Produkty dla seniorów: Duży rynek, nieznani klienci

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2011 (45)
mgr inż. Żywienia Człowieka, Absolwentka MBA, wieloletni praktyk z zakresu marketingu,

Segment seniorów to rynek nieustannie rosnący, ale praktycznie zapomniany przez producentów dóbr spożywczych w Polsce. To błąd producentów, którzy albo wytwarzają wyroby uniwersalne dla wszystkich, albo segmentują rynek tylko pod kątem ludzi młodych.

Niemal wszystkie firmy spożywcze w Polsce – z ich działami marketingu oraz agencjami reklamowymi i PR – koncentrują się na kliencie młodym, zasobnym, do którego można użyć całego instrumentarium warsztatowego i mediów w postaci prasy, TV, ale również Internetu, w tym Facebooka i Twittera. Dość łatwo jest opracować aktywności kierowane do młodego klienta, gdyż większość osób w marketingu, agencjach reklamowych w sposób instynktowny rozumie takie grupy docelowe. Schody zaczynają się, kiedy trzeba dotrzeć do grupy 50+ albo 60+. Te grupy pozostają w Polsce praktycznie nie zagospodarowane, niewiele bowiem młodych osób znać i rzeczywiście rozumie potrzeby tej grupy docelowej. Produkty dla seniorów? Są, ale inhalatory, poduszki elektryczne, okulary, szkła powiększające, chodziki, kule i laski. Ze świecą szukać produktów spożywczych kierowanych do emerytów.

Specyfika polskich emerytów

Im więcej czasu upływa od transformacji systemowej tym bardziej zróżnicowana jest grupa seniorska. Seniorami stają się osoby, które pracowały zawodowo po 1989 roku, miały kontakt z nowymi technologiami, wyjeżdżały za granicę i poznały sposoby funkcjonowania przedsiębiorstw prywatnych. Na specyfikę polskiego emeryta wpływa także mieszkanie z dziećmi i wnukami pod jednym dachem. Kluczowe znaczenie ma poziom dochodów lub emerytury, poziom wykształcenia, miejsce zamieszkania.

Osoby najstarsze (75+), które większość swego życia przepracowały w systemie go-spodarki planowanej i dla których uboga oferta była codziennością, mogą czuć się wciąż wyobcowane w dynamicznie zmieniającym się dzisiejszym świecie. W tej grupie częściej obserwuje się mniejsze zorientowanie w niuansach oferty rynkowej zarówno produktów spożywczych jak i przemysłowych (elektronika).To głównie one sięgają po sprzęt z dużymi przyciskami i dużymi wyświetlaczami. Trudniej jest im zrozumieć niuanse sprzętowe, ale doskonale mogą sobie radzić z ich obsługą. Bardzo trudno jest im jednak znaleźć wspólny język z młodymi ludźmi, którzy porozumiewają się w niezrozumiały dla nich sposób. Takie osoby chętniej sięgają po wyroby nabiałowe tradycyjne, znane sobie i wypróbowane. Dotyczy to zwłaszcza: białych serów twarogowych, serów żółtych typu holenderskiego. Chętnie kupują naturalne napoje fermentowane, które traktują jako zdrowe uzupełnienie swojej diety. Im młodszy emeryt, tym jego doświadczenia z wolnym rynkiem i jego możliwościami są coraz bogatsze, a umysł bardziej otwarty na nowości. Także możliwości finansowe są bardziej rozbudowane. Seniorzy 60+ to już osoby, które nie wahają się kupić najnowszego modelu TV typu LED, coraz częściej mają komputer i dostęp do Internetu. Nikogo nie dziwi emeryt rozmawiający przez komunikator Skype z polskim kolegą w Chicago. Nikogo nie dziwi też emeryt bawiący się robieniem zdjęć ukochanym wnukom przy pomocy aparatu cyfrowego. Ta grupa jest najbardziej obiecującym targetem dla producentów, gdyż osoby te uczestniczyły aktywnie w korzystaniu z wielu udogodnień i są otwarte na korzystanie z nowości.

Produkt spożywczy dla seniorów powinien w prosty sposób komunikować korzyści z zakupu, operować zestawem informacji na opakowaniu tak, aby klient mógł się z nimi łatwo zapoznać. Produkty te powinny być także oferowane w mniejszych opakowaniach, co jest bardziej adekwatne do mniejszych potrzeb żywieniowych ludzi starszych. Łatwiej będzie seniorowi przekonać się do zakupu, jeśli instynktowna kolorystyka będą pomagały podjąć mu trafną decyzję.



Strona 1 z 4