Litwa-Estonia-Łotwa: Bałtyckie tygrysy liżą rany

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Biznes 2/2011

Niewielki rozmiar krajów bałtyckich przekłada się na zupełnie inną, mniejszą skalą działania mleczarni. Przeszły one jednak podobną historię jak polskie podmioty działając najpierw w strukturach scentralizowanych, które następnie dzielono w chwili urynkowienia gospodarki. Dziś wszystkim w regionie jest za ciasno na lokalnych rynkach, a ambicje tamtejszych mleczarzy muszą ścierać się z rzeczywistymi problemami gospodarczymi krajów, do niedawna uznawanych za „bałtyckie tygrysy”.

Litwa: kraj z potencjałem

Litwa w liczbach:

Populacja: 3,3 mln
Konsumpcja:
  Mleko: 30,3 l per capita
  Sery: 14,5 kg per capita
  Masło: 2,2 kg per capita

Największym rynkiem oraz producentem mleka w regionie nadbałtyckim wschodnim jest Litwa (źródło: export.by). W kraju, w którym przemysł mleczarski był skoncentrowany na produkcji masła, dziś odnotowuje się rozwój wielu kategorii produktowych. Roczny skup mleka oscyluje wokół poziomu 1,9 mln ton rocznie, które dostarcza 200 tys. rolników, od 357 tys. zwierząt, a 50-60% produktów pochodzących z przetworzenia wędruje na eksport. Dla porównania w Estonii wytwarza się 750-900 tys. ton produktów mleczarskich, podczas gdy na Łotwie około 1 mln ton wyrobów.





Na Litwie działa 25 przetwórców mleka, do największych z nich należą:

  • Pieno žvaigždės
  • Rokiškio saris
  • Žemaitijos pinas
  • Marijampolės Pieno Konservai.

Litewski biznes mleczarski eksportuje mleko, śmietanę, masło, jogurty, mleko w proszku oraz sery. Import produktów mleczarskich pochodzi wyłącznie z krajów UE. W przypadku mleka w proszku największymi dostawcami są: Łotwa, Estonia, Polska. Głównym dostawcą masła w ramach importu jest Polska. Sery twarde importowane pochodzą najczęściej z Polski, Łotwy, Estonii i Niemiec.

Według Euromonitor ostatnie lata odbiły się na kondycji litewskiego mleczarstwa, który odnotowywał spadki sprzedaży. Rok 2010 przyniósł wzrost sprzedaży w kategoriach tradycyjnych, tj. twarogi, twarożki, śmietana, ale kategorie produktów z wyższą wartością dodaną odnotowywały spadki. Przykładem mogą być chłodzone snacki dla dzieci, których sprzedaż spadła o 8%.

Strona 1 z 4