Niemiecki rynek detaliczny w pigułce
Według raportu USDA Niemcy to obecnie ponad 83 mln najbogatszych konsumentów na świecie. Niemiecki przemysł spożywczy wytwarza wyroby o równowartości 212,1 mld USD. Eksport żywności ma wartość 70,3 mld USD, a import 61,8 mld USD. Żywności sprzedawana w kanale detalicznym ma wartość 243,1 mld USD, a HoReCa 95,2 mld USD.
Najważniejsze cechy rynku detalicznego to konsolidacja, nasycenie rynku, silna konkurencja i niska cena. Chociaż wielu konsumentów pozostaje bardzo wrażliwych na cenę, to rynek wyróżnia także wielu zamożnych konsumentów. Tacy klienci szukają produktów najwyższej jakości i chętnie płacą wyższą cenę. Niemniej faktem jest, że Niemcy mają jedne z najniższych cen żywności w Europie. Obywatele niemieccy wydają tylko 14% dochodów na żywność i napoje.
Poniżej przedstawiamy największe sieci handlowe:
Edeka/Netto: sprzedaż żywności 68,56 mld USD
Rewe/Penny: sprzedaż żywności 50,2 mld USD
Schwarz (Lidl i Kaufland): sprzedaż żywności 46,17 mld USD
Aldi North i Sud: sprzedaż żywności 33,02 mld USD
Metro (Real i Metro): sprzedaż żywności 14,78 mld USD
Lekkerland (hurt): 8,84 mld USD
Globus.
Kluczowe czynniki rynkowe i trendy konsumpcji:
• sprawiedliwy handel i produkty ekologiczne stają się corazważniejsze na niemieckim rynku spożywczym. Niemcy są drugim co do wielkości rynkiem ekologicznym na świecie (po USA) i mają dobre perspektywy dla eksporterów produktów ekologicznych.
• starzenie się społeczeństwa i zwiększona świadomość zdrowotna konsumentów napędzają popyt na produkty zdrowotne i wellness, a także funkcjonalne produkty spożywcze.
• rosnące tempo rozwoju społeczeństwa i rosnąca liczba samotnych gospodarstw domowych napędzają popyt na wygodne gotowe posiłki.
• żywność etniczna, super żywność, żywność z czystą etykietą, produkty „wolne od” (np. glutenu lub laktozy) i lokalnie uprawiane, to kolejne trendy, które przyciągają coraz więcej niemieckich konsumentów.
• rosnący odsetek konsumentów uważa swoją decyzję o zakupie za styl życia (bez GMO, jaja „z wolnego wybiegu”, dieta wegetariańska lub wegańska itp.).
• konsumenci coraz częściej wymagają identyfikowalności i informacji o metodach produkcji.
• COVID-19 podsycił nowy trend kuchni domowej (30% Niemców gotuje więcej niż przed kryzysem).
Niemiecki detaliczny rynek żywności jest zdominowany przez cztery sieci handlowe, które mają 70,2% całego rynku.
W miarę rozwoju urbanizacji i wzrostu liczby zamożnych konsumentów zmienia się styl życia. Coraz więcej osób szuka wygody podczas robienia zakupów spożywczych. Nawet dyskonty skupiają się bardziej na jakości i wyborze niż na cenie, dzięki nowym koncepcjom i wprowadzaniu większej ilości produktów premium i wyrobów wygodnych. Supermarkety korzystają z faktu posiadania dogodnych lokalizacji, dzięki czemu zyskują na popularności. Dzisiejszy konsument miejski chce bowiem zaoszczędzić czas, bez konieczności dojazdu do hipermarketu lub dyskontu, ale wciąż wymaga produktów wysokiej jakości i dużego wyboru.