Opakowania: Podbić sprzedaż część 1

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Biznes 1/2011 (10)

Im większa świadomość konsumentów, tym nowsze potrzeby, których spełnienie muszą zapewniać producenci. Opakowanie nie może pozostawać w tyle. Wiedzą o tym producenci i starają się wychodzić im naprzeciw.

Bajer czy nie, im społeczeństwo zamożniejsze, tym chętniej sięga po bardziej zaawansowane technologicznie produkty oraz wyroby wytworzone według naturalnych metod produkcji. Te dwa silne nurty zaczynają coraz silniej odciskać swe piętno na kolejnych, także mleczarskich kategoriach na całym świecie. Skala tego jest oczywiście różna w zależności od społeczeństwa i jego możliwości nabywczych. I choć wszyscy argumentują, że uzyskują produkty metodami tradycyjnymi, nie zawsze masowe metody produkcji pozwalają ocalić dawny smak i inne parametry sensoryczne.

Zdaniem przedstawicieli firmy SIG Combibloc polski rynek zmierza w kierunku uproszczenia opakowań, umocnienia pozycji marek własnych oraz bardziej wysublimowanych kartoników. W przypadku private label obserwuje się rosnącą złożoność doboru opakowania. Podczas procesu trójstronnych ustaleń: mleczarnia-sieć-dostawca opakowań analizuje się kilkanaście modeli nakrętek i przynajmniej 5-6 kolorów kartonika.

W kategoriach globalnych obserwuje się wzrost znaczenia segmentu konsumentów zainteresowanych zdrowiem, sprawiedliwością społeczną w odniesieniu do procesu wytworzenia dóbr FMCG. Trend ten powszechnie nazywany jest LOHAS (z angielskiego Lifestyle of Health and Sustainability). Tetra Pak wskazuje, że segment osób kierujących się przy zakupach tymi czynnikami to około 25% ludności USA, Europy Zachodniej Azji Płd-Wsch, Japonii i Tajwanu. W krajach rozwijających, takich jak Polska, wartości właściwe dla trendu LOHAS zyskują coraz większe znaczenie. Osoby z tej grupy deklarują chęć płacenia więcej za produkty zdrowe, wytworzone w sposób etyczny i przyjazny dla środowiska naturalnego. Przekłada się to na popyt na produkty funkcjonalne wytworzone na bazie naturalnych surowców bez sztucznych dodatków, w poszanowaniu pracowników i surowców służących do wytworzenia opakowań. „Przyjazne dla środowiska opakowania kartonowe do płynnej żywności oferowane między innymi przez Elopak doskonale pasują do potrzeb tego typu konsumentów, bo właśnie troska o środowisko jest jednym z silnych motywów zakupowych tej grupy konsumentów” dodaje Piotr Leowski z Elopak.

Aktualne kierunki rozwoju produktów i opakowań muszą uwzględniać następujące trendy:

  • Health&wellness (dostarczanie produktów zdrowych, oferujących zadowolenie i przyjemność ze spożycia)
  • Ochrona zdrowia związana z przywiązaniem i dbałością o swój wygląd
  • Wygoda (oszczędzanie czasu)
  • Mobilność konsumentów
  • Wzrost liczby gospodarstw 1-osobowych
  • Prostota: więcej wartości odżywczych produktu osiąganych przy użyciu naturalnych wyciągów, ekstraktów, a nie sztucznych i syntetycznie wytworzonych dodatków do żywności (aromatów, barwników, słodzików)
  • Przywiązanie do produktów w pełni naturalnych: tradycyjnych i bio
  • Starzenie się społeczeństw
  • Ochrona klimatu i środowiska
  • Wzrost znaczenia nowoczesnej techniki i chęci bycia z nią kojarzonych
  • Rosnąca indywidualizacja konsumentów, chęć sięgania po produkty adresowane do tych grup
  • Internet jako źródło wymiany opinii

Piotr Leowski

Członek Zarządu w Elopak

Firma Elopak w 2010 roku wprowadziła do oferty nowe opakowanie o nazwie Eco. Opakowanie to jest dostępne dla wszystkich obecnych i nowych klientów. Eco, dzięki zastosowaniu specjalnej technologii produkcji oraz lżejszej zakrętki typu light jest opakowaniem jeszcze bardziej przyjaznym środowisku niż standardowe kartoniki. Dzięki nowym kształtom opakowanie doskonale wyróżnia się na półkach sklepowych. Nowe kształty opakowania mają również istotny wpływ na ergonomię i użytkowanie. Dużym atutem tego opakowania jest możliwość wykorzystywania go na obecnie pracujących liniach nalewających Elopaku. Wymagana jest jedynie nieznaczna modernizacja linii.

Nowością na polskim rynku są opakowania wykonane z tzw. materiału Duplex, który zapobiega powstawaniu w mleku charakterystycznego posmaku produktu wystawionego na działanie światła. Jest to o tyle ciekawe rozwiązanie, ponieważ w opakowaniu nie zastosowano dodatkowej bariery EVOH lub aluminiowej. Takie opakowania doskonale nadają się do płynnych produktów świeżych o przedłużonej trwałości, np. do mleka ESL.

Na polskim rynku dość szybko nastąpiła transformacja z opakowań bez zakrętek na opakowania z zakrętkami. Obecnie Elopak proponuje różnego typu zakrętki, w tym typu light, które dzięki zastosowaniu mniejszej ilości surowca pozwalają na oszczędności w porównaniu do standardowych zakrętek i są jednocześnie bardzie przyjazne dla środowiska.

Niemal we wszystkich krajach europejskich coraz częściej poruszanym tematem zarówno przez legislatorów jaki i przez partnerów handlowych jest ochrona środowiska i zrównoważony rozwój. Np. Tesco w Anglii jako pierwsza sieć wprowadziła na opakowaniach obowiązkowe oznaczenie Carbon Footprint, czyli informację o ilości wytwarzanych gazów cieplarnianych w czasie produkcji i dystrybucji oferowanych przez sieć podstawowych produktów. Opakowanie kartonowe do płynnej żywności to opakowania produkowane przede wszystkim z surowca odnawialnego. Ponadto są to opakowania efektywne w logistyce, co w połączeniu z przyjazną dla środowiska produkcją oraz możliwością recyclingu stanowi o dużych walorach ekologicznych.

Inną ciekawą informacją jest to, że w Holandii na producentów m.in. żywności zostało nałożone dodatkowe opodatkowanie za opakowania. Jego wysokość uzależniona jest od ilości CO2 wytwarzanego w łańcuchu wartości opakowania, czyli w czasie jego produkcji i dystrybucji. Wykonane na rynku holenderskim obliczenia wskazały dobrą pozycję kartoników do płynnej żywności, jako opakowań przyjaznych środowisku, co bezpośrednio wiąże się z niższymi obciążeniami dla producentów używających tego typu opakowań. Kartoniki również w Polsce rozpoznawalne są jako ekologiczne, podlegają zbiórce selektywnej i recyclingowi. Odpowiada za to program Rekarton, który współpracuje w tym zakresie z różnymi papierniami na terenie całego kraju.

Strona 1 z 5