Produkty ekskluzywne: Bogacz też musi jeść

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2012 (50)


Nabywanie dóbr luksusowych jest elementem budowania prestiżowego wizerunku w danym środowisku, a często też skuteczną metodą dowartościowania się danej jednostki w społeczeństwie. Przynależność do tzw. śmietanki finansowej lub uzurpowanie sobie prawa do znalezienia się w końcu w jej gronie – stanowi dla wielu niezwykle kuszącą pokusę. Jednym z elementów budowania luksusowego wizerunku jest nabywanie i otaczanie się kosztownymi gadżetami, pokazywanie się w modnych, drogich miejscach lub nabywanie produktów o niewyobrażalnej wręcz dla niektórych – cenie i smaku. Bo przecież człowiek zamożny też musi coś jeść – by być ciągle zdrowym, pięknym i bogatym.

Badania pokazują, że popyt na dobra luksusowe jest tym większy, im mniej ludzi je posiada. Dlatego też okazuje się, iż w wielu przypadkach podniesienie ceny danego produktu może – paradoksalnie – doprowadzić do zwiększenia zapotrzebowania na to dobro.

W klasycznej ekonomii przyjęto definicję dóbr luksusowych, która mówi, że są to produkty i/lub usługi, na które popyt wzrasta szybciej niż wynosi tempo wzrostu dochodów – a więc odwrotnie niż ma to miejsce w wypadku tzw. dóbr pierwszej potrzeby.

Zatem można powiedzieć, że produkty lub usługi ekskluzywne to specjalna, niepowtarzalna oferta rynku. Wyjątkowa w swoim rodzaju i charakterze. Dostępna ze względu na otaczający ją wykreowany prestiż i skierowana tylko do wybranych odbiorców. To unikatowe produkty, które posiadają dla danej grupy klientów szczególną tzw. wartość dodaną – związaną z jakością, sposobem wytwarzania lub które stanowią symbol dobra z najwyższej półki, dostępnego dla wybranych, wyjątkowych klientów.

Produkty luksusowe są wytwarzane z najwyższej jakości surowców, według unikatowej technologii, mają charakterystyczny, niepowtarzalny design w swojej kategorii lub wyróżniają się unikatowymi cechami, tj. miejsce hodowli, powstania, smak, zapach czy wygląd – jeżeli dotyczy to produktów spożywczych. Jest on zawsze oznaczony znaną, charyzmatyczną marketingowo marką, zapewniającą mu wyjątkową wartość – nierzadko otoczoną prawdziwą bądź wykreowaną na potrzeby rynku legendą.

Należy podkreślić, że produkty ekskluzywne są dostępne zazwyczaj w niewielkich ilościach lub limitowanych seriach. Cechą charakterystyczną dla tworzenia produktów ekskluzywnych jest założenie, że klient dokonując zakupu wiąże z danym produktem głęboki pierwiastek emocjonalny, poprzez pryzmat kreowania „specyficznej, jedynej w swoim rodzaju siły”, jaką posiada dany produkt.

Produkty luksusowe a Efekt Veblena

(określany także jako efekt prestiżowy, efekt demonstracji, efekt snoba lub paradoks Veblena).
Efekt Veblena dotyczy wzrostu wielkości popytu na dobra luksusowe mimo wzrostu cen tych dóbr. Zjawisko to najczęściej można zaobserwować w odniesieniu do rynku dóbr luksusowych oraz do naj-zamożniejszych grup społecznych.



Strona 1 z 7