AMA: Wysoki potencjał rynku

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 3/2012 (52)



Wywiad ze Stephanem Mikinovicem,
CEO w AMA


Proszę opowiedzieć polskim Czytelnikom o tym, czym jest AMA i jakie podejmuje aktywności w celu wspierania sprzedaży austriackich produktów mleczarskich w regionie środkowoeuropejskim oraz w Polsce.

Zadaniem AMA (Agrarmarkt Austria), czyli Austriackiej Agencji Rynku Rolnego jest realizacja unijnych dopłat wyrównawczych. AMA-Marketing GmbH – Austriacka Agencja Rynku Rolnego, Wydział ds. Marketingu jest spółką zależną, odpowiedzialną za promowanie i zwiększanie zbytu produktów rolnych i leśnych oraz za poprawę jakości artykułów żywnościowych. W ramach specjalnych programów zapewniania jakości zgodnie z rygorystycznymi kryteriami przyznawane są znaki jakości AMA oraz plakietki ekologiczne AMA. Stosowanie tych kryteriów kontrolowane jest podczas produkcji i przetwarzania produktów.

Fundamenty eksportu produktów rolnych położono wiele lat temu. Na długo przed przystąpieniem Austrii, a następnie Polski do Unii Europejskiej przecieraliśmy drogi, informując działy zakupów i hurtowników o szerokiej palecie austriackich artykułów żywnościowych. Dzisiaj obsługujemy te rynki na bieżąco, organizując specjalne oferty produktów austriackich dla handlu, prezentacje na międzynarodowych targach i utrzymując stałe kontakty z działami zakupu i dystrybucji.

Polscy kupcy otrzymują liczne oferty od dostawców produktów niemieckich, francuskich i włoskich. Dlaczego warto zwrócić uwagę na produkty z Austrii?

Unikalną cechą austriacką jest naturalna produkcja artykułów żywnościowych, co wyrażamy także w naszym eksportowym sloganie „Taste of Nature” (smak natury). Konsumenci niezwykle cenią długoletnią tradycję i bardzo delikatny sposób przetwarzania. Z dużym uznaniem spotyka się fakt, że producenci kierują się polityką wysokiej jakości i używają wybranych surowców, pochodzących z poszczególnych regionów. Dzięki produkcji w małych i średnich zakładach oraz niezbyt wielkiej liczbie wytwarzanych artykułów jesteśmy w stanie zaoferować wykwitną, niecodzienną i niezwykle ciekawą paletę produktów. Austria ma najwyższy udział producentów wyrobów ekologicznych w całej Europie. Na rynkach międzynarodowych oferta takich właśnie produktów cieszy się coraz większą popularnością wśród kupujących.

Jak Pan ocenia potencjał polskiego rynku dla austriackich produktów mleczarskich?

Potencjał polskiego rynku jest bardzo wysoki, dlatego też rynek ten jest dla nas bardzo ciekawy. Od roku 2003 eksport naszych produktów do Polski wzrósł pięciokrotnie! Liczymy na to, że ten trend się utrzyma. Z jednej strony obserwujemy coraz większy popyt polskich konsumentów, zaś z drugiej strony handel artykułami spożywczymi odnotowuje niezwykle silny wzrost. Nieograniczany ruch turystyczny oraz coraz intensywniejsze korzystanie z ofert turystyczno-kulinarnych powodują wzrost zainteresowania szeroką paletą produktów austriackich. W krajach Europy Środkowo-Wschodniej coraz lepiej przyjmują się również artykuły z produkcji ekologicznej.

Mięso to nasz najważniejszy produkt eksportowy. Wyroby mięsne, produkty mleczarskie i sery stoją również wysoko w kursie.

Z kim chcieliby Państwo nawiązać kontakt?

Poszukujemy w pierwszej linii kontaktów z importerami i ludźmi zatrudnionymi w dystrybucji. W listopadzie 2011 roku obok prezentacji i różnych imprez ponownie zaprosiliśmy importerów polskich do Wiednia z okazji imprezy „Austria jako ciekawy rynek”. Jest to impreza organizowana przez Izbę Gospodarczą we współpracy z austriackim ministerstwem rolnictwa i spółką AMA-Marketing. W ramach tej giełdy towarowej informowaliśmy o szerokiej ofercie austriackich produktów. Chcieliśmy pośredniczyć w nawiązywaniu kontaktów i służyć pomocą w dalszych działaniach zainteresowanych.

Które produkty mleczarskie z Austrii cieszą się największym zainteresowaniem w Polsce?

Największym segmentem są jogurty owocowe – stanowią one prawie dwie trzecie ogólnej wartości eksportu. Na drugim miejscu znajduje się serwatka – 17%, a na trzecim ser – to 10% wartości.

Jakie działania podejmują Państwo obecnie w celu zainteresowania kupców w Polsce produktami austriackimi? Jakie mają Państwo plany w tym zakresie na ten rok?

Niedawno mieliśmy w Warszawie prezentację naszych ekologicznych produktów, która cieszyła się dużym zainteresowaniem. 28 austriackich producentów przedstawiło szeroką gamę produktów – od boczku i kiełbas począwszy, poprzez sery i jogurty po przyprawy, sosy typu chutney, herbaty, słodycze i makarony, pokazując jak wielki jest potencjał sprzedaży także w zakresie produktów ekologicznych. Punktem kulminacyjnym prezentacji była degustacja serów z produkcji ekologicznej, której towarzyszyła degustacja austriackich win. Ponieważ impreza odniosła wielki sukces, zastanawiamy się nad kolejną edycją prezentacji produktów ekologicznych jesienią tego roku w Warszawie.

Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski

Zobacz także