1. Aktualności
  2. Polska

Polska Izba Mleka o rynku nigeryjskim

Źródło: Polska Izba Mleka
Autor: Janusz Górski

Polska Izba Mleka we współpracy z Ambasadą Rzeczypospolitej Polskiej w Abudży, Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Polską Agencją Inwestycji i Handlu w dniu 22 kwietnia 2021 r. zorganizowała konferencję online pt. „Sektor Mleczarski w Nigerii”.W konferencji, oprócz przedstawicieli Ambasady RP, MRiRW, PAIH, uczestniczyli prezesi największych polskich spółdzielni mleczarskich, firm z branży mleczarskiej, przedstawiciele ARiMR, KOWR oraz wiele innych osób.Roczna konsumpcja mleka w Nigerii: 1,3 mld l. Wartość importu produktów mlecznych do Nigerii to między 1,2 a 1,5 mld USD, lokalna produkcja mleka: 526 tys. litrów rocznie zapotrzebowanie: 1,2 miliona litrów rocznie. Ponad 95% wszystkich rolników w Nigerii jest nomadami i koncentruje się bardziej na produkcji mięsa niż mleka, a aż 60% produktów mlecznych pochodzi z importu.

Eksport na rynek nigeryjski wiąże się z licznymi barierami, jednak Nigeria jest rynkiem o rosnącym potencjale, posiadającym duże możliwości w zakresie sprzedaży mleka w proszku, szczególnie tzw. fat milk. W 2020 r. zanotowano 21% wzrost eksportu sera, 19% wzrost eksportu pełnego mleka w proszku (PMP) oraz 59% wzrost eksportu odtłuszczonego mleka w proszku (OMP) z UE. Również Polska eksportuje do Nigerii produkty mleczne takie jak: mleko i śmietanę, maślankę, serwatkę, masło, sery i twarogi. Największy wzrost eksportu w 2020 r. w porównaniu do 2019 r. dało się zauważyć przy eksporcie mleka i śmietany, było to o ok. 144%. Polska posiada 3,15% udział w wartości eksportu OMP na ten rynek.