Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Joanna Górska, Forum Mleczarskie Handel 6/2011 (49)

Handel międzynarodowy:

Holandia – sieci stare jak świat

Holandia to niewielki kraj w Europie, który mimo skromnej wielkości i zaledwie 16,6 mln ludności ostatni kryzys wydaje się przechodzić jak z ... tulipanowego płatka. Według danych firmy Euromonitor, rynek detaliczny w Holandii już w 2010 r. pokazywał pierwsze sygnały ożywienia gospodarczego. W 2011 roku prognozy wskazują na kontynuowanie tego trendu. Kluczowymi elementami sprzyjającymi pozytywnym nastrojom są m.in. ponowny wzrost eksportu, spadające bezrobocie oraz pozytywne wrodzone Holendrom otwarte podejście do biznesu.

Kraj w pigułce

Holandia to kraj usytuowany w zachodniej części Europy, ze stolicą w Amsterdamie. Rząd Holandii oraz Parlament zlokalizowane są w Hadze. Holandia jest monarchią konstytucyjną, której głową państwa jest królowa Beatrix. Jest członkiem Unii Europejskiej, NATO oraz OECD. Z Belgią i Luksemburgiem tworzy Unię Ekonomiczną Benelux.

Holandia jest  krajem małym, ale niezmiernie bogatym w tradycje handlowe. Ta licząca blisko 16,6 mln społeczność stanowi zaledwie 0,2% światowej populacji, a odpowiada za 1,2% światowego PKB i obejmuje 3,6% światowego handlu. Holandia jest 16. co do wielkości gospodarką na świecie i zajmuje zaszczytne – 7. miejsce w świecie sektora finansowego. Jest 5. na świecie eksporterem wszelkiego rodzaju dóbr (w 2010 roku: 571,9 mld USD) i 7. importerem (2010: 516,7 mld USD). Holandia jest znanym producentem rolno-spożywczym, który odpowiada za około 10% krajowego PKB, a 20% tej produkcji stanowi eksport. Ciekawostką jest, że holenderskie rolnictwo jest tak wysoce zmechanizowane, że pracuje w nim zaledwie 2% ludności kraju.

Handel jest jedną z ważniejszych gałęzi gospodarki holenderskiej, od której w zasadzie kraj ten jest uzależniony. Największa wymiana handlowa kwitnie z krajami UE, ze szczególnym naciskiem na Niemcy i Belgię. Poza UE największym krajem, w którym można znaleźć produkty z sygnaturą „Made in Netherlands” są USA.

Powszechnie uważa się, że Holandia jest bardzo atrakcyjnym miejscem do zagranicznych inwestycji ze względu na propagowanie otwartej ekonomii, dobre warunki fiskalne obowiązujące w kraju, nowoczesną i efektywną infrastrukturę oraz dynamiczny i elastyczny sektor prywatny. Czynnikami sprzyjającymi rozwojowi są przede wszystkim otwartość na międzynarodowe inwestycje i przepływ wymiany handlowej, strategiczna pozycja terytorialna w Europie, bardzo dobrze wyedukowana, elastyczna i produktywna siła robocza, dobrze rozwinięte usługi socjalne oraz wysoka jakość życia. W Holandii obserwuje się niską inflację oraz stosunkowo niewielkie bezrobocie. Holandia postrzegana jest jako kluczowy kraj przeładunkowy na świecie.

Statystyka w liczbach

PKB (parytet siły nabywczej 2010): 1,7%; 2011 (prognoza) – 1,5%
PKB per capita: 41 691 USD (2010, est.)
Inflacja: 2,3% (estymowana 2011)
Bezrobocie: 4,4% (2011)
Populacja: 16,6 mln; prognoza do 2015 – 16,63 mln
Konsumpcja per capita: +3,7%; prognoza 2015: +17,1%
Sprzedaż detaliczna masowa: +6,0%; prognoza 2015: +29,1%

Źródło: za Global Finance


copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25