100 wydanie Forum Mleczarskie Handel
Aktualności kraj Aktualności świat Komunikaty prasowe
Raporty Wywiady Galerie
więcej...
Kampanie Firmy Produkty
Podręcznik serowy ABC Nabiału Kontakt

Joanna Górska mgr inż. Żywienia Człowieka, Absolwentka MBA, wieloletni praktyk z zakresu marketingu, Forum Mleczarskie Handel 3/2011

Handel międzynarodowy: Handel po słowacku

Rynek handlowy na Słowacji charakteryzuje się dużym nasyceniem placówkami handlowymi i ostrą konkurencją, zbliżoną do tego, co obserwuje się w sąsiednich Czechach.

Według doniesień firmy Euromonitor wydarzeniem kluczowym dla zrozumienia sytuacji handlu detalicznego na Słowacji jest załamanie rynku, jakie nastąpiło w 2009 roku. Raport Top 10 Retail Slovakia agencji Terno z 2010 roku wskazuje, że pierwsza „10” odnotowała wówczas spadek obrotów o 11,9%.

Kryzys nastąpił po okresie prosperity z lat 2006-2007. Obroty detalistów wyniosły wtedy 425,27 mld koron (2006) i 453,18 mld koron (2007). Wzrost sprzedaży żywności, alkoholu i papierosów wyniósł 7,6% (2006) i 5,6% (2007).

Po koszmarnym 2009 roku rok 2010 przyniósł kosmetyczne zmiany (wzrost o 5 mln euro) w poziomie sprzedaży detalicznej. Po roku względnego spokoju uczestnicy rynku oczekują delikatnego odreagowania w 2011 roku.

W kraju liczącym 5 mln, który 1 stycznia 2009 roku posiada euro, ekonomiści zdają sobie sprawę, że popyt konsumencki pozostaje słaby i wrażliwy na negatywne sygnały. Przy poziomie bezrobocia między 14-15% trudno poprawiać wyniki. Z uwagi na uwarunkowania ekonomiczne handlowcy przyciągają uwagę konsumentów programami lojalnościowymi, niskimi cenami i częstymi promocjami. Na najbliższe lata analitycy Euromonitor przewidują stopniowe odbudowywanie popytu. Efektem tego powinien coroczny wzrost w wysokości około 1% rocznie.

Ivan Lužica, Consulting Director w Deloitte Slovakia mówi wprost: Słowaccy detaliści odczuwają słabszą siłę nabywczą Słowaków. W zestawieniu z rosnącymi kosztami będą mniej rentowni niż sieci w sąsiednich krajach o dojrzalszej gospodarce (źródło: Mintel Global Market Navigator).

Od 2000 roku handel detaliczny na Słowacji przechodził etapy konsolidacji. W efekcie obserwuje się trzy główne grupy detalistów: spółdzielnię prowadzące sieci sklepów (COOP Jednota), krajowych operatorów koncentrujących swą aktywność na małych sklepach i kioskach oraz graczy międzynarodowych (Tesco, Metro Group, Rewe, Schwarz Group). Z chwilą wejścia kraju do UE, Słowacja stała się areną szybko rosnącej aktywności międzynarodowych operatorów handlowych. Nastąpiło zwarcie z broniącymi swej pozycji placówkami spółdzielczymi oraz prywatnymi niesieciowymi. Bronia w tej walce stały się nie tylko niższe ceny, ale i liczne, szybko powstające centra handlowe.

Wskutek ostrej konkurencji, krajowe spółdzielnie (Jednota) scentralizowały znaczną część swoich aktywności i weszły w związek z COOP (obecnie COOP Jednota Slovensko), co czyni je największym tworem detalicznym na Słowacji (źródło: Dagmar Lesakova, University of Economics in Bratislava za Mintel 2008).

Drugim największym operatorem jest Tesco, które średnio otwiera 6 marketów rocznie. Na dalszych miejscach plasują się: Billa (Rewe), Kaufland (Grupa Schwarz) (źródło: PMR Publications za Terno). Największym miastem Słowacji jest Bratysława posiadająca „zaledwie” cztery centra handlowe. Ich ilość obrazuje wielkość rynku i wiele mówi o jego ograniczonym potencjale. W efekcie najostrzejsza konkurencja między detalistami widoczna jest w orientacji na klienta, licznych promocjach, wydłużaniu godzin otwarcia placówek, budowaniu lojalności konsumentów, czego efektem jest zwiększanie odsetka osób, dla których wybrane placówki stają się punktami „one-stop-shopping”. Trwa również rozbudowa parku logistycznego, co jest zgodne z trendem w tej części Europy (źródło: Dagmar Lesakova).

copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2020
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25

Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij