmy skąd się w ogóle wzięło pojęcie serwisów społecznościowych.

Koncepcja serwisów społecznościowych

Śledząc historię powstania serwisów internetowych należy przenieść się do późnych lat 70., kiedy to na rynku pojawiła się książka Hilltza i Turoffa – The Network Nation (Wydawnictwo Addison-Wesley, 1978), w której autorzy dokładnie przedstawili pomysł, w jaki sposób można byłoby niejako dostosować wymianę myśli, informacji i danych między poszczególnymi użytkownikami posługującymi się komputerami. Wymyślono wówczas pojęcie tzw. Internetu, za pomocą którego można byłoby połączyć ludzi o podobnych zainteresowaniach w większe lub mniejsze grupy, a tym samym stworzyć tzw. swoistą społeczność internetową i intelektualną.

Przez kolejne lata podejmowano wiele prób poprawienia komunikacji międzyludzkiej w ramach rozwijającego się Internetu wykorzystując do tego, m.in. narzędzia takie jak: Advanced Research Projects Agency Network, Bulletin Board System, EIES, LISTSERV czy Usenet.

Pierwsze strony internetowe powstały ok. roku 1995 i były to komunikatory umożliwiające nawiązanie i utrzymanie kontaktu najczęściej z byłymi kolegami z klasy bądź rodziną i znajomymi (np. Classmates.com czy SixDegrees.com). Podobnie jak dzisiaj użytkownik tworzył własny mini-profil w sieci umożliwiający identyfikację. Miał możliwość wysyłania i odbierania poczty w ramach swojej „sieci kontaktów”. Istniała też opcja przeszukiwania sieci pod kątem osób o podobnych zainteresowaniach lub hobby. Proponowano liczne rozwiązania i udogodnienia jednak portal nie przyniósł oczekiwanych zysków i został zamknięty. Pewnie dzisiaj ich twórcy plują sobie w brodę, że nie wykazali się większą cierpliwością i determinacją marketingową.


Jednak temat był na tyle fascynujący, że prace nad innymi rozwiązaniami trwały. Kilka lat póêniej pojawiły się kolejne próby reaktywowania nowych społeczności internetowych. Powstał m.in. Portal Epinions.com, na którym użytkownicy mieli możliwość tworzenia unikatowych grup spośród swoich znajomych. Nowe narzędzie zostało stworzone przez niejakiego Jonathana Bishopa i było dość skutecznie wykorzystywane jako popularny komunikator przez brytyjskie strony internetowe w latach 1999-2001.

copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25