100 wydanie Forum Mleczarskie Handel

Zagranica myśli i tworzy

Kraje Europy Zachodniej, Ameryki Północnej i Azji coraz mocniej doświadczają zmian demograficznych. Według specjalistów z firmy Tetra Pak w 2050 roku ponad 1/3 polskiego społeczeństwa będą stanowiły osoby w wieku powyżej 60 lat. Takie zmiany będą wymuszać na marketingowcach i prezesach mleczarni już nie tylko kreację i akceptację koncepcji produktów dla dzieci lub ludzi młodych, ale także (a może zwłaszcza?) dla seniorów. Równoległym zjawiskiem powinna być stopniowa poprawa ich sytuacji materialnej. Spróbujmy zatem przyjrzeć się co światowe koncerny i małe mleczarnie proponują swoim klientom w bardziej zaawansowanym wieku. Fonterra, jedno z największych przedsiębiorstw mleczarskich świata, wprowadziło na rynek Malezji mleko UHT Anlene Gold. Jest to mleko wzbogacone w wapń i wit. D3. Producent kieruje swój produkt do grupy kobiet, które przekroczyły 50. rok życia.

Soja Mimosa portugalskiej mleczarni Lactogal to mleko UHT wzbogacone w izoflawony sojowe i wapń; dedykowane kobietom, które odczuwają pierwsze symptomy menopauzy, tj. uderzenia gorąca. Wapń dodany do mleka Soja Mimosa ma za zadanie zwiększać gęstość kości. Konsumenci mleka z izoflawonami sojowymi to grupa kobiet świadomych znaczenia zdrowotnego i żywności funkcjonalnej w niwelowaniu dolegliwości, jakie niesie wiek. Aktywność mleczarni Lactogal w zakresie zastosowania substancji z soi w oczywisty sposób korzysta z popularności napojów sojowych zalecanych przez lekarzy osobom w wieku 50+. Uwadze obserwatorów światowego rynku mleczarskiego nie powinno ujść przejęcie przez 6. firmę mleczarska świata marki Alpro oferującej napoje alternatywne zbliżone do mleka oraz desery sojowe. Takie wzbogacenie portfolio to sygnał o rosnącej popularności produktów sojowych, zwłaszcza w grupie seniorskiej. Osoby takie uzyskują produkty z fitoestrogenami, niskocholesterolowe, często 0%, co ma w sobie realny potencjał rynkowy.

Wróć my jednak na Półwysep Iberyjski. Mleczarnia Central Lechera Asturiana zaproponowała Natur Calcio Plenitud, mleko 0% wzbogacone wapniem i fosforem oraz wit. A, D i E, które dedykuje kobietom w wieku przekwitania. Warto tutaj wspomnieć, że mleczarnia ta proponuje pod swoją markę desery i napoje sojowe zbliżone do mleka marki Alpro.

Ameryka Południowa posiada własne, ciekawe produkty mało znane europejskim producentom. Mastellone Hnos, argentyńska mleczarnia swego czasu w orbicie zainteresowania koncernu Danone, wypuściła na rynek SereCol, mleko w kartonie wzbogacone w wapń oraz fitosterole i kwasy Omega 3. Produkt kieruje do grupy seniorów w wieku 50+. W fitosterole (0,3%) wzbogaca swoje mleko marki Z bregov mleczarnia chorwacka Prehrambena Industrija Vindija. Również Szwecja posiada na swoim rynku podobne propozycje: w segmencie napojów fermentowanych mleczarnia Milko wypuściła na rynek produkt z trzema szczepami probiotycznymi; dostępny jest w kartonikach 1 l.

Problem oferty dla osób starszych dostrzegł hiszpański rząd, który poprzez współpracę z 25 ośrodkami akademickimi, 4 dostawcami dodatków oraz 7 firmami spożywczymi realizuje projekt Senifood wart 26 mln euro. Projekt dotyczy żywności funkcjonalnej dla osób starszych. Projekt ma uwzględniać takie problem osób starszych, jak: problemy metaboliczne, obniżona gęstość kości, osłabienie mięśni, problemy z układem pokarmowym, wygląd skóry, degeneracja neuronów. Wezmą w nim udział cztery firmy dostarczające dodatki do żywności Biopolis, Bioiberica, Naturex, Nutrafur i siedem firm spożywczych, w tym: mleczarnia Central Lechera Asturiana oraz firmy Campofrio, Tutti Pasta, Mugala Innova, Laboratories Ordesa, Bodega Mataaomera oraz Custom Drinks. Alvin Ibarra, manager program rozwoju strategicznego w firmie Naturex podkreśla: „Nie ma tu zbyt wielu produktów dla osób starszych, a więc mamy do czynienia z rzeczywistą potrzebą”.

Pionierską inicjatywą wykazała się w Polsce firma Danone, której Activia w nowym wydaniu dedykowana jest paniom po 50. roku życia. Innym produktem Danone w Polsce jest Actimel 50+ zawierający dodatek magnezu. Danone reklamuje go z hasłem „Poczuj siłę wieku”; dostępny jest o smaku klasycznym i truskawkowym.

copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o. © 2008-2020
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel.: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25

Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij