1. Komunikaty

Portugalia: Rusza produkcja seryjna hybrydowej ciężarówki Daimlera

Źródło: Forum Mleczarskie Biznes
Autor: Janusz Górski
© daimler
© daimler

W trzecim kwartale 2012 r. w miejscowości Tramagal w Portugalii rozpocznie się produkcja oraz wprowadzenie na rynek europejski pojazdu Canter Eco Hybrid. Tym samym Canter Eco Hybrid stanie się pierwszym seryjnym samochodem ciężarowym w swojej klasie, produkowanym w Europie. W Japonii sprzedaż nowej generacji już się rozpoczęła.


Produkcja seryjna w Portugalii z zachowaniem dotychczasowego procesu
Przy rocznej produkcji sięgającej 300 sztuk już Canter Eco Hybrid pierwszej generacji był modelem produkowanym faktycznie seryjnie. Firma Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) postawiła sobie jeszcze wyższe cele związane z jego następcą. Świadczą o tym zwiększona produkcja w Europie, jak również rozszerzenie oferty o pojazdy dla ruchu lewostronnego. Canter Eco Hybrid będzie produkowany w Portugalii z zachowaniem standardowego procesu, przyjętego dla modeli Canter.
Dystrybucja rozpocznie się w trzecim kwartale 2012 r. na dużych rynkach zachodnioeuropejskich. Na rynki kolejnych państw model ten będzie wprowadzany sukcesywnie. Serwisem zajmą się dotychczasowi partnerzy Mercedes-Benz i Fuso. W transporcie dystrybucyjnym napęd hybrydowy pozwala oszczędzić nawet 23% paliwa
Zaawansowany wysokowydajny napęd hybrydowy
Podstawą dużej ekonomiczności nowego modelu Canter Eco Hybrid jest zaawansowana, wysokowydajna technologia napędu hybrydowego. Bazuje ona na opracowanej przez firmę Daimler Trucks w Global Hybrid Centre w Japonii konstrukcji równoległego napędu hybrydowego z dodatkowym silnikiem elektrycznym pomiędzy sprzęgłem a skrzynią biegów.
Z modelu Canter o konwencjonalnym napędzie dieslowskim pochodzi nowoczesny czterocylindrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny typu 4P10 o pojemności trzech litrów, mocy 110 kW (150 KM) i maksymalnym momencie obrotowym równym 370 Nm przy 1320-2840 obrotach na minutę. Silnik ten jest wyposażony w samooczyszczający się filtr cząstek stałych.
Wydajne akumulatory z długoletnią gwarancją
Silnik elektryczny pobiera potrzebną energię z akumulatorów litowo-jonowych. Składają się one z dziewięciu modułów. Akumulatory chłodzone są powietrzem i znajdują się w stabilnej obudowie po lewej stronie pomiędzy osiami. Ich pojemność wynosi 7,5 Ah, a ważą tylko 63,5 kg.
Stosowane akumulatory litowo-jonowe są nie tylko lekkie i wydajne, ale również trwałe. Firma Fuso udziela na wszystkie istotne elementy akumulatorów pięcioletniej gwarancji. Może ona zostać opcjonalnie wydłużona do nawet dziesięciu lat. Akumulatory podczas każdego hamowania są ładowane w procesie rekuperacji, czyli przekształcenia energii hamowania w prąd elektryczny.
Canter Eco Hybrid korzysta z udoskonaleń
Nowy Canter Eco Hybrid korzysta z kompleksowych udoskonaleń nowej generacji lekkich samochodów ciężarowych. Obejmują one unikalne podwójne sprzęgło oraz nową generację silników diesla z oczyszczaniem spalin z wykorzystaniem filtrów cząstek stałych. Poza tym udoskonalenia te obejmują przeprojektowaną kabinę kierowcy z zastosowaniem wysokiej jakości materiałów, nową koncepcję schowków, nowe fotele, jeszcze bardziej skuteczne ogrzewanie i wentylację, jak również efektywną ochronę przed korozją dzięki kataforetycznemu lakierowaniu zanurzeniowemu kabiny kierowcy oraz lakierowanej proszkowo ramie.
Nowa ciężarówka opracowana w Global Hybrid Center firmy Daimler Trucks w Japonii
Fuso posiada ogromne doświadczenie w zakresie napędów hybrydowych. W 1994 r. przedsiębiorstwo wyprodukowało swój pierwszy autobus hybrydowy, a dziesięć lat później opracowało drugą generację autobusów miejskich o takim napędzie. Model Canter Eco Hybrid produkowany jest seryjnie od 2006 r. W ciągu pięciu lat wyprodukowano około 1200 sztuk pierwszej generacji tego modelu. Dziesięć pojazdów Canter Eco Hybrid w latach 2008-2011 wywołało sensację na skutek zakończonego sukcesem testu flotowego w Londynie. W trzy lata pojazdy te pokonały łącznie około pół miliona kilometrów. Doświadczenia zaczerpnięte z tego testu wpłynęły również na prezentowany właśnie model.
Ze względu na rozległą wiedzę fachową firmy MFTBC właśnie w Japonii powstało Global Hybrid Center firmy Daimler Trucks. Centrum to kieruje wszelkimi działaniami w zakresie technologii hybrydowych dla wszystkich marek samochodów ciężarowych należących do koncernu Daimlera i synchronizuje te operacje.
To, jak energicznie firma MFTBC wpływa na rozwój napędu hybrydowego, można zobaczyć nie tylko na przykładzie nowego modelu Canter Eco Hybrid. Napędzany hybrydowo duży samochód ciężarowy serii Super Great pozwala także firmie Fuso badać szanse na wykorzystanie napędu alternatywnego w transporcie międzymiastowym