Transport: Przewieźć Nabiał

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 6/2011 (49)

Zdaniem ekspertów siłą napędową polskiej logistyki są sieci wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. To właśnie one jako pierwsze rozwinęły wszystkie dziedziny nowoczesnej logistyki oraz wciąż podtrzymują zapotrzebowanie na transport i zarządzanie łańcuchem dostaw. Zmiany w dziedzinie transportu i nowa jakość zaoferowana przez przedsiębiorstwa świadczące usługi logistyczne doprowadziły do zasadniczych zmian również w krajowym sektorze spożywczym. Wdrażanie systemów monitorowania i śledzenia ładunku, rozdrobnienie zakresu przewozów (transport realizowany pojedynczym pojazdem, często do kilku odbiorców), optymalizacja wykorzystania środków transportu na drodze backhaulingu i przestrzeni magazynowej (pooling), obsługa większości kierunków na terenie kraju i Europy, indywidualne prowadzenie każdego zlecenia, elektroniczny system obiegu informacji to podstawowy zakres usług firm logistycznych i aktualnych potrzeb każdego klienta.

Obecnie procesy logistyczne w branży spożywczej są na tyle dopracowane, by można było porównywać je z poziomem ogólnoeuropejskim. Wciąż jednak pozostają dziedziny usług logistycznych, w których musimy poznać wiele technik i systemów zarządzających, od lat stosowanych na świecie, by osiągnąć stopień zaawansowania krajów wysoko rozwiniętych. Barierą są oczywiście wysokie koszty wdrażania nowych technologii oraz wybór takich, które będą mogły funkcjonować w dłuższej perspektywie czasu, bez obawy o ich kompatybilność. Klienci coraz częściej wymagają od operatorów logistycznych i firm transportowych wyrafinowanych, ponadregionalnych rozwiązań logistycznych opartych na najnowszych technologiach informatycznych. Takie rozwiązania wymagają od operatora dużych nakładów inwestycyjnych. Sprostać tym wymaganiom mogą głównie firmy o silnej pozycji finansowej.

Rynek transportu samochodowego w ostatnich latach przechodzi poważne zmiany i stawia coraz trudniejsze wymagania jego uczestnikom. Zasadniczy wpływ na zmiany ma specyfika nowoczesnego handlu, który wymaga utrzymania ciągłości dostaw i ściśle określonych warunków transportu. Dynamiczny rozwój nowoczesnych kanałów dystrybucji żywności stworzył w ostatnich latach dobre warunki także dla rozwoju usług logistycznych. Obserwując trend zmian i wzrost oczekiwań rynkowych operatorzy logistyczni i firmy transportowe działające w sektorze spożywczym zostali zmuszeni do stworzenia nowoczesnego i indywidualnego systemu obsługi transportowej. Przypomnimy Państwu zatem aktualne mechanizmy i rozwiązania działające w łańcuchu dostaw, które należy uznać za standard i warto wiedzieć na czym polegają.

Traceability

Rynek żywności świeżej, do której zaliczają się wyroby mleczarskie wymaga szczególnej troski ze strony producentów, dystrybutorów i sprzedawców. Produkty o krótkiej trwałości, przechowywane w nieodpowiednich warunkach, skażone pierwotnie lub w łańcuchu dystrybucji, stanowią realne zagrożenie dla zdrowia człowieka. Konieczne w takich warunkach było wprowadzenie jednolitego systemu śledzącego poszczególnie partie produkcyjne, spełniającego zarówno wymagania głównego odbiorcy (np. dużej sieci hipermarketów) jak również wymagania spowodowane przez obowiązującą od stycznia 2005 roku dyrektywę Unii Europejskiej, nakładającą taki obowiązek na producentów i dystrybutorów żywności. Wspomniany monitoring przemieszczania się żywności oraz jednolita identyfikacja jej pochodzenia określane są angielskim terminem „traceability”. Pojęcie to oznacza w praktyce efektywny i łatwy sposób na wycofanie z rynku towarów podejrzanych o to, że są niebezpieczne dla konsumenta. Monitorowany jest cały łańcuch dystrybucji, przy aktywnym udziale wszystkich jego uczestników: od dostawców surowców do produkcji, po sprzedawców detalicznych wyrobów gotowych. System powinien stworzyć warunki, w których konsumenci będą w stanie zidentyfikować produkty, które mogą być niebezpieczne, a sprzedawcy i dystrybutorzy muszą być w stanie identyfikować klientów, którzy je nabyli. Oznacza to konieczność zastosowania jednolitego znakowania. Idealnym rozwiązaniem jest oznaczanie produktów przez producenta za pomocą numerów seryjnych tak, aby można było identyfikować każdy pojedynczy produkt. W takim przypadku nie jest konieczne przeprowadzenie działania korygującego wobec większej liczby produktów, a jedynie wobec faktycznie niebezpiecznych. Niestety taką metodę trudno zastosować w odniesieniu do artykułów spożywczych. Dla wyrobów mleczarskich wystarczające musi być identyfikowanie numeru partii, np. na podstawie powszechnie stosowanych kodów paskowych. Globalny system identyfikacji EAN. UCC poprzez dostęp do danych traktujących o historii produktu umożliwi jego śledzenie w łańcuchu dostaw. Odbywa się to za pomocą popularnych identyfikatorów numerycznych.

Strona 1 z 4