Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Powiedzonka i cytaty o serze:

• Optymista widzi dziury w serze... Pesymista nie widzi sera
• Człowiek zawsze znajdzie dziurę w serze, nawet gdyby miał ją samodzielnie zrobić
• Dacie im ser – będą się śmiać i uśmiechać.

Spomlek (SM) jest znanym producentem serów szlachetnych i długodojrzewających, przeznaczonych dla najbardziej wymagających klientów. Jako pierwsza firma wprowadziła na polski rynek nowe gatunki serów z tzw. „dziurami”. Do serów takich należy Radamer. Ser ma lekko orzechowy, lekko słodki smak. Jest to ser o miękkiej konsystencji, umiarkowanie intensywnej barwie i dużych, owalnych oczkach. Jak mówi firmowa anegdota Radamer powstał w 1991 roku w Radzyniu Podlaskim, właściwie przez przypadek, gdy zagraniczna firma, dostarczająca szczepionki do produkcji sera, przysłała nieodpowiedni szczep bakteryjny. Powstały przez przypadek wyrób został próbnie wypuszczony na rynek i okazało sie że wzbudził duże zainteresowanie klientów, co spowodowało podjęcie decyzji o kontynuacji jego produkcji. Radamer otrzymuje się z pasteryzowanego mleka krowiego i poddaje procesowi dojrzewania przez 4 tygodnie. W ofercie znajduje się także ser Radamer wędzony.

Kolejnym serem typu szwajcarskiego jest Ser Babuni – długodojrzewający ser produkowany z mleka krowiego. Ma lekko słodkawy smak i owalne oczka. To ser pełnotłusty zawierający 45% tłuszczu w suchej masie. Firma Spomlek (SM) wprowadziła także do swojego portfolio ser pełnotłusty podpuszczkowy, dojrzewający, typu szwajcarskiego, pod nazwą Ser Szwajcarski Dobromilski (w linii produktowej Polesia Czar). Ser dojrzewa minimum 4 tygodnie; ma okrągłe i owalne oczka wielkości orzecha włoskiego, które przy brzegach są nieco mniejsze. Ser Dobromilski jest delikatny w smaku. Charakteryzuje go łagodny, lekko słodki i orzechowy posmak.


Grupa Polmlek (z centralą w Pułtusku) w ciągu ostatnich lat znacząco umocniła swoją pozycję w kategorii serów dojrzewających. Wprawdzie oferta serów dojrzewających bazuje głównie na serach typu holenderskiego to jednak w ofercie można znaleźć ser typu szwajcarskiego – Mlekdamer, z dziurami (w blokach) pod marką Warmia.

Kolejnym serem typu szwajcarskiego długodojrzewającego jest pełnotłusty ser Oko na Żubra, z mleczarni Hajnówka (OSM), produkowany z mleka pasteryzowanego. W czasie procesu dojrzewania kształtują się jego cechy sensoryczne tj. łagodny, aromatyczny, orzechowy smak i zapach. Starsze sery mogą mieć smak lekko pikantny i gorzkawy. Ser. Oko na Żubra jest rekomendowany jako doskonały serowy rarytas na co dzień i od święta. Polecany jest dla młodszych i starszych jako doskonałe źródło łatwo przyswajalnego białka i wapnia.

Producentami serów typu szwajcarskiego są także Łowicz (OSM), firma która w swoim portfolio posiada Ser Emdamer w bloku oraz ser Księżacki typu ementaler o zawartości 45% tłuszczu oraz Nowy Dwór Gdański (OSM) Maluta, która oferuje m.in. ser Tykociński oraz Masedamer.

Nieśmiały rynek sera gruyere

W Polsce niewielu śmiałków odważnie tworzy polski odpowiednik szwajcarskiego gruyera. Ser ten też nie jest zbyt popularny, bo nie jest tak dobrze znany. Jednym z producentów jest mleczarnia Ryki (SM), która stworzyła ser Cezar, polski ser typu gruyere. Jak podaje producent, Cezar wytwarzany jest z krowiego mleka najwyższej jakości, a jego długi proces dojrzewania sprawia, że ma on niepowtarzalny, łagodny i lekko pikantny smak. Ser Cezar jest serem twardym o nielicznych i małych oczkach. Oprócz charakterystycznego smaku i wyglądu, wyróżnia się oryginalnym czarnym opakowaniem – zarezerwowanym dla serów o najwyższej jakości.

Wydaje się, iż potencjał kategorii serów typu szwajcarskiego nie osiągnął jeszcze zenitu. Ważne marketingowo czynniki to: wszechstronna edukacja marketingowa klienta, dojrzały marketing, promocje w miejscu sprzedaży oraz degustacje. Nie tylko powinno zwracać się uwagę na dziury, ale także na indywidualny smak i aromat poszczególnych produktów i niezaprzeczalną wysoką rodem ze „szwajcarii” jakość. Ważne jest też wskazanie, do czego dany ser można zastosować i jak wykorzystać jego walory funkcjonalne i smakowe.

copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25