Sery śródziemnomorskie: Bałkany w polskim markecie

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2011

W Polsce rośnie obecnie zainteresowanie produktami mleczarskimi z południa Europy. W FMH 2/11 zaprezentowaliśmy napoje mleczne pochodzące z Grecji oraz Bałkanów. Tym razem pora na sery.

Obszar od Italii, poprzez Grecję, Turcję, Bliski Wschód po Iran, był w okresie 2-3 tys. lat p.n.e. miejscem narodzin nie tylko największych cywilizacji. Burzliwy rozwój polityczny i gospodarczy przyniósł również rozwój tamtejszej kuchni w tym wielu produktów mleczarskich, które znamy dziś. Nieprzyjazne warunki klimatyczne (wysoka temperatura) i geograficzne (liczne góry i pozbawione wody pustkowia) umożliwiały hodowlę tylko zwierząt odpornych na takie warunki (kozy i owce). Z mleka tych zwierząt zaczęto wyrabiać sery i napoje fermentowane. Skąpa ilość traw i ziół nadawała jednak specyficzny – dla każdego regionu – smak wyrobów wytwarzanych w prymitywnych warunkach. W basenie Morza Śródziemnego, Egejskiego, Adriatyckiego pojawiły się sery, z których niektóre znamy do dziś.

Jest co fetować: 79 mln zł obrotów

Oryginalna feta jest białym serem solankowym wytwarzanym wyłącznie w Grecji z pasteryzowanego mleka owczego lub połączenia mleka owczego i koziego. Jest ona twarogowym serem o bardzo kruchej konsystencji, niewytwarzającym skórki. Ma wysoką zawartość tłuszczu (45-60% w s.m.). Kąpiel w solance w zależności od potrzeb i przeznaczenia może trwać od tygodnia do nawet kilku miesięcy. Liczne odpowiedniki wytwarzane poza tym krajem mogą nosić wyłącznie określenie „ser typu feta”, co gwarantują Grekom regulacje prawne UE.

Feta i sery typu feta są najpopularniejszymi serami czerpiącymi z tradycji śródziemnomorskiej. Wykorzystuje się je do sałatek warzywnych i owocowych, do wypieków, ciast i do wielu innych potraw.

Jeszcze w okresie X 2003-IX 2004 wolumen sprzedaży fety i serów typu feta wyniósł w Polsce 2890 ton (2,7% rynku serów białych), by w okresie XII 2009-XI 2010 wynieść 5570 ton (3,5%, źródło: Nielsen). Udział wolumenowy był bardziej okazały i wyniósł odpowiednio 3,6% oraz 4,8%. Warto tu zauważyć, że kategoria swoje apogeum i znaczenie w rynku twarogów osiągnęła w 2008 roku, kiedy udział ilościowo przekroczył 4%, a wartościowo 5%. Było to jednak apogeum obserwowane tylko w strukturze. Obecnie, mimo że udział kategorii w grupie serów białych zmalał, to równocześnie wzrósł tonaż oraz wartość obrotu. Inne twarogi, zyskiwały jednak więcej w cytowanym okresie.

Najbardziej zyskownymi markami okazały się Favita mleczarni Mlekovita (GK) oraz Apetina firmy Arla Foods. Marką, która zdominowała rynek jest jednak – z racji ceny produktów – Favita. Obie firmy prześcigają się w oferowaniu korzyści dla klienta. Pierwszą z nich jest cena, drugą opakowanie. Favita wykorzystuje kartonik, Apetina zaś koszyczek z serem zawieszony w pojemniczku z solanką.

Mlekovita (GK) oferuje:

  • Favitę (12%) 270 g
  • Favitę (16%) 270 g
  • Favitę (18%) 270 g
  • Favitę (12% tł.) 200 g.
Dostępny jest także wariant Favita kostkowana z ziołami w oleju.
Strona 1 z 5