Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Joanna Górska, Forum Mleczarskie Handel 1/2012 (50)

Segmentacja rynku:

M2M: mężczyźni na celowniku

Według danych z raportu Funduszu Ludnościowego ONZ – UNFPA 31 października 2011 r. przyszedł na świat 7-miliardowy mieszkaniec Ziemi. Dla porównania, w czasach cesarza Napoleona liczba ludności na świecie zbliżała się do miliarda. Zdaniem ONZ w 2025 roku będzie nas już 8 miliardów, w 2040 r. – 9 mld, a pod koniec wieku ponad 10 mld. Połowa z nich to mężczyźni. W tym materiale przyjrzymy się męskiej grupie docelowej.

W Polsce, jak wynika z ostatniego Narodowego Spisu Powszechnego, jest nas 38 mln 325 tys. osób; 19 mln 714 tys. (51,4%) to kobiety, a 18 mln 516 tys. (48,6%) to mężczyźni. Średnia długości życia mężczyzny to ok. 72 lata, kobiety – 81 lat. Każda z tych dwóch grup docelowych jest wystarczająco duża, aby się jej bliżej przyjrzeć i próbować tworzyć produkty pod ich potrzeby. Co ciekawe, do mężczyzn adresuje się mniej produktów niż do kobiet.

Statystyczny Polak

Media przynoszą częściej zabawne i stereotypowe wizerunki statystycznego Polaka. Ferdynand Kiepski to mężczyzna zaniedbany i z dużym brzuszkiem. Więcej lepiej nie mówić, kto widział ten wie. Pan Boski z serialu Rodzinka.pl, pomimo całej miłości dla żony i rodziny najczęściej spędza czas w pracy przy komputerze lub na oglądaniu TV z synami lub kumplem. Piwo i chipsy to nieodłączne dodatki przy oglądania TV. Jak podsumowuje prof. Jacek Wódz, socjolog z Uniwersytetu Śląskiego: – „Panowie, kiedy już założą rodzinę, skupiają się przede wszystkim na pracy. Ponieważ poświęcają jej zazwyczaj bardzo dużo czasu, nie oczekują od życia specjalnych rozrywek. Najprostszą i najtańszą jest piwo przed telewizorem. A to, że rosną im brzuchy i nie przypominają gwiazd Hollywoodu – nie ma już dla nich znaczenia. Wierzą, że nic nie muszą już robić, bo w sprawach uczuciowych i rodzinnych wszystko się już zdarzyło”. Trudno o bardziej dosadną i dość niepochlebną opinię. Ale czy nie trochę trafną?

Mężczyzna do sklepu idzie przygotowany i doskonale wie, czego mu potrzeba i ile. Wizytę w punkcie handlowym traktuje jako rodzaj misji podczas której bezwiednie podnosi się poziom testosteronu. Mężczyźni znów są na łowach. Wiedzą, co chcą upolować i dlatego handlowcom niełatwo ich złowić. Mężczyzna na zakupach ma swój cel, ceni swój czas i nie rozgląda się na prawo i lewo. Jeśli na kartce ma wpisane Łaciate, właśnie takie kupi.

Według raportu przygotowanego przez Nivea Polska na podstawie badań Beiersdorf, Polacy zaczynają o siebie dbać. Wśród istotnych powodów dbania o siebie panowie wymieniają: rosnącą konkurencję na rynku pracy, wzrost oczekiwań partnerki, dłuższe utrzymanie atrakcyjności i pewności siebie. Mężczyzna atrakcyjny to mężczyzna przystojny, zadbany, czysty, pełen energii, wysportowany. Na zadane pytanie: Jak Polacy postrzegają męski świat? – pojawiają się opinie, że jest to świat prosty i zrozumiały, zadbany, pełen technologii i gadżetów, zamknięty, ale pozytywny. To niewątpliwie cenne informacje do wykorzystania w budowaniu przekazów marketingowych skierowanych do panów.

Ciekawym wnioskiem z powyższego badania jest stwierdzenie: „że sukces bywa czymś odległym, bowiem odnoszą go tylko nieliczni”. Istotne natomiast są dla mężczyzn osiągnięcia (tj. znalezienie pracy, założenie rodziny), które są po prostu bardziej realne i osiągalne. Umiarkowany sukces w życiu zawodowym oznacza stabilną karierę zawodową, bowiem nie każdy Polak chce / jest w stanie wspinać się coraz wyżej i wyżej.

copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25