Łańcuch dostaw: Jak handel może dbać o klimat

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 1/2011 (44)

Redukcja emisji gazów cieplarnianych powstających wskutek działalności człowieka to problem, któremu musimy poświęcić część swojej uwagi, aby kolejne pokolenia nie stanęły oko w oko z zagrożeniami, jakie zgotuje nam przyroda. Konieczne jest podejmowanie działań naprawczych, choćby na niewielką skalę, wpływając na własną emisję gazów i zachęcając dostawców towarów i usług, współpracowników i klientów do podobnego postępowania.

W jednym z artykułów, opublikowanym na łamach naszego magazynu w ubiegłym roku, analizując wpływ różnych gałęzi gospodarki na emisję CO2 doszliśmy do wniosku, że wpływ produkcji żywności, jej pakowania i transportu na globalne ocieplenie jest marginalny. Podobnie niewielki globalnie wpływ mają sklepy. Pałeczka jest raczej po stronie energetyki i po części rozwiązań legislacyjnych, takich jak system handlu emisjami działający w Europie, który wydaje się być przykładem odpowiedzialnego podejścia Unii Europejskiej do jej udziału w emisji gazów cieplarnianych. Mimo to warto dbać o środowisko i zwracać na to uwagę otoczenia. To jak mało obciążająca dla środowiska jest Państwa działalność i jak wiele Państwo robią, aby to obciążenie dodatkowo zmniejszyć kształtuje wizerunek Państwa firmy i daje dobry przykład wypełniania misji społecznej odpowiedzialności biznesu.

Zużycie prądu

Podstawowym źródłem emisji CO2 jest wytwarzanie energii elektrycznej podczas procesu spalania węgla lub ropy naftowej. Zatem w pewnym uproszczeniu można założyć, że działania zmierzające do ograniczenia zużycia energii w konsekwencji doprowadzą do ograniczeń w jej produkcji lub skłonią producentów energii do wykorzystania innych – może mniej efektywnych, ale bardziej ekologicznych – źródeł jej pozyskiwania. Wprowadzanie nawyków ograniczenia zużycia prądu elektrycznego w sklepach należących do Państwa sieci, może być pierwszym krokiem do zmiany przyzwyczajeń zarówno pracowników jak i klientów i partnerów. W ostatnich miesiącach, kiedy cena ropy naftowej stale wzrasta, oszczędność prądu pozwala poprzez działania ekologiczne wprowadzić oszczędności finansowe. Oszczędności tego typu niektóre firmy wprowadziły już kilka lat temu. W 2007 roku Carrefour podjął zobowiązanie ograniczenia do roku 2015 zużycia prądu elektrycznego (w Grupie) o 20% w stosunku do zużycia z roku 2004, co, jak twierdzą, jest planem bardziej ambitnym niż założenia Komisji Europejskiej. Chcąc zrealizować tak ambitne plany Carrefour musiał w pierwszej kolejności określić swoje aktualne zużycie energii, a następnie wprowadzić działania kontrolne. W tym celu wdrożono program GTC (Gestion Technique Centralisée – Scentralizowane Zarządzenie Techniczne), który pozwala na pomiar na odległość oraz na zdalną kontrolę sprzętu.



Strona 1 z 2