Gospodarka: Fundusz Promocji: fakty

Grzegorz Rykaczewski
Forum Mleczarskie Biznes 1/2012 (12)

W maju br. miną trzy lata obowiązywania ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Od 2009 roku przedstawiciele poszczególnych branż mają możliwość finansowania działań marketingowych ze wspólnych środków zgromadzonych na rachunkach funduszy. System znany już w innych krajach europejskich, a na mocy wspomnianej na początku ustawy wprowadzony w naszym kraju pozwala producentom i przetwórcom, czyli podmiotom, które mają największą wiedzę o rynku, decydować jakie inicjatywy uzyskają wsparcie.

Powstanie funduszy promocji

W dobie liberalizacji handlu zagranicznego produktami rolno-spożywczymi oraz swobodnego przepływu towarów na rynku UE potrzebne były działania mające na celu wzmocnienie pozycji polskich producentów i przetwórców. Takie wsparcie istnieje w wielu państwach członkowskich, gdzie w sposób zinstytucjonalizowany wspomaga się sprzedaż produktów pewnych kategorii (a nie konkretnych marek) np. poprzez reklamę, organizację targów, wystaw. W Polsce oprócz wzorców z innych krajów, dodatkowym argumentem powołania funduszy promocji były pozytywne doświadczenia wynikające z działania Funduszu Promocji Mleczarstwa.

W różnych krajach mamy do czynienia z różnymi modelami finansowania działań. W naszym kraju przyjęto system gromadzenia i redystrybucji, na mocy ustawy, środków pochodzących od przedstawicieli branż. Organy państwa nie wspierają finansowo funduszy promocji, a jedynie zajmują się administrowaniem finansami zgodnie z obowiązującymi przepisami. W związku z tym, że środki nie pochodzą z budżetu państwa, uniknięto możliwości oskarżeń o nieprzestrzeganie prawa o pomocy publicznej.

Głównymi celami utworzenia funduszy promocji było wspieranie marketingu rolnego, wzrost spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych. W ramach realizacji tych celów ustawa określiła zakres działań, które mogą być finansowane ze środków funduszy, ale decyzję co do wyboru wspieranych przedsięwzięć pozostawiono przedstawicielom producentów, przetwórców i organizacji rolniczych, tworzącym komitety zarządzające. Takie rozwiązanie powoduje, że z jednej strony przedstawiciele branż są zobligowani do wpłat na fundusze, ale to oni decydują, na co pójdą zgromadzone środki finansowe.

Podczas powstawania ustawy jedną z najważniejszych spraw było określenie, w jaki sposób będą zbierane składki na fundusze. Doświadczenia w przypadku istniejącego wcześniej Funduszu Promocji Mleczarstwa wskazywały, że najlepszym rozwiązaniem będzie stosowanie ordynacji podatkowej. Wynikało to z konieczności skutecznego egzekwowania zaległych wpłat oraz wyposażenie prezesa Agencji Rynku Rolnego (ARR) w uprawnienia kontrolne, co z kolei umożliwiło naliczanie wysokości składek.

Projekt ustawy był konsultowany z 45 organizacjami działającymi w sektorze rolnym. Część zgłoszonych uwag została uwzględniona i pod koniec 2008 roku organizacje skupiające producentów i przetwórców poparły projekt ustawy. Utworzono dziewięć funduszy promocji: mleka, mięsa wieprzowego, mięsa wołowego, mięsa końskiego, mięsa owczego, ziarna zbóż i przetworów zbożowych, owoców i warzyw, mięsa drobiowego oraz ryb.


Targi Polagra Food 2011. Waldemar Broś, Prezes Zarządu KZSM ZR na tle logotypów spółdzielni i zakładów mleczarskich korzystających z dofinansowania uczestnictwa w imprezie targowej

Strona 1 z 4