1. Komunikaty

Sealed Air: Inteligentne opakowania stymulują powstawanie nowych nawyków zakupowych i żywieniowych na rynku serów

Źródło: Sealed Air
Autor: Monika Czaplicka
© sealed air
© sealed air

Innowacyjne opakowania są kluczowe dla stymulacji rozwoju statycznego rynku Europejski rynek serów już od 15 lat praktycznie nie notuje wzrostu. A przecież drzemie w nim potencjał, który można efektywnie pobudzić choćby poprzez zastosowanie inteligentnych opakowań. To one stymulują rozwój nowych kanałów sprzedaży, koncepcji produktów spożywczych oraz zwyczajów konsumenckich, otwierając przed producentami i handlem nowe możliwości przezwyciężenia wyzwań, związanych ze słabym wzrostem konsumpcji oraz cen na rynku sera.

Dane Euromonitor International wyraźnie wskazują, że od 2015 r. roczne spożycie sera na głowę w Europie niemal niezmiennie kształtuje się na poziomie 8,5 kg. W sytuacji, w której ceny serów wykazują tendencję spadkową, jedynym czynnikiem, który sprawia, że rynek serów do tej pory nie skurczył się, jest wysoka częstotliwość ich zakupów. Rynek europejski jest dojrzały. Prym w spożyciu serów wiodą Francja, Niemcy i Włochy, za którymi plasują się Wielka Brytania i Hiszpania. W skali globalnej do najszybciej rozwijających się rynków należą Chiny, Rosja i Arabia Saudyjska. W krajach tych w perspektywie kilku lat należy oczekiwać prawdziwego boomu spożycia serów. W ujęciu ogólnym rynek ten ma ogromny potencjał - analitycy przewidują, że do roku 2020 spożycie na głowę może wzrosnąć nawet o 50%. Jednak prognozy te można uznać za realistyczne tylko pod warunkiem, że rynek będzie reagował dynamicznie i inwestował w nowe koncepcje produktów i poszerzanie oferty, a także w rozwój kanałów sprzedaży odpowiadających oczekiwaniom konsumentów. Choć rynek serów charakteryzuje pewien konserwatyzm w dziedzinie innowacji, to jednak nie może pozostać neutralny wobec aktualnych trendów społecznych i wymagań konsumentów. A Ci coraz częściej podejmują decyzje przez pryzmat etycznej produkcji i pozyskiwania surowca, zdrowego odżywiania czy nowych form konsumpcji, jak przekąski i dania gotowe do spożycia. Te trendy otwierają także możliwości sprzedaży poprzez zupełnie nowe kanały. Dzisiaj około 25% sera jest kupowane w postaci przekąsek, w ramach oferty cateringowej, w sklepach internetowych oraz jako żywność typu „na wynos”, spożywana w ruchu. Ten segment rynku ma największy potencjał wzrostu, a jego specyfika sprawia, że inteligentne opakowania mogą bardzo skutecznie stymulować jego rozwój.Wykorzystując dogłębną znajomość rynku, firma Sealed Air zidentyfikowała szereg potrzeb i kanałów sprzedaży, opracowując opakowania, które pozwolą na pełne wykorzystanie nowych możliwości sprzedaży. Ich wykorzystanie umożliwi producentom serów i sieciom sprzedaży osiągnięcie korzyści w wymiarze ekonomicznym, społecznym i środowiskowym. Podczas ubiegłorocznej konferencji branżowej „Channel your Cheese” w paryskim centrum Sealed Air, Packforum®, firma zaprezentowała koncepcje opakowań serów „z wyższej półki”, zaprojektowanych z uwzględnieniem trendów konsumenckich. Niecodzienna forma prezentacji sera może pozytywnie zaskoczyć konsumenta i przekonać go do zakupu. A gdyby zapakować ser tak, aby przypominał tabliczkę czekolady? Albo w kuflu z piwem? Zaawansowane opakowania tworzą nowe okazje do konsumpcji sera. Może on być oferowany jako przekąska lub rodzaj przysmaku. W oczach konsumenta