Handel: Działania sieci – przykład społecznej odpowiedzialności

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 5/2011 (48)

Społeczna odpowiedzialność biznesu (z ang. CSR – Corporate Social Responsibility) to wg Wikipedii koncepcja, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Na łamach Forum Mleczarskie Handel poruszaliśmy już kwestie związane z jakością, ekologią i popularną ostatnio, kontrolą emisji CO2, teraz chcemy bliżej przyjrzeć się zjawisku promocji zdrowia i lansowania trendów zdrowego odżywiania, na przykładzie działających w Polsce sieci handlowych.


Bycie odpowiedzialnym biznesowo, w rozumieniu CSR to poza działaniem w zgodzie z wymogami prawnymi i formalnymi narzuconymi dla danej grupy przedsiębiorców, także skupienie się na potrzebach pracowników, klientów i środowiska, w jakim firma działa. Zwykle przedsiębiorstwa budują wizerunek przyjaznego pracodawcy, rzetelnego kontrahenta i świadomego ekologicznie uczestnika rynku. W przypadku sieci handlowych, jako podmiotów zajmujących się obrotem żywnością, dochodzi do tego kwestia kreowania prozdrowotnych nawyków żywieniowych i promowania tzw. zdrowej żywności. Nawet jeśli założymy, że wszystkie tego typu działania prowadzone przez firmy to zwyczajne działania wizerunkowe mające na celu pozyskanie klientów, to i tak nie powinny być krytykowane. Niosą ze sobą przekaz społecznie użyteczny, oczywiście pod warunkiem że przekazywana wiedza żywieniowa jest rzetelna, a działania nie są pozorne i wykraczają poza sferę materiałów promocyjnych.

Wśród działających na polskim rynku sieci detalicznych, trudno znaleźć taką, która nie wspomina w swoich materiałach informacyjnych o jakości i zdrowiu, w odniesieniu do sprzedawanych artykułów spożywczych. Część firm skupia się na działaniach prozdrowotnych w ramach produktów oferowanych pod własną marką handlową, inne promują konkretne grupy asortymentowe, jak ryby lub owoce i warzywa.

Zdrowa inicjatywa Tesco

Sieć Tesco swój program określa hasłem „zdrowa inicjatywa”. Kieruje go do klientów, którzy z uwagi na tryb życia rzadko gotują w domu i nie zawsze znajdują czas na codzienne ćwiczenia. Niektórych nie stać także na codzienne zakupy świeżych owoców i warzyw, ale deklarują, że chcą żyć zdrowiej, wzbogacać swoją dietę i uprawiać więcej sportu. Tesco, w ramach „zdrowej inicjatywy”, wciąż szuka nowych możliwości, by ułatwić konsumentom prowadzenie zdrowszego trybu życia, niezależnie od ich dochodów lub poglądów. Swoją strategię w tym zakresie, Tesco opiera na trzech głównych celach, które uwzględnia w planach operacyjnych firmy:

  • dostarczanie zrozumiałych informacji o zawartości odżywczej produktów
  • zwiększanie dostępności zdrowych artykułów spożywczych
  • promocja zdrowego stylu życia.

W ramach dostarczania zrozumiałych informacji o wartości odżywczej produktów, sieć Tesco, jako partner inicjatywy Polskiej Federacji Producentów Żywności w zakresie edukacji konsumentów na temat oznaczeń GDA, wprowadziła system oznaczeń GDA na produktach marki własnej. Oznaczenia GDA (ang. Guideline Daily Amount) informują o tym, jakie ilości poszczególnych składników odżywczych są zawarte w produkcie, który spożywamy. Dodatkowo, ilości te są podane w procentach, które odnoszą się do wartości referencyjnych Wskazanego Dziennego Spożycia (GDA) poszczególnych składników. Referencyjne wartości Wskazanego Dziennego Spożycia (GDA) są to wartości ustalone na podstawie zaleceń żywieniowych dla wartości energetycznej (kcal) i podstawowych składników odżywczych: białka, węglowodanów ogółem, cukrów, tłuszczu ogółem, nasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika oraz sodu (równoważnika soli). Dzięki oznaczeniom GDA szybko i łatwo można zapoznać się z zawartością tych składników. Oznaczenia GDA znajdują się na opakowaniach wszystkich produktów marki własnej sieci Tesco. W ramach zwiększania dostępności zdrowych artykułów spożywczych sieć kieruje się zasadą obniżania cen. Tesco, pod hasłem „50 warzyw i owoców w niskich cenach na okrągło” wprowadziła stałą obniżkę cen na 50 rodzajów najczęściej kupowanych przez klientów warzyw i owoców, w tym m.in. pomarańcze, banany, winogrona, jabłka, a także pomidory i marchew.

Strona 1 z 2