Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Polskie zawiłości

Na półkach oznaczonych „probiotyki” królują tylko wyroby wybranych producentów. Pozostałe ustawiane są poza głównym segmentem probiotycznym wśród zwykłych jogurtów, co niewątpliwie niekorzystnie działa na ich wizerunek, jako produktów określonej kategorii. Na dobrze oznaczonej półce znajdziemy tylko produkty firm Danone i Zott. Dlaczego nie ma tam probiotyków firm Mlekpol (SM), Mlekovita (GK), Krasnystaw (OSM) czy Olma?

Zupełnie inne podejście do probiotyków reprezentują mieszkańcy Azji i Pacyfiku. W krajach tj. Japonia idea codziennego picia napojów probiotycznych rodzimej marki Yakult jest jak najbardziej normalna i stanowi część stylu życia. Można zatem przyjąć, że wszystko wymaga czasu i edukacji, a trend ten jest spodziewany także w Europie i Ameryce Północnej.

Nieodpartą zaletą, a tym samym przewagą żywności probiotycznej jest to, że rezultaty jej stosowania są bardzo szybko widoczne. Dodatkowo, bardzo dobry smak oraz atrakcyjne opakowania przyczyniają się do powtórnego zakupu.

Przykładem może być tu wspomniany rynek brytyjski, w którym mleczne probiotyki są reklamowane jako produkty wykazujące pozytywny wpływ na redukcję zgagi oraz syndrom tzw. jelita wrażliwego (IBS). W minionym roku aż 12 milionów Brytyjczyków (25% społeczeństwa) cierpiało na zgagę, a około 10 milionów skarżyło się na syndrom IBS. Ogromnym wsparciem dla rozwoju rynku są systematycznie prowadzone kampanie marketingowe edukujące klientów o dobroczynnych właściwościach probiotyków. Często wykorzystuje się w promocji medyczne i rządowe autorytety, co ma niewątpliwy wpływ na rosnącą świadomość, a wypicie małej jednoporcjowej buteleczki jogurtu probiotycznego wpisuje się w codzienną rutynę żywieniową.

Zarządzanie kategorią, czyli probiotyki na półce

Probiotyki w wielu polskich sklepach traktowane są już jako oddzielna kategoria mleczna. W większości sklepów jest wydzielony segment, w którym klienci bez problemu mogą zidentyfikować poszukiwane produkty. Niemniej jednak na probiotycznej półce „królują” tylko wybrani producenci. Większość polskich jogurtów probiotycznych ustawiona jest poza głównym segmentem probiotycznym wśród zwykłych jogurtów. Liderem w stosowanych oznaczeniach półek jest Danone, który nie tylko stosuje woblery, listwy cenowe, ale także shelfstopery oznaczone nazwami swoich produktów, tj. Actimel lub Activia. Chcąc zachęcić klientów do zakupów firma Danone zaskakuje elastycznością produkcyjną, proponując różnego rodzaju wielopaki, umożliwiające dostosowanie zawartości opakowań do potrzeb klienta. Przykładowo, Activia dostępna jest m.in. w kubeczkach w wielopaku 6+2 gratis, butelkach (w zgrzewkach po 6 sztuk) lub klasycznym opakowaniu 4x125 g. Actimel z kolei dostępny jest w opakowaniach po 8 i 12 sztuk lub w miksach smakowych po 12 szt. Firma Danone chcąc zachęcić do zakupu na opakowaniach 8-sztukowych proponuje m.in. konkurs lojalnościowy pod hasłem „Drużyna Actimela”. Podobnie postępuje Zott z Jogobellą, firma skupia się na opakowaniach promocyjnych. Jogobella występuje w zestawach 6-sztukowych (promocja + 2 butelki gratis) lub 8 sztuk z dodatkową informacją na opakowaniu promocyjnym „Super Cena”. Inni producenci jakoś nie bardzo kwapią się z promocjami lojalnościowymi lub wielopakami, a szkoda, bo wszelkie promocje ożywiają rynek, budują pozytywne relacje z klientami. Nic tak nie przekonuje klienta do zakupu jak odrobina ekstraproduktu gratis. To co na pewno można pozytywnego powiedzieć o polskich producentach: ich produkty mają niezwykle interesującą i wysmakowaną szatę graficzną opakowań oraz interesujące smaki i dodatki. Nie bez znaczenia jest także większa objętość butelki i bardziej dostępna cena.

copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25