ser staje się czymś więcej niż tylko standardowym produktem codziennej konsumpcji, dzięki czemu jest on skłonny do zakupu większych ilości i różnorodnych gatunków i formatów. Ser nie jest produktem, o którym myślimy w kategoriach zdrowego żywienia i dietetyki. Inteligentne opakowanie może zmienić ten stan rzeczy. Serowe przekąski mogą być precyzyjnie porcjowane, dzięki czemu mogą z powodzeniem prezentować się jako jedna z opcji na sklepowych półkach i w automatach z żywnością wśród gamy zdrowych produktów. Innowacyjność opakowań można oceniać także pod kątem poszanowania środowiska oraz adekwatności do potrzeb i wymagań konsumentów w zakresie bezpieczeństwa żywności i ograniczenia jej marnotrawstwa. Jak wskazują wyniki badania przeprowadzonego przez agencję Harris Poll na zlecenie Sealed Air w 2015 r., ok. 80% respondentów odnosi się pozytywnie do marek spożywczych i sklepów, które wykorzystują opakowania w celu ograniczenia marnotrawstwa żywności i zapewnienia jej bezpieczeństwa.Sealed Air rozwija i dostarcza materiały do pakowania, które pozwalają na dłuższe zachowanie świeżości i zwiększają bezpieczeństwo serów w całym łańcuchu dostaw, wspierając w ten sposób producentów żywności i sieci handlowe, które pragną realizować taką strategię. Rozwiązania te pozwalają również na rozszerzenie kanałów sprzedaży sera, na przykład poprzez automaty czy sprzedaż internetową z dostawą do domu. Dzięki temu konsumenci otrzymują świeży i smaczny produkt.Co więcej, opakowania to także dodatkowa płaszczyzna komunikacji z konsumentami, umożliwiająca przekazanie w najbardziej skuteczny sposób dodatkowych informacji. To doskonały sposób, aby opowiedzieć historię produktu i przekazać kulinarne sugestie, np. jak łączyć sery z winami, czy wykorzystywać je do przyrządzania określonych potraw. Zwiększa to atrakcyjność produktu dla konsumenta i pozycjonuje ser jako produkt "z wyższej półki". Atrakcyjny wygląd i wzornictwo opakowań odgrywa ważną rolę w ukierunkowanym marketingu, budując wyrazisty wizerunek marki i docierając do wybranej grupy docelowej.Rynek sera ma ogromny potencjał wzrostu, który można uruchomić wykorzystując innowacyjne opakowania do stymulacji wzrostu sprzedaży, podnosząc poziom zadowolenia i lojalności klientów. Wymagania konsumentów dotyczące żywności zmieniają się, a odpowiednie opakowania mogą pomóc producentom i sieciom handlowym efektywnie je zaspokoić. Autor: Aldo Galbusera, Sealed Air Food Care EMEA, Menedżer Marketingu, Sektor Serów----------------------------------------------------------------------------------------------------Informacje o firmie Sealed AirSealed Air Corporation tworzy lepszy, smaczniejszy i lepiej funkcjonujący świat. W 2015 roku firma osiągnęła niemal 7,0 mld USD przychodów, pomagając naszym klientom osiągać cele zrównoważonego rozwoju w obliczu największych aktualnych wyzwań społeczno-środowiskowych. Nasza oferta powszechnie znanych marek, takich jak Cryovac® (opakowania do żywności), Bubble Wrap® (opakowania ochronne) i Diversey® (rozwiązania dla higieny), zapewnia bezpieczeństwo i zmniejszenie strat w łańcuchu dostaw żywności, chroni cenne towary wysyłane globalnie i poprawia warunki zdrowotne przez zapewnienie czystości środowiska pracy. Firma Sealed Air zatrudnia około 23 000 pracowników, którzy obsługują klientów w 169 krajach. Aby dowiedzieć się więcej, odwiedź witrynę www.sealedair.com.

Ostatnie wiadomości o firmie