Opakowania część 2: Folia ma się dobrze

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Biznes 2/2011

W segmencie nabiałowym trwa wypieranie folii i polistyrenu przez karton i tworzywa sztuczne typu PET. Ofiarą kartoników i PET padła folia stosowana do pakowania mleka oraz fermentowanych napojów mlecznych. Ale w obszarze masła, twarogów wciąż trwa walka o wart miliony złotych rynek.

Nie przeminęło z wiatrem

Dawny potentat rynkowy – folia stosowana do pakowania mleka i napojów fermentowanych cierpi na brak docenienia przez marketingowców i decydentów. Choć nadal można nabyć mleko, maślankę w folii, to zasięg dystrybucji tych produktów jest raczej lokalny. Praktycznie żadna duża firma w Polsce nie ryzykuje negatywnego (mającego korzenie w postrzeganiu dawnej folii z lat PRL) wizerunku wśród klientów. Decydentów w mleczarniach, którzy słyszą hasło „folia” wciąż przechodzą ciarki na wspomnienie dawnych czasów. Ale tamta folia jest już wspomnieniem, a wspomnienie dawnej folii pachnie stereotypem.

Dziś opakowania foliowe stosują firmy mniejsze, które starają się utrzymać pozycję lidera cenowego w lokalnej społeczności. Do takich firm zalicza się mleczarnię Opole Lubelskie (OSM), która zakupiła linię do pakowania firmy Elecster/Finnpack, reprezentowaną przez Lakto-Serwis oraz Bieluch (SM) i Kalisz (OSM).

Jako że folia folii nierówna, najnowsze osiągnięcia inżynierów pokazują, że takie opakowanie pozostaje stabilne i jest stosunkowo trwałe w kontekście możliwych mechanicznych bodźców. Jednocześnie jest to opakowanie aseptyczne i najtańszy z możliwych sposób pakowania; kosztuje poniżej 10 groszy. Co więcej najnowsze folie mogą mieć charakter barierowy i utrzymywać świeżość mleka przez dłuższy czas. Takie produkty oferuje Ecolean. Sama firma określa swe opakowania jako proekologiczne, poprzez oszczędzanie deficytowych zasobów naturalnych oraz to, że w 40% opakowania te wykonane są z węglanu wapnia. Firma oferuje dzbanki do mleka z folii nowej generacji, które pozostają stabilne podczas ustawienia na półce oraz oferują estetyczne rozwiązania materiałowe i graficzne.

Mleko w folii, mimo prognoz o jego rychłej śmierci wciąż funkcjonuje w obszarze małych miast i miasteczek oraz wsi. Pomimo nowych, nieznanych w chwili wejścia na polski rynek kartonów, zmorą folii jest kompletny brak pozytywnego PR i rozreklamowania jej walorów. Bez zmiany wizerunku producenci zarówno folii jak i mleka mogą jedynie z rozmarzeniem patrzeć np. na kraje 0bałtyckie, gdzie folia stanowi ważny rodzaj opakowania. Można jedynie dziwić się dlaczego producenci folii odłożyli ad acta szanse utrzymania poważniejszej pozycji na polskim rynku.

Zalety poszczególnych typów folii

Folia PA (poliamidowa) cechuje się wysoką wytrzymałością mechaniczną, połyskiem, niską przenikalnością gazów i aromatów oraz podatnością do metalizacji.

Folia PET oferuje doskonałą wytrzymałość mechaniczną i niską przenikalność gazu.

Folia PE to wodoodporność, niska przenikalność pary wodnej, doskonała zgrzewalność i dobra mrozoodporność.

Laminacja oferuje łączenie zalet kilku rodzajów folii, możliwość zniwelowania wad różnych folii, poprawę barierowości i właściwości mechanicznych.

Warstwa EVOH oferuje zachowanie barierowości w miejscach zgięcia opakowania, cechuje się najniższą przenikalnością tlenu, choć nie ma dobrych parametrów w stosunku do przepuszczalności pary wodnej.



Strona 1 z 2