Kefiry i maślanki: Ostro w górę

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 3/2011

 

Napoje fermentowane to motor sprzedażowy nabiału w okresie maj-lipiec. Bezchmurne niebo, wysoka temperatura i chęć zrobienia czegoś dla siebie sprzyjają wybieraniu kefirów i maślanek jako napoju gaszącego pragnienie.

Zdrowo i tanio

Maślanki i kefiry to napoje fermentowane o wysokich walorach odżywczych. Produkty te hamują rozwój drobnoustrojów chorobotwórczych w przewodzie pokarmowym, a nawet mają zdolność obniżania poziomu cholesterolu we krwi. Wapń obecny w kefirze oraz zawartość witamin z grupy B i lecytyny (stymulatora układu nerwowego w procesach koncentracji, uczenia się, regeneracji komórek) w maślance są dopiero odkrywane przez konsumentów.

Wartość odżywcza kefirów i maślanek to pierwszy, ale nie ostatni ich walor. Są wytwarzane masowo i mają niską cenę. Mają pozytywny wizerunek wśród konsumentów i nie budzą żadnych kontrowersji w kontekście kaloryczności bądź konserwantów dodawanych tak często do napojów chłodzących. Wzrostowi zainteresowania kategorią sprzyja ewolucja opakowań: coraz większy wolumen produktów sprzedaje się w butelkach plastikowych i kartonikach, co gwarantuje bezpieczeństwo zamknięcia. Z tego względu rynek praktycznie przestał wykorzystywać folię, a dostawcy kubeczków plastikowych nie mogą czuć się bezpieczni.

Tradycja ma na imię Robico

Kefir Robico wytwarzany jest tradycyjną metodą termostatową za pomocą bakterii kefirowych. Dzięki tej metodzie, proces dojrzewania i fermentacji kefiru zachodzi osobno w każdej zamkniętej butelce produktu.


Kubek cofa się przed butelką

Unowocześnianie kategorii kefirów jest mniej spektakularne i mniej zauważalne niż w przypadku innych napojów fermentowanych. Jest to wynikiem dużego rozdrobnienia produkcji i zdywersyfikowania oferty w kierunku różnych opakowań: kubków plastikowych, kartoników, butelek kartonowych i plastikowych. Takie zróżnicowanie może być na rękę klientom, ale zwiększa koszty producentów. Co więcej, jest to także wyraz niezdecydowania decydentów w mleczarniach, zasłaniających się wrażliwością cenową konsumentów. Faktem pozostaje, że poziom sprzedaży kefirów w kubeczkach waha się (około 64%) i nieustannie spada wraz z zasilaniem grupy docelowej kefirów przez ludzi młodych ceniących wygodę. Ci ostatni wybierają najczęściej butelki plastikowe (ok. 25% sprzedaży), gdy tymczasem kartoniki to około 10% wolumenu.

Strona 1 z 